شناسهٔ خبر: 37061969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ابوترابی:

تندروی ها علیه مسلمانان را باید از راه های دیپلماتیک به دولت هند متذکر شد

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس گفت: ملاک قرار دادن مذهب افراد برای اعطای تابعیت در هیچ قانون و کنوانسیون بین المللی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اعتراضات و ناآرامی‌ها علیه قانون جدید حق شهروندی در هند، گفت: طبق قوانین حقوق بشر و پروتکل هایی که اکثر کشورها به آن پیوسته اند و هندوستان هم اکثر آن را پذیرفته نمی توانند با مذاهب را به صورت گزینشی برخورد کنند.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به قانون جنجالی اعطای حق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه هند، ادامه داد: موضوعی که در هند ایجاد شده و اینکه مذهب افراد را برای اعطای تابعیت ملاک قرار بدهند؛ در هیچ قانون و کنوانسیون بین المللی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

ابوترابی با اشاره به تندروی های "مودی" نخست وزیر هند که از رهبران حزب هندوی حزب بهاراتیا جاناتا است، مطرح کرد: دولت هندوستان با این رفتار نقض آشکار کنوانسیون‌های حقوق بشر و بین المللیکه به آنها پیوسته را انجام داده است؛ لذا عملاً هند و هیچ کشور دیگری در دنیا نمی‌تواند برای پذیرش تابعیت مبنایش دین و مذهب باشد. 

مسلمانان هند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بااشاره به کشتار مردم مسلمان کشمیر و رفتار ضدحقوق بشری دولت هند با مسلمانان، مطرح کرد: دولت هند در موضوع کشمیر هم  اقدامات سرکوب گرایانه ای انجام داده است. در این قضایا شاهد هستیم در کشمیر هم به لحاظ نفوذ انگلیسی ها در هندوستان متاسفانه یک نسل کشی  و برخورد سخت هم انجام می‌شود که باید دولت هند دقت لازم را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت هند در این موضوع ممکن است تحت تاثیر اختلاف افکنی های برخی از کشورهای خارج از منطقه باشدو باید دقت کند و با این رفتار مشمول کشتار افراد و نسل کشی مسلمانان و تندروی نشود؛ این رفتار نقض حقوق بشر و رفتار نژادپرستانه است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی با هندوستان ارتباط خوبی دارد  و مجموعه کشورهای اسلامی باید این رفتار را محکوم کنند.وزارت خارجه کشور ما هم به وزارت خارجه هند باید تذکر دهد و همه کشورهای مسلمان این رفتار را از راه های دیپلماتیک حل کند.

به گزارش خانه ملت؛ اعتراضات هند علیه لایحه‌ای انجام می‌گیرد که  چهارشنبه ۲۰ آذر در این کشور به تصویب رسید. براساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند،اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. /

پایان پیام

نظر شما