شناسهٔ خبر: 37048526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار دبیر امنیت ملی تاجیکستان:

راهبرد امریکا، ترویج اسلام داعشی است

روزنامه جوان

دبیر شورای عالی امنیت ملی بهترین و مؤثرترین راه مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری را تبیین و ترویج صحیح اسلام رحمانی دانست و تأکید کرد: ترویج اسلام داعشی از راهبرد‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش اسلام‌هراسی و ایجاد اختلاف، جنگ و بحران در کشور‌های اسلامی منطقه است.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش دبیرخانه شورای امنیت ملی، «محمدعلی وطن‌زاده» دبیر امنیت ملی تاجیکستان که برای شرکت در دومین نشست امنیت منطقه‌ای در صدر یک هیئت بلند پایه امنیتی به ایران سفر کرده است، بعد از ظهر سه‌شنبه با دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار، با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی، دینی و زبانی ایران و تاجیکستان گفت: هیچ محدودیتی در توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه نداریم. وی با استقبال از حضور همتای تاجیکی در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران بر همکاری دو کشور در مقابله با خطر احیای مجدد داعش و گسترش آن تأکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بهترین و مؤثرترین راه مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری را تبیین و ترویج صحیح اسلام رحمانی دانست و تصریح کرد: ترویج اسلام داعشی از راهبرد‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش اسلام‌هراسی و ایجاد اختلاف، جنگ و بحران در کشور‌های اسلامی منطقه است.

محمدعلی وطن‌زاده، دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان نیز در این ملاقات، نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای را که با موضوع افغانستان برگزار می‌شود، رخدادی مهم برای اشتراک مساعی در خصوص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه عنوان کرد. وی با اشاره به مرز‌های مشترک طولانی تاجیکستان با افغانستان، ناامنی در این کشور را بر امنیت ملی تاجیکستان تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: نباید گذاشت که گروهی تروریست افراطی به نام اسلام، کشور افغانستان را ناامن و بی‌ثبات کنند و منطقه را با چالش‌های امنیتی فزاینده روبه‌رو سازند. دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان با تأکید بر ضرورت همکاری مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف خواستار جلوگیری از تأثیرگذاری طرف‌های ثالث بر روابط ایران و تاجیکستان شد.

توسعه تروریسم مهم‌ترین چالش افغانستان است
توسعه تروریسم و تلاش برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حفظ و مدیریت ناامنی مهم‌ترین چالش‌هایی است که صلح و ثبات در افغانستان را تهدید می‌کند.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در دیدار «چین ون چینگ» وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین که در صدر هیئت بلندپایه امنیتی برای شرکت در دومین نشست امنیت منطقه‌ای به تهران سفر کرده است، با قدردانی از نقش فعال جمهوری خلق چین در نشست‌های امنیتی گفت‌وگوی منطقه‌ای گفت: امیدوارم با مساعی مشترک کشور‌های عضو نشست بتوانیم گام‌های سازنده‌ای برای افزایش ثبات و امنیت در منطقه برداریم. وی با تأکید بر اراده رهبران عالی دو کشور برای ارتقای مشارکت راهبردی و توسعه روابط همه‌جانبه میان تهران و پکن اظهار داشت: نهاد‌های امنیتی ایران و چین می‌توانند در محقق کردن توافقات دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و دفاعی نقش ویژه‌ای داشته باشند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به موضوع دومین نشست گفت‌وگوی منطقه‌ای که با موضوع افغانستان برگزار می‌شود، تصریح کرد: توسعه تروریسم و تلاش برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حفظ و مدیریت ناامنی در این کشور مهم‌ترین چالش‌هایی است که صلح و ثبات در افغانستان را تهدید می‌کند.

چین ون چینگ، وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین نیز در این دیدار، با اظهار خرسندی از سفر به ایران و شرکت در دومین نشست گفت‌وگوی امنیتی از ابتکار ایران برای پایه‌گذاری و تداوم این نشست قدردانی کرد. وی روابط با جمهوری اسلامی ایران را دارای جایگاه مهمی نزد مسئولان عالی چین برشمرد و خاطرنشان کرد: اشتراک مساعی و رایزنی مستمر مقامات دو کشور می‌تواند در تحقق سریع توافقات انجام شده میان روسای جمهور ایران و چین نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشور‌های ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان امروز چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود. این نشست یک روزه امسال که با ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود؛ بر موضوع افغانستان و مبارزه همه‌جانبه با اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد. نخستین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مهر ماه سال گذشته و با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، هند و افغانستان با موضوع افزایش هماهنگی میان کشور‌های منطقه در برابر تروریسم تکفیری برگزار شد. در نشست سال جاری کشور‌های تاجیکستان و ازبکستان نیز که همسایه افغانستان هستند، حضور خواهند داشت.

نظر شما