شناسهٔ خبر: 37046733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طرح نظارتی ویژه شب یلدا در مهریز آغاز شد

فرماندار مهریز گفت: طرح تشدید نظارت و کنترل قیمت‌ها ویژه شب یلدا با همکاری نهادهای  مرتبط در چارچوب مقررات اجرا می شود. رضا زارع زاده مهریزی

صاحب‌خبر -

فرماندار مهریز گفت: طرح تشدید نظارت و کنترل قیمت‌ها ویژه شب یلدا با همکاری نهادهای  مرتبط در چارچوب مقررات اجرا می شود.

رضا زارع زاده مهریزی همچنین در بازدید از تعدادی مغازه‌ها از شهروندان خواست موارد گرانفروشی را به اتاق اصناف گزارش کنند.

این مسوول اظهارداشت: همکاری مردم در کنار فعالیت‌های بازرسان در کاهش و پیشگیری از موارد تخلف موثر است.

زارع زاده مهریزی بیان داشت: مردم بهترین بازرس هستند، بنابراین انتظار می‌رود هرگونه تخلف کم فروشی، گرانفروشی و احتکار اجناس و کالاها را برای بررسی و اقدام گزارش کنند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه  ۲۶۰۰ اتاق اصناف و ۱۲۴، ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش های مردمی در مورد هرگونه تخلف احتمالی در عرصه اقتصادی است.

یلدا طولانی‌ترین شب سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است و ایرانیان در این شب با زنده داری، خواندن غزل های حافظ و یادآوری حماسه‌های فردوسی در شاهنامه، برای استقبال از روزهای سرد زمستان و بدرقه خزان پاییزی دور هم می نشینند و این سنت زیبا را گرامی می‌دارند.

در این شب، ایرانیان میوه سربسته حرف هایشان را رو به روی هم می‌گسترانند تا طعم گرمی دوستی و محبت را به کام زمستان بچشانند.

یلدا، پاسداشت فرهنگ و سنت‌های خوب ایرانی و فرهنگ خوب میهمان نوازی  است ، شب در کنار هم بودن و به فردای روشن چشم داشتن و قصه گفتن از دیروزی که رفته است و می ‌تواند چراغ راه فردای ما باشد.

از گذشته واژه یلدا به معنای زایش و تولد بوده و ایرانیان باستان نیز بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود و تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد و به این ترتیب تا آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر و خورشید نامیدند و به این دلیل دهمین ماه سال، دی نام گرفت.

شب یلدا همچون رسوم کهن برای خود راه و رسم ویژه‌ای دارد از وجود انواع خوراکی‌ها و تنقلات متنوع از جمله میوه، آجیل و شیرینی گرفته تا فال و قرائت  غزل های زیبای حافظ.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص که شامل کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند و انجیر و خرما و میوه های گوناگون ویژه شب یلدا مانند انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری (سیبری) است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، فراوانی، تندرستی و شادکامی هستند.

هم اکنون ۶ هزار نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی فعال حوزه شهری و روستایی مهریز اشتغال دارند.

واحدهای صنفی مهریز زیرنظر ۱۲ اتحادیه وظایف خود را در چارچوب مقررات انجام می‌دهند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.


 

انتهای پیام

نظر شما