شناسهٔ خبر: 37104557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر صمت: امسال رکورد تولید مس شکسته می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال با وجود افزایش تحریم‌ها در تولید مس رکورد خواهیم زد و بیشترین تولید را خواهیم داشت .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رضا رحمانی امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی چرخه تولید مجتمع مس سونگون که شامل فاز سه تغلیظ و آغاز عملیات ذوب و پالایش است، افزود: سال آینده نیز با برنامه‌ریزی انجام شده در مس سونگون رکوردی دیگر در تولید مس ثبت می‌شود.
وی اضافه کرد: یک میلیارد یورو در قالب ۱۷ طرح در حوزه مس سونگون از سوی شرکت ملی مس ایران سرمایه‌گذاری می‌شود که ارزش این میزان سرمایه‌گذاری به نرخ امروز بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه تعدادی از این طرح‌ها پیشرفت های بالایی دارد، گفت: تا پایان امسال پروژه «لیچینگ» این مجتمع برای تولید مس کاتدی به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با بهره برداری از این طرح سال آینده اولین مس‌کاتدی در این مجتمع تولید و به بازار عرضه می‌شود و در چهار سال آینده نیز مرحله ذوب آن تکمیل خواهد شد.

رحمانی از مسئولان و ساکنان منطقه خواست با توجه به گسترش مجتمع مس سونگون، به فکر ایجاد شهرک تخصصی و صنایع وابسته و حوزه حمل و نقل در این منطقه باشند.
وی با بیان اینکه سال گذشته فراز و نشیب زیادی در کشور وجود داشت، گفت: کشور در تامین خیلی از تولیدات عمده با مشکل مواجه بود که با تلاش صنعتگران، معدنکاران، فعالان اقتصادی،صادر کنندگان و مردم در این جبهه نیز پیروز شدیم.
رحمانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم های دشمنان افزود: با وجود این وضعیت در تولید مس ۱۳ درصد، فولاد ۶.۵ ،شیشه ۱۷،کاشی و سرامیک ۶.۵ ،سیمان۵.۵ ،صنایع غذایی ۱۵ و داروی انسانی ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم .
وی گفت: امسال وزارت صمت در ۷ محور شامل معدن و صنایع معدنی، صادرات، ساخت داخلی، فناوری، فضای کسب و کار و تامین مالی و مباحث نوین برنامه ریزی کرده است که این محورها در قالب ۳۴ برنامه اجرایی می شود که یکی از این برنامه ها توجه به مناطق محروم است.
رحمانی فعال سازی معادن کوچک را از برنامه های ۳۴ گانه این وزارتخانه ذکر و خاطرنشان کرد: هر کس در این زمینه سرمایه گذاری کند شرکت ملی مس تولیدات آنها را به قیمت روز با قرارداد بلند مدت به صورت تضمینی می خرد.
استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: تکمیل زنجیره تولید در مجتمع مس سونگون، در زمان اعمال سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها، افتخاری بزرگ است که نشان‌دهنده عزم جدی برای شکوفایی اقتصاد کشور و رونق تولید است.
محمدرضا پورمحمدی به رتبه اول آذربایجان ‌شرقی در بهره‌مندی از معادن مس در کشور اشاره کرد و گفت: معدن، بزرگترین موهبتی است که در استان داریم، اما تاکنون به نحو شایسته‌ای از این ظرفیت استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی معادن یکی از جدی‌ترین اولویت‌های ما در استان است، افزود: تلاش می‌کنیم تا خام‌فروشی به طور کامل متوقف شود.
در این مراسم، عملیات اجرایی فاز 3 تغلیظ، کارخانجات ذوب، پالایشگاه و اسیدسولفوریک با ظرفیت تولید 100 هزار تن مس کاتدی در مجتمع مس سونگون آغاز شد که با بهره‌برداری از آن امکان تکمیل چرخه تولید در این مجتمع فراهم می‌شود.
این طرح امکان اشتغال‌زایی برای 500 نفر به طور مستقیم و 2000 نفر به طور غیرمستقیم را فراهم کرده و با بهره‌برداری از آنها تا 4 سال آینده، ظرفیت کارخانجات ذوب مس کشور به 400 هزار تن می‌رسد.
امروز عملیات اجرایی کارخانه فلوتاسیون سرباره مس سونگون با ظرفیت ورودی 900 تن در روز و با هدف افزایش بهره‌وری و بازیابی مس موجود در سرباره‌های ایجادشده در مراحل ذوب نیز آغاز شد.

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ساختمان اداری مرکزی مجتمع مس سونگون در زیربنای 10 هزار مترمربع برای تجمیع خدمات اداری و مالی این مجتمع صنعتی به بهره‌برداری رسید.

 

نظر شما