شناسهٔ خبر: 37066615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تغییر وضعیت در افغانستان مستلزم انسجام ملی و همگرایی منطقه

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: انسجام ملی در افغانستان و همگرایی بین کشورهای منطقه لازمه ایجاد شرایط پایدار و تغییر وضعیت در افغانستان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درباره محورهای این گفتگو گفت: این نشست دومین نشست بعد از مهرماه گذشته برگزار می شود. مهمانان حاضر از هفت کشور منطقه در سطح خوبی شرکت کرده بودند و با توجه به موضوع افغانستان به چالش های سیاسی - امنیتی این کشور و کشورهای متاثر از این چالش ها صحبت های مفیدی شد. 

تغییر وضعیت در افغانستان مستلزم انسجام ملی و همگرایی منطقه

خسروی افزود: بیش از 40 سال است که افغانستان با تروریسم، جنگ و ناامنی مواجه است و تبدیل به کانونی شده که زمینه را برای قدرت های فرامنطقه ای فراهم کرده تا بتوانند در مسائل امنیتی منطقه تاثیر گذار باشند. در لایه دوم روسیه و هند وجود دارند که اگرچه مرز مشترک با افغانستان ندارند اما تحت تاثیر بحران ها  و ناامنی های این کشور قرار دارند. 

او افزود: با نگاه جامع تر به مشکلات افغانستان محورهای مختلفی عیان میشود که نشان می دهد دخالت خارجی نقش نعیین کننده ای در ناامنی افغانستان دارد اما بافت بومی و قبیله ای افغانستان و فقدان زیرساخت های اقتصادی و اختلاف نظرهای جدی بین گروههای سیاسی و قومی در افغانستان وحدت و انسجام را در این کشور تحت تاثیر قرار داده است بنابراین نقش و تاثیر گذاری کشورهایی چون آمریکا که به دنبال مدیریت ناامنی در افغانستان است نقش تعیین کننده ای دارند. 

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: با توجه به اینکه همسایگان افغانستان نیز از ناامنی این کشور مورد تهدیدهستند، این اجلاس زمینه مناسبی برای کاهش مداخلات به وجود می آورد بنابراین همه مقامات امنیتی به موضوع ضرورت ایجاد تغییر برای دستیابی به امنیت در افغانستان تاکید داشتند.

خسروی در ادامه گفت: یکی از ضرورت ها ایجاد آرامش و صلح در افغانستان است که در صورت محقق نشدن سایر موارد متاثر از آن محقق نخواهد شد.

او افزود: با توجه به اعلام طالبان درباره اینکه دولت افغانستان را مشروع نمی داند و حاضر به گفتگو نیست طرف های دیگر با طالبان درحال گفتگو هستند و یکی از مهمترین آنها گفتگوی طالبان با ایالت متحده آمریکاست. یک از طرف های دیگر جمهوری اسلامی ایران است که با طالبان گفتگو کرده که با هماهنگی دولت افغانستان با رویکرد بازگشت طالبان به دولت افغانستان است که کاملا با رویکرد آمریکا متفاوت است.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: طالبان به خوبی به نیاز امریکا برای تغییر وضعیت در افعانستان آگاه است و با توجه به تاثیر پذیری ایران، روسیه و چین تلاش می کند از این وضعیت به نفع خود استفاده می کند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با توجه به حضور17 ساله آمریکا در افغانستان راهبرد اصلی آنها حضور امنیتی در این منطقه برای کنترل کشورهایی از جمله ایران، روسیه و چین است کهبا انتقال فرماندهان داعش به شمال افغانستان از این ظرفیت استفاده می کنند که در صورت نیاز به برخی کشورهای هدف یورش ببرند و  ناامنی در منطقه ایجاد کنند. در مجموع آمریکایی ها به دنبال این هستند که در غرب آسیا آشوب سازنده ایجاد کنند و با استفاده از امکانات کشورهای منطقه را دچار آشوب و ناامنی قرار دهند و با حضور خود در کشورها به صورت مصلح عمل کرده  و کشورها را تحت تاثیر قرار دهند.

صدرالحسینی گفت: امریکایی ها با توجه به توان ساختار امنینی در کشورهای منطقه بازی های متعددی را در نظر می گیرند به طور مثال در لیبی بی دولتی بهترین شکل است ، در افغانستان دولت وابسته بهترین گزینه برای آمریکاست بنابراین درنهایت در همه چالش هایی که آمریکا ایجاد می کند زیر چتر سازنده اما به اشکال مختلف اجرا می شود.

 در این اجلاس چینی ها نسبت به حضور داعش واکنش مناسبی را نشان دادند، روس ها نسبت به حضور داعش در مرزهای خود واکنش هایی داشتند اما در این اجلاس با صراحت نسبت به ایجاد ناامنی ها از سوی آمریکا در  منطقه واکنش نشان دادند بنابراین با همفکری کشورهای منطقه ناامنی ها در حال کنترل است و بدون اینکه نامی از کشورهای فرامنطقه ببرد نوعی بلوغ را در منطقه نشان می دهد. 

او افزود: ایران با داشتن 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان نمی تواند نسبت به سرنوشت افغانستان بی تفاوت باشد بنابراین ایران با راهبرد هوشمندانه شرایطی را فراهم کرده که با اطلاع دولت افغانستان انجام می شود و گزارش تمام گفتگوهای ایران با طالبان به دولت افغانستان داده شده و همه گفتگوها با هماهنگی دولت افغانستان بوده است و طالبان را متوجه تفاوت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و ایالت متحده آمریکا کرده است. 

امریکا برای رسیدن به آشوب سازنده حتی حاضر است با گروههایی که قبلا در لیست تروریست ها قرار داده است گفتگو کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه طالبان نمی تواند قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه نادیده بگیرد و به این دلیل که هر نقشی در آینده افغانستان داشته باشد افزود: باید مراقب قدرت ایران باشد پس تلاش می کند نظرات جمهوری اسلامی ایران را بگیرد بنابراین نگرش ایران به آینده نیز برای طالبان و دولت کنونی افغانستان مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما