شناسهٔ خبر: 37069219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سردار سلامی:

تعامل با دشمن سخت‌ترین راه است/ اقتدار علمی بازدارندگی ایجاد می‌کند

فرمانده کل سپاه گفت: علم به انسان قدرت می‌دهد تا بر ناشناخته‌ها تسلط یابد، پس وقتی این گونه شد، حل مسائل کشورمان هم میسر می‌شود؛ البته ما استقلال، عزت و ایستادگی را انتخاب کردیم، چون این راه ساده است در حالی که مسیر ذلت خیلی سخت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه شب گذشته در بازدید از پردیس نوآوری شهید طهرانی مقدم در سخنانی اظهار داشت: بخشی از آرزو‌های ما این بود که چنین مجموعه‌هایی وجود داشته باشند تا در بالندگی استعداد‌های خارق العاده‌ای که در درون ذهن جوانان ما وجود دارد، این مجموعه‌ها پیشگام شوند بلکه استعداد‌ها با نیاز‌های جامعه پیوند زده شود.

وی افزود: نکته مهمی که همه ما می‌دانیم این است که قدرت و وسعت کشور‌ها با شاخص‌های ظاهری و مادی که شاید در تعاریف سنتی ارزشیابی و سنجیده می‌شود، اندازه‌گیری نمی‌شوند، یعنی وسعت جغرافیایی امروز معیار مطمئنی برای نشان دادن عظمت و وسعت یک کشور نیست؛ بزرگی جمعیت و مساحت با موقعیت‌های ژئوپلتیک یا حتی اندازه‌های قدرت اقتصادی، معیار‌های تعیین کننده نیستند بلکه مساحت‌های ذهنی یعنی قلمرو اتصال ذهن‌ها تعیین کننده قلمرو تاثیر و بزرگی و عظمت یک کشور است.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: یعنی اگر بخواهیم قدرت ملی را تعریف کنیم، برترین عنصر قدرت ملی امروز ذهن‌ها و قدرت حل مسایل هستند؛ دشمنان هم برای اینکه آرزوهایشان را محقق کنند از فرمول مواجه کردن ما با مسایل متعدد استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: تحریم اساسا عامل اصلی افزودن متغیر‌ها در پیش روی جامعه ما است؛ امروز نبرد برسر توانایی حل مشکل یا خود مشکل است در واقع نبرد بر سر ناکارآمدسازی یک‌مدل است یعنی اگر مدل‌ها کارآمد شوند قدرت تکثیر پیدا می‌کنند و جغرافیا را بزرگ می‌کند.

سردار سلامی با بیان اینکه نظام ما وقتی به یک‌مدل موفق تبدیل می‌شود این مدل میدان تاثیر ایجاد می‌کند، عنوان کرد: وجود قدرت مهم است، ولی میدان تاثیر قدرت مهم‌تر است؛ ما وقتی می‌توانیم یک مدل موفق ایجاد کنیم که در مسیر مشکلات باز نمانیم و قادر به حل مشکلات خودمان باشیم.

وی تصریح کرد: تحریم یا محاصره برای ناتوان ساختن ما برای حل مشکلات است؛ پس اگر نتوانیم مسایل را حل کنیم دشمن احساس می‌کند ما به او متمایل می‌شویم؛ موضوعی که خداوند هم به هیچ عنوان آن را نمی‌پسندد وحتی تمایل اندک به دشمن هم از منظر قرآن قابل قبول نیست.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: در دنیای امروز یا باید قدرتمند و خود اتکا و مستقل یا وابسته و ذلیل بود و راه سومی وجود ندارد به عبارت دیگر شما نمی‌توانید تابعی از استقلال و وابستگی را با هم بپذیرید؛ لذا برای به دست آوردن استقلال جز قوی شدن راه دیگری وحود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قدرت در علم و فناوری نهفته است، گفت: علم به انسان قدرت می‌دهد تا بر ناشناخته‌ها تسلط یابد پس وقتی این گونه شد حل مسایل کشورمان هم میسر می‌شود؛ البته ما از دو مسیری که عنوان کردم استقلال، عزت و ایستادگی را انتخاب کردیم، چون این راه ساده است در حالی که مسیر ذلت خیلی سخت است؛ بر عکس کسانی که تصور می‌کنند اگر با دشمن تعامل کنیم و به او امتیاز دهیم و در برابر قدرت او کرنش کنیم و در میدان بازی او بازی کنیم، زندگی راحتی حواهیم داشت، این سخت‌ترین راهی است که یک ملت می‌تواند انتخاب کند.

سردار سلامی افزود: در راه اول همه ذهن‌ها قفل می‌شود و اگر به عنوان مثال به یک ذهنی که در ۱۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرز‌ها قرار دارد، تکیه کنیم، بخش مهمی از هویت خود را از دست می‌دهیم و مصلوب الاراده یعنی تابع اراده دیگران می‌شویم؛ حال آیا می‌توان در چنین جامعه‌ای زندگی کرد؟

وی در ادامه بیان داشت: در میدان‌هایی که مستقل عمل کردیم، موفق شدیم یعنی هر کجا ما کاملا از لحاظ روحی، روانی و ذهنی از دشمن جدا شدیم و تصمیم گرفتیم بر اساس توانمندی‌های خودمان عمل کنیم، موفق بودیم.

فرمانده کل سپاه همچنین گفت: اگر در علم و فناوری به پیشرفت برسیم مسایل جامعه خیلی ساده حل می‌شود، چون هویت هر کشوری امروز بازدارنده‌ترین قدرت است؛ در واقع خود نفس اقتدار علمی، بازدارندگی ایجاد می‌کند.

وی‌ تاکید کرد: خیلی مایلیم با جوانانی که در این سرزمین می‌آموزند و همه آموخته‌های خود را برای اعتلا و عزت این سرزمین بکار می‌برند و محصولی که اینجا به دست آورده اند را در کشور دیگری برای تسلط بر ما ارایه نمی‌دهند، همکاری داشته باشیم.

سردار سلامی در ادامه باتاکید بر اینکه غربگرایی در فرهنگ دینی و ملی ما جایگاهی ندارد، تصریح کرد: اگر به سعادت و خوشبختی خودمان در این دنیا نگاه کنیم، ممکن است که کوچ کنیم و در حالی که با ثروت این ملت توانمند شدیم، برای دشمن کار کنیم تا بتواند بهتر ما را تضعیف و تحقیر کند.

وی ادامه داد: اگر به اعتلای وطن و سرزمین مان در چهارچوب رسالت ملی و دینی یا هر دو می‌اندیشیم، یک مسلمان واقعی هستیم و یا اگر به دینمان هم می‌اندیشیم یک وطن‌دوست واقعی هستیم؛ البته تصور می‌شود این‌ها در تعارض هم قرار دارند در حالی که این گونه نیست، چون امروز ایران و اسلام یک هویت واحد و جدایی‌ناپذیر هستند؛ پس کسی که می‌خواهد ایران پیشرفت کند باید بارش ذهنی اش در کشورمان صورت گیرد.

فرمانده کل سپاه افزود: ما به عنوان نیرو‌های مدافع این کشور وقتی می‌بینیم شما جوانان درسنگر علم و دانش و صنعت و هنر می‌درخشید، به لحاظ روحی تقویت شده و به آینده بیشتر امیدوار می‌شویم.

وی سپس با بیان اینکه دشمنان مسیر زوال را طی می‌کنند، عنوان کرد: دلیل آن این است که صاحب قدرت هستند، ولی عقل و منطقی که این قدرت را بر اساس یک قاعده دقیق بکار بگیرد در میان دشمنان وجود ندارد؛ پس قدرت به تنهایی سعادت نمی‌آورد.

سردار سلامی اظهار داشت: ادبیاتی که سال‌های سال رهبر معظم انقلاب اسلامی رایج کرده مثل نهضت نرم افزازی و جنبش تولید علم، معانی بسیاری دارند؛ امروز هیچ کشوری بدون داشتن ادبیاتی قوی که او را از بن بست خارج کند، رشد نخواهد کرد.

وی در ادامه بیان داشت: دشمن هنوز سنتی فکر می‌کند در صورتی که قدرت و ثروت مجموعه‌های مادی یک کشور است؛ شاید به همین جهت بود که کشور‌های دارای این دسته از قدرت مثل شوروی سابق فروپاشید؛ به عبارت دیگر این مولفه‌ها فقط نماد‌های قدرت هستند و حقیقت قدرت همان هویت زنده تفکری است که در ذهن رهبری معظم انقلاب اسلامی وجود دارد؛ تفکری که می‌تواند جامعه را از بحران‌های سخت، سالم عبور دهد.

فرمانده کل سپاه اذعان داشت: اعتقاد دارم علاوه بر دانش و فن، فلسفه‌ای که پشت آن قرار دارد مهم است؛ تفکر و تعقل وقتی به یک فلسفه قوی متکی باشد، معجزه می‌کند؛ بنابر این ما به عنوان یک سرباز می‌گوییم که امروز بیش از هر زمان دیگری به شما جوانان پژوهشگر و محقق نیازمندیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما