شناسهٔ خبر: 37050430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استیضاح رئیس جمهور آمریکا رای می آورد؟/ تازه ترین واکنش ترامپ به استیضاح: استیضاح کنندگان من دیوانه اند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ترامپ افرادی را که به دنبال استیضاح وی هستند دیوانه خواند و خود را رئیس جمهور موفقی که هیچ کار اشتباهی نکرده است توصیف کرد
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا،  رئیس جمهور امریکا در پیام توئیتری خود نوشت: آن‌ها می‌خواهند مرا استیضاح کنند [من نگران نیستم!]و با این وجود همه آن‌ها به طرق مختلف، قانون را نقض کرده اند. چگونه آن‌ها می‌توانند این کار را بکنند و رئیس جمهور بسیار موفق (به علاوه اقتصادی) آمریکا را که هیچ کار اشتباهی نکرده است استیضاح کنند؟ این افراد دیوانه هستند!
ترامپ در توئیت دیگری نوشت: رأی دهندگان می‌گویند که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند آرای خود را از بین ببرند. اولین بار حق با پلوسی بود. استیضاح کاملاً برای دموکرات‌ها نتیجه عکس دارد. چگونه می‌توانید رئیس جمهور را برای رفتن به دادگاه استیضاح کنید؟
رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به نامه 6 صفحه‌ای که برای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشته بود توئیت کرد: علائم و بررسی‌های خوبی در نامه‌ای که امروز به پلوسی ارسال کردم وجود دارد. او بدترین است! جای تعجب نیست که با وجود افرادی مانند او و چاک شومر (رئیس اقلیت مجلس سنای آمریکا)، واشنگتن دی سی مدتهاست که با چنین آشفتگی مواجه است و این شامل دولت قبلی است که (و اکنون مطمئناً می‌دانیم) از ستاد انتخاباتی من جاسوسی کرده است.
وی در توئیت دیگری نوشت: اگر کومی («جیمز کومی» رئیس سابق اف‌بی‌آی) و افراد ارشد در اف بی آی، پلیس‌های کثیفی بودند و در دادگاه FISA (دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی) تقلب کردند، بنابراین آیا همه این موارد ساختگی نباید واژگون یا رد شوند؟ آن‌ها توسط هیلاری حقه باز و کمیته ملی دموکرات برای من پرونده جعلی درست کردند و به طور غیرقانونی به دادگاه FISA ارائه دادند

ترامپ دموکرات‌ها را به «تلاش برای کودتا» متهم کرد
در آستانه رأی‌گیری استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور، ترامپ رهبری حزب دموکرات را به تلاش برای «کودتا» و «ضربه زدن به دموکراسی در این کشور متهم کرد.
به نوشته رویترز، اظهارات دونالد ترامپ در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است. وی خطاب به نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، نوشته «تاریخ به‌سختی تو را قضاوت خواهد کرد».
این نامه در حالی منتشر شده که اعضای مجلس نمایندگان مشغول رایزنی‌ در مورد قوانین مربوط به رای‌گیری لایحه استیضاح، یعنی اتهام‌های رسمی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ، شده‌اند.
لایحه استیضاح رئیس‌جمهور، او را به «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» متهم کرده است. در مجموع اتهام‌ها به این مسئله که دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی 391 میلیون دلاری را به ‌اوکراین منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، در میان آن‌ها جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین کرده بود، مربوط می‌شود. اما دونالد ترامپ می‌گوید هدف «تعقیب مغرضانه» قرار گرفته است.
دونالد ترامپ در نامه انتقادآمیز خود، با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال 2020، نوشته «این اقدامات چیزی نیست جز تلاشی حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساسات اخیر، که در صندوق‌های رأی به‌سختی شکست خورده‌است».
رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داده است: «شما با ادامه روند بی‌ارزش استیضاح، وظایف قانونی تعیین‌شده در نهاد خود را زیر پا گذاشته، تعهدات خود به قانون اساسی را نقض کرده و علیه دموکراسی در آمریکا جنگ علنی اعلام کرده‌اید».
اندکی پس از انتشار این نامه نیز دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفت «این‌ مسائل از همان اول کار چیزی جز ریاکاری نبود».
همزمان کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا رایزنی بر سر چارچوب رأی‌گیری استیضاح، از جمله مدت زمان بیان اظهارات و نظرات را آغاز کرد. بسته به رایزنی‌ها، انتظار می‌رود رأی‌گیری در صحن علنی مجلس نمایندگان در تاریخی بین 18 تا 19 دسامبر، چهارشنبه یا پنجشنبه، انجام شود.
این در حالی است که سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، روز سه‌شنبه، پیشنهاد دموکرات‌ها برای احضار چهار شاهد به مجلس سنا را رد کرد. رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای ایالات متحده، 24 آذر ماه، خواستار آن شده بود که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، میک مولوینی، سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او رابرت بلیر، و مایکل دافی، مسئول بودجه این نهاد، احضار شوند.
چاک شومر، سناتور ارشد حزب دموکرات، خواستار محاکمه‌ای «عادلانه و صادقانه» در سنا شده‌ بود و بر لزوم شنیدن اظهارات افرادی که «اطلاعات مستقیم» از مسئله اوکراین دارند تاکید کرده بود.
در صورتی‌که اکثریت نمایندگان در مجلس نمایندگان کنگره به استیضاح ترامپ رأی دهند، روند استیضاح که به‌مانند روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.
انتظار می‌رود اکثریت سنا که در دست جمهوری‌خواهان است، ترامپ را تبرئه کند. سناتور مک‌کانل نیز اظهاراتی را مطرح کرده که حاکی‌ست روند دادرسی و محاکمه استیضاح به سرعت انجام خواهد گرفت.

راهپیمایی 200 هزار نفری موافقان استیضاح ترامپ
نزدیک به 200 هزار نفر از موافقان استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در چندین ایالت این کشور راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از برکناری دونالد ترامپ اعلام کنند.
تارنمای "استیضاح و برکناری" روز سه شنبه در یک فراخوان سراسری خواستار برگزاری راهپیمایی در چندین منطقه از هر ایالت شدند تا به این ترتیب حمایت خود را از فرایند استیضاح ترامپ که هم اکنون در مجلس نمایندگان جریان دارد، اعلام کنند.
به این ترتیب، در بیشتر ایالت‌ها راهپیمایی از ساعت 5.30 عصر سه شنبه آغاز شد و در نیویورک هم علاوه بر بخش‌هایی همچون کوئینز، بروکلین و نیوراشل، در میدان تایمز منهتن هم صدها مخالف دونالد ترامپ به خیابان آمدند.
مردم شرکت کننده در این راهپیمایی با وجود بارش باران و هوای بسیار سرد، شعار می دادند که ترامپ باید از کاخ سفید اخراج شود.
آنها اعلام می کردند نمی توانیم برای یکسال دیگر صبر کنیم تا ترامپ از کاخ سفید بیرون برود، همین الان او را برکنار کنید.
شعار محوری این راهپیمایی‌ها هم "هیچ کسی بالاتر از قانون نیست"، بود. همچنین "ترامپ، دروغگو است" دیگر جمله ای بود که در این راهپیمایی به چشم می خورد.

درخواست تاریخ‌دان‌های آمریکایی؛ترامپ را استیضاح کنید
صد‌ها تاریخ‌دان آمریکایی از مجلس نمایندگان این کشور خواستند ترامپ را استیضاح کند
به گزارش نشریه هیل،بیش از هفتصد تاریخ‌دان با امضای نامه‌ای سرگشاده از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را استیضاح کند و تاکید کردند بی اعتنایی وی به حاکمیت قانون، قانون اساسی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
در این نامه که گروه حمایت از دموکراسی آن را منتشر کرد نوشته شده است، اگر اقدامات خلاف ترامپ در سطح استیضاح نباشد، در عمل هیچ اقدام دیگری در چنین سطحی نخواهد بود.
این نامه در حالی منتشر شد که مجلس نمایندگان آمریکا برای رای دادن به استیضاح رئیس جمهوری آماده می‌شود. انتظار می‌رود مجلس روز چهارشنبه به استیضاح رئیس جمهوری به دلیل سوء استفاده از قدرت و ممانعت از اجرای عدالت رای بدهد.
این نامه به امضای تاریخ‌دانان مشهوری مانند ران چرنو، جام میچام و داگلاس برینسکلی و همچنین فیلم ساز افسانه‌ای مانند کن برنز رسیده است.
نویسندگان این نامه تاکید دارند که موارد متعدد و فاحش سوء استفاده از قدرت از سوی ترامپ، دقیقا همان چیزی است که نویسندگان قانون اساسی آمریکا هنگام نوشتن قانون استیضاح و برکناری رئیس جمهوری در نظر داشتند. آن‌ها با استناد به الکساندر همیلتون، اشاره می‌کنند که جرایم منتسب به ترامپ همان چیزی است که نویسندگان قانون اساسی آمریکا را نگران می‌کرده است که اعضای قدرتمند حکومت به مزدور خرابکاری خارجی تبدیل شوند.
در این نامه آمده است، ممانعت غیرقانونی رئیس جمهور در کار مجلس نمایندگان آمریکا که به درستی به دنبال اسناد و شهادت شاهدان در اجرای وظیفه نظارتی اش است، نشان دهنده تحقیر گستاخانه حکومت منتخب است. از این رو تلاش وی برای توجیه این ممانعت بر مبنای این که قوه مجریه از مصونیت کامل برخوردار است، مبنایی ساختگی است که اگر تحمل شود رئیس جمهور را به سلطانی منتخب تبدیل می‌کند که ورای قانون است.
امضا کنندگان این نامه این گونه نتیجه گیری می‌کنند که رفتار‌های ترامپ مصداق آنچه است که همیلتون از آن به عنوان عوام فریبی بی اخلاق یاد می‌کند و تاکید دارند که تحقیر حاکمیت قانون و آسیب مکرر به دموکراسی از سوی ترامپ نیازمند استیضاح است.
گروه موسوم به حفاظت از دموکراسی پیش‌تر در ماه جاری نامه جداگانه‌ای به امضای بیش از 500 حقوقدان منتشر کرده بود که در آن خواستار استیضاح رئیس جمهور شده بودند. در این نامه آمده بود که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ از طریق فشار بر یک کشور خارجی برای تحقیق درباره رقیب سیاسی اش، قسم خود را شکسته است.

مک کانل: مدارک برای استیضاح ترامپ کافی نیست
رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا مدارک جمع آوری شده برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا را کافی ندانست.
به گزارش رویترز، میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا گفت: شاید رسیدگی علنی مجلس نمایندگان موجب شد رهبر دموکرات‌ها همان احساسی را داشته باشد که همه ما داریم، ما می‌توانیم بگوییم اقدام بی پروای دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهور منتخب و برکناری او برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، به شکست انجامیده است و کسانی که مشتاقانه امید به استیضاح داشتند در حال برخورد به مشکل هستند.
وی گفت: آدام شیف و دموکرات‌های مجلس نمایندگان تصمیم نگرفتند به دادگاه بروند و شاهدان احتمالی مفید در این زمینه را بخواهند، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند منتظر یک روند عادلانه باشند. در حقیقت آن‌ها تهدید کردند اگر مجبور باشند به دادگاه بروند رئیس جمهور را استیضاح می‌کنند. به خاطر همین تصمیم سیاسی و جهت دار است که مجلس نمایندگان آماده ارسال این ضعیف‌ترین و ناقص‌ترین استیضاح ریاست جمهوری در طول تاریخ کشور ما به سنا است. آنچه که دموکرات‌های مجلس نمایندگان جمع آوری کردند براساس هر استاندارد حقوقی معمولی برای اثبات ادعا‌های آن‌ها کافی نیست. بنابراین، رهبر دموکرات‌های سنا الان به نظر می‌رسد از ما می‌خواهد کار دموکرات‌های مجلس نمایندگان را برای آن‌ها انجام دهیم.

استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان رأی می‌آورد
خبرگزاری «آشوشیتدپرس» که نظر اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در مورد استیضاح را جویا شده، نوشته است که اکنون مسجل شده که بیش از نیمی از نمایندگان از این طرح حمایت می‌کنند.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در آستانه رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد لوایح دوقلوی استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، نوشته است که دموکرات‌ها از رأی لازم برای تصویب این طرح برخوردار هستند.
این خبرگزاری نظر تمامی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را در خصوص لوایح استیضاح جویا شده و نوشته است که میزان آرای مثبت به حدی است که تصویب این دو لایحه در رأی‌گیری امروز (چهارشنبه) مسجل است.
در صورتی که این لایحه آنطور که آسوشیتدپرس گفته و از پیش هم پیش‌بینی می‌شد، در مجلس نمایندگان تصویب شود، طرح استیضاح برای تأیید نهایی به مجلس سنا فرستاده می‌شود. در سنا اکثریت در اختیار جمهوری‌خواهان است و همانقدر که تصویب طرح در مجلس نمایندگان از قبل قابل پیش‌بینی بود، رد آن در سنا هم قابل پیش‌بینی است. از این رو، هرچند فرآیند استیضاح می‌تواند اعتبار ترامپ را خدشه‌دار کند، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که این روند نهایتا به برکناری او منجر شود.


نظر شما