شناسهٔ خبر: 37048280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

استفاده از گاز CNG محور سیاست‌های وزارت نفت

اشاره: یکی از اقدامات مؤثر در کنترل آلودگی هوا تولید و توزیع بنزین یورو 5 توسط وزارت نفت بوده که در کلان‌شهرها توزیع می‌شود. این در حالی است که همچنان خودروها با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند که خلاف قانون است. وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد که قیمت گازوئیل و CNG تغییر نمی‌کند. وی راهکار رهایی از مشکل آلودگی هوا را استفاده از سوخت ملی، یعنی CNG عنوان کرد. بیژن نامدار زنگنه دیروز در حاشیه مراسم نکوداشت وزیر سابق کشاورزی که با حضور جمعی از وزرا و مقامات برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «سهمیه‌بندی باعث شد که حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش مصرف بنزین داشته باشیم. البته این عدد هنوز تثبیت‌شده نیست. بخشی از بنزین صرفه‌جویی شده صادر می‌شود. پس از اصلاح قیمت بنزین علاقه‌ و رغبت ازنظر اقتصادی برای مصرف سوخت جایگزین ایجادشده است که آن سوخت گاز است که این اتفاق ارزشمند است، زیرا سوخت ملی ایران گاز طبیعی است که باید در خودروها به‌صورت cng مصرف شود.»

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

وام گازسوز کردن خودروها
وزیر نفت تصریح کرد: طرح 6500 میلیارد تومان وام برای سیان جی سوز کردن خودروهای عمومی در حال عملیاتی شدن است و قراردادهای آن بسته‌شده است. کار دیگری که در حال انجام آن هستیم، تمهیدات وام برای خودروهای غیرعمومی ازجمله شخصی است. البته برای خودروهای غیرشخصی پرداخت وام 6500 میلیارد تومانی را باید دولت بر عهده بگیرد ولی برای خودروهای شخصی وام را فراهم می‌کنیم که افراد خودشان بگیرند و بازپرداخت کنند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جایگاه‌ها نیز فکری شده است یا خیر گفت: جایگاه‌ها فعلاً تا دو برابر این مقدار مصرف را پاسخگو هستند ولی اگر لازم باشد، امکان توسعه آن نیز فراهم‌شده است که یا توسعه داده شوند یا جایگاه جدیدی در نظر گرفته شود.

 حل مشکل ال پی جی
 زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره صف‌های ال پی جی گفت: «مشکل ال پی جی را طی 8 روز برای خانوارها به‌زودی حل خواهیم کرد. ولی بخشی از ال پی جی مصرف سوخت خودروها می‌شود. کاری که در این مرحله می‌کنیم این است که مطمئن شویم تعدادی کپسول‌ها حتماً هرماه به دست خانوارهایی که از گاز طبیعی استفاده نمی‌کند می‌رسد. اگر خیالمان از این بابت راحت شود، باقی مسائل را حل خواهیم کرد.»
تأثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است
زنگنه در پاسخ به این‌که چه میزان از آلودگی هوای تهران به کیفیت بنزین بازمی‌گردد گفت: «محیط‌زیست قبلاً اعلام کرده است که تأثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرفی نوع بنزین نیز مسئله نیست بلکه موتورسیکلت‌های غیراستانداردی است که آلودگی ایجاد می‌کنند و آن‌طور که گفته می‌شود هر موتورسیکلت غیراستاندارد به‌اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و تعدادی زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند. همچنین در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود اما فعلاً این مشکل نیست.»
قیمت گازوئیل و سیان جی تغییر نمی‌کند
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا امکان تغییر قیمت گازوئیل وجود دارد یا خیر گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل و سیان جی ندارد.»
زنگنه در خصوص سهمیه‌بندی بنزین قایق‌های صیادی نیز اظهار کرد: «تعیین سهمیه بنزین قایق صیادی بر عهده کار گروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه است. یکی از ضررهای سهمیه‌بندی این است که همه معتقدند کافی نیست و در حقیقت سهمیه قرار نیست که همه‌چیز را جبران کند، آن‌ها می‌توانند از اقدامات دیگری ازجمله سیان جی سوز کردن استفاده کنند. البته اصل صیادی با شناورهایی هست که گازوئیل سوز هستند.»

نظر شما