به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
∎
با تلاش متخصصان کشورمان گروه صنعتی مپنا موفق شدند به حدود ۳۰ درصد از تکنولوژی تولید توربین گازی کلاس F در شرکت توگا دست پیدا کنند.
نخستین توربین گازی کلاس F گروه مپنا به ظرفیت سیصد و هفت مگاوات، صبح امروز از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه دوکوهه خوزستان ارسال شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت توربین (توگا) با بیان اینکه این توربین با همکاری شرکت زیمنس آلمان در شرکت توگا تولید شده است افزود: با بهرهبرداری از این نوع توربین، راندمان چهل درصد در سیکل ساده گازی و ۵۹ درصد در سیکل ترکیبی حاصل میشود، بهمنی با بیان اینکه استفاده از توربین گازی کلاس F، سبب مصرف سوخت کمتر و سازگاری زیست محیطی بیشتر در تولید برق حرارتی میشود، ورود دانش توربینهای کلاس F به صنعت نیروگاهی ایران را نقطه عطف مهمی در اعتلای این صنعت خواند و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، راندمان نیروگاههای حرارتی باید به چهل درصد برسد و در حال حاضر راندمان نیروگاهها اندکی پایینتر از این است، اما قطعاً با احداث نیروگاههای کلاس F که قرار است در هشت نقطه کشور نصب شود راندمان نیروگاهها افزایش مییابد.
بهمنی با بیان اینکه توربین کلاس F قرار است در نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک مورد بهرهبرداری قرار گیرد، افزود: این نیروگاه در قالب مجموعه قرارداد پنج هزار مگاوات نیروگاههای کلاس F، بین گروه مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در بهمن ماه سال جاری احداث میشود و شامل یک واحد توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۱ مگاوات و سیستم خنککن هوایی است.
وی در ادامه بیان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تکنولوژی ساخت این توربین به صورت کامل در شرکت توگا انجام خواهد شد.
توربین گازی کلاس F به شهر اندیمشک استان اهواز فرستاده شد تا در نیروگاه دو کوهه استان خوزستان که در دهه فجر مورد بهره برداری قرار میگیرد استفاده شود.
نخستین توربین گازی کلاس F گروه مپنا به ظرفیت سیصد و هفت مگاوات، صبح امروز از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه دوکوهه خوزستان ارسال شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت توربین (توگا) با بیان اینکه این توربین با همکاری شرکت زیمنس آلمان در شرکت توگا تولید شده است افزود: با بهرهبرداری از این نوع توربین، راندمان چهل درصد در سیکل ساده گازی و ۵۹ درصد در سیکل ترکیبی حاصل میشود، بهمنی با بیان اینکه استفاده از توربین گازی کلاس F، سبب مصرف سوخت کمتر و سازگاری زیست محیطی بیشتر در تولید برق حرارتی میشود، ورود دانش توربینهای کلاس F به صنعت نیروگاهی ایران را نقطه عطف مهمی در اعتلای این صنعت خواند و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، راندمان نیروگاههای حرارتی باید به چهل درصد برسد و در حال حاضر راندمان نیروگاهها اندکی پایینتر از این است، اما قطعاً با احداث نیروگاههای کلاس F که قرار است در هشت نقطه کشور نصب شود راندمان نیروگاهها افزایش مییابد.
بهمنی با بیان اینکه توربین کلاس F قرار است در نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک مورد بهرهبرداری قرار گیرد، افزود: این نیروگاه در قالب مجموعه قرارداد پنج هزار مگاوات نیروگاههای کلاس F، بین گروه مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در بهمن ماه سال جاری احداث میشود و شامل یک واحد توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۱ مگاوات و سیستم خنککن هوایی است.
وی در ادامه بیان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تکنولوژی ساخت این توربین به صورت کامل در شرکت توگا انجام خواهد شد.
توربین گازی کلاس F به شهر اندیمشک استان اهواز فرستاده شد تا در نیروگاه دو کوهه استان خوزستان که در دهه فجر مورد بهره برداری قرار میگیرد استفاده شود.