شناسهٔ خبر: 37067845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح دونالد ترامپ به اتهام های سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در مسیر فعالیت کنگره، موافقت کردند.
به گزارش آریا، مجلس نمایندگان آمریکا با 230 رای مثبت در مقابل 197 رای منفی با استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به اتهام سوء استفاده از قدرت، موافقت کرد. مانع تراشی در مسیر فعالیت کنگره به عنوان دومین اتهام برای استیضاح ترامپ، با 229 رای مثبت در مقابل 198 رای منفی، به موافقت مجلس نمایندگان آمریکا رسید. با توجه به تصویب دو بند لایحه اتهامی علیه دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، او سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است که با استیضاح مواجه می‌شود.

واکنش دو عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان پس از تصویب دو بند لایحه اتهامی علیه دونالد ترامپ، گفت: هجدهم ماه دسامبر روز بزرگی برای قانون اساسی و روز غم انگیزی برای آمریکاست.
پلوسی افزود: تدابیر اتخاذ شده در مجلس نمایندگان علیه ترامپ عادلانه بود.
آدام شیف رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: نمی‌توان اجازه داد آمریکا به دیکتاتوری تبدیل شود. سؤال اکنون این است که آیا رهبر اکثریت در مجلس سنا اجازه محاکمه عادلانه ترامپ را صادر می‌کند یا خیر.
 
واکنش ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنش به تصویب لایحه استیضاح خود در مجلس نمایندگان آمریکا، این کار را غیرقانونی و خودکشی سیاسی خواند.
ترامپ در سخنانی از ایالت میشیگان آمریکا گفت: ما هیچ خطایی مرتکب نشده ایم و دموکرات‌ها بهانه تراشی کرده و در مسیر اجرای عدالت کارشکنی می‌کنند و ملت آمریکا را آزار می‌دهند.
وی همچنین، دموکرات‌های مجلس نمایندگان را به تلاش برای ابطال آرای میلیون‌ها آمریکایی متهم کرد و افزود: من نخستین شخصی هستم که بدون هیچ گونه جرمی محاکمه می‌شوم,، ولی نگران نیستم چرا که خطایی مرتکب نشده ام.
 
واکنش کاخ سفید
استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز حاصل یکی از شرم آورترین فصل‌های سیاسی تاریخ ملت ما در مجلس نمایندگان است. بدون حتی یک رای جمهوریخواهان و بدون ارائه هرگونه شواهدی در خصوص تخلف، دموکرات‌ها مواد غیرقانونی استیضاح رئیس جمهور را در مجلس نمایندگان به تصویب رساندند.
گریشام افزود: رئیس جمهور مطمئن است سنا نظم عادی، انصاف و رویه مقتضی را، که همه آن‌ها در اقدامات مجلس نمایندگان مورد بی توجهی قرار گرفت، باز خواهد گرداند. وی برای اقدامات بعدی آماده و مطمئن است که به طور کامل تبرئه خواهد شد.
 
واکنش جو بایدن به استیضاح ترامپ
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک؛ جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ در 2020 پس از استیضاح رئیس جمهور آمریکا بر سر اوکراین گیت، گفت: ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرد، سوگند مربوط به ریاست جمهوری را نقض کرد و به سرزمین مان خیانت کرد.
 
چند ساعت قبل؛ رای مجلس نمایندگان به کفایت مذاکرات و آغاز بحث اصلی درباره رای‌گیری برای استیضاح ترامپ
مجلس نمایندگان آمریکا همچنین چند ساعت قبل از رای گیری اصلی درباره دو بند لایحه اتهامی علیه دونالد ترامپ، پس از سه ساعت بحث، به پایان دادن به سازوکار‌ها (کفایت مذاکرات درباره موارد اتهامی «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره») و انتقال به مرحله بررسی لایحه اتهامی برای محاکمه پارلمانی (استیضاح) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رای داد.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت با کمال اندوه تلاش هایمان را برای استیضاح ترامپ آغاز کرده ایم، زیرا رئیس جمهور گزینه دیگری را برابر ما قرار نداده است. عدالت در کشور باید برای همه باشد و نقش ما نیز دفاع از قانون اساسی است. دونالد ترامپ، قانون اساسی را نقض کرده است و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می رود.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد این حقیقتی است که رئیس جمهور (ترامپ)، امنیت ملی و انسجام انتخابات ما را که پایه و اساس دموکراسی کشورمان است تهدید می‌کند. صد‌ها مورخ، پژوهشگران حقوق و قضات پیشین، بدون توجه به اینکه به چه حزب یا گروهی وابستگی دارند، بیان داشته اند که خطا‌هایی که رئیس جمهور مرتکب شده، استیضاح او را قطعی می‌کند. اگر هم اکنون اقدام نکنیم در انجام وظایف مان کوتاهی کرده ایم.
خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از نیویورک گزارش داد جمهوری خواهان یکصدا از‌ ترامپ حمایت می‌کنند؛ اکثریت دموکرات‌های مجلس منهای دو نفر خواهان استیضاح هستند. رای گیری‌های فعلی در مجلس نمایندگان، همه بر سر چگونگی روند استیضاح است. رای گیری سر اصل استیضاح ترامپ، ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد.
 
حملات توئیتی ترامپ
دست آخر اتفاقی نیفتاد!
همزمان با رای گیری در مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که گرفتار رسوایی اوکراین گیت است‏، وی در صفحه توئیتر خود نوشت: دست آخر هیچ اتفاقی نیفتاد. ما به هیچ چیزی که به مثابه رفتار شنیعی باشد که برای عزل رئیس جمهور از مقام خود لازم است، بر نمی‌خوریم. به اعتقاد من اگر هیچ احتمال قابل قبولی وجود نداشته باشد که سنا به استناد آن رای صادر و رئیس جمهور را عزل کند،‏ نمی‌توان رئیس جمهور را برکنار کرد- بنابراین مجلس نمایندگان اصلا نباید رئیس جمهور را استیضاح کند. ”اگر این رویه رواج یابد، هر رئیس جمهوری از این به بعد قابل پیگرد و عزل خواهد بود.“ اندی مک کارتی فاکس نیوز خیلی خوب گفته است. متشکرم!

دموکرات های به درد نخور!
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنین در توئیتی نوشت: یکچنین دروغ‌های وحشتناک توسط چپ رادیکال، دموکرات‌های به درد نخور. این حمله‌ای به آمریکا و حمله‌ای به حزب جمهوری خواه است!

معترضان در واشنگتن، خواهان استیضاح و برکناری ترامپ هستند
به گزارش رویترز، همزمان با رأی گیری مجلس نمایندگان کنگره آمریکا درباره استیضاح دونالد ترامپ، معترضان در واشنگتن، استیضاح و برکناری رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید را خواستار شدند.
یکی از سخنرانان این گردهمایی در پایتخت آمریکا، گفت: امروز مجلس نمایندگان به استیضاح دونالد ترامپ رأی می‌دهد و دلیل آن این است که او از قدرتش، سوءاستفاده کرده است. او از اختیاراتی که قانون اساسی به او داده در راستای منافع سیاسی خود سوءاستفاده کرده است.
یکی دیگر از سخنرانان، گفت: ترامپ سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که استیضاح می‌شود. این یک واقعیت تلخ است که او، کشور را به این نقطه رسانده است.
معترض دیگری گفت: اکنون وقت آن رسیده است که مردم آمریکا به سوءاستفاده خطرناک ترامپ از قدرت و همچنین فساد او بگویند: دیگر کافی است! اکنون وقت آن است که کنگره از قانون اساسی دفاع کند. اکنون وقت آن است که دونالد ترامپ استیضاح و برکنار شود.

نظر شما