شناسهٔ خبر: 37034016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد:

برای خودرو‌های داخلی نیاز به طراحی و قطعه‌سازی داریم

مرندی مقدم با اشاره به اینکه برای خودرو‌های داخلی نیاز به طراحی و قطعه‌سازی داریم، گفت: در سال ۹۶ استاندارد‌ها از ۵۵ مورد به ۸۵ استاندارد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «وحید مرندی مقدم» شب گذشته (دوشنبه 25 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع «خودروسازان استاندارد پذیر یا استاندارد گریز؟» روی آنتن رفت با اشاره به اینکه در سال ۹۶ استاندارد‌ها از ۵۵ مورد به ۸۵ استاندارد رسید، گفت: این ارتقا هم در حوزه کیفی و هم در حوزه کمی بود.

 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه برای خودرو‌های داخلی نیاز به طراحی و قطعه‌سازی داریم، در این باره اینگونه توضیح داد: در شورای عالی استاندارد مصوب شد تا خودرو پراید و پژو از سال دیگر تولیداتشان متوقف شود اما برای مدتی برای تاکسی پژو از نوع گازسوز اجازه تولید داده شد به طوری که برای خودرو‌های پژو بنزین سوز و سواری اجازه تولید از تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۹ داده نشده است.

 

وی درباره این خودروها و لزوم خارج شدن آنها از رده تولید گفت: این دو خودرو باید از رده خارج شوند. تیراژ پراید و پژو بالا بود از این رو به دلیل مشکلاتی که این خودرو‌ها داشتند مورد اعتراض مردم قرار گرفتند و این خودرو‌ها نمی‌توانستند استاندارد‌ها را پاس کنند.

 

مرندی مقدم با بیان اینکه مطابق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۰ باید بنزین و گازوئیل بر اساس استاندارد ملی ایران داشته باشیم، ادامه داد: استاندارد ملی ایران معادل یورو ۴ است، امسال وزارت نفت ۸۰ درصد پوشش جمعیتی را با بنزین یورو ۴ داشته باشد. در سال ۱۴۰۰ باید به یورو ۴ دست پیدا کنیم. متاسفانه بین خودروسازان و وزارت نفت چالش هایی پیرامون نوع سوخت وجود دارد ، در سال ۱۴۰۰ باید در کل کشور بنزین توزیعی یورو ۴ باشد لذا تدوین استاندارد یورو ۵ را شروع کرده ایم و از سوی دیگر هم وزارت نفت باید به دنبال تولید استاندارد بنزین یورو ۵ باشد.

 

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ استاندارد‌ها برای تمامی خودرو‌هایی که قرار بود وارد کشور شوند الزامی شد، گفت: خودرو‌ها باید ۸۵ استاندارد را رعایت کنند، دیگر اجازه ندادیم خودرویی وارد کشور بدون رعایت ۸۵ استاندارد شوند، خودرو‌های داخلی در فرآیند تولید نیاز به قطعه سازی و طراحی دارند از این رو در سه زمان ۸۵ استاندارد را تقسیم کردیم.

 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه ما امروز از مرحله دوم عبور کردیم یعنی خودرو‌هایی که در حال تولید هستند ۶۳ استاندارد را پاس کردند، گفت: به دلیل برخی از مشکلات برای خودرو‌های تجاری و سواری ۳ استاندارد برای خودرو‌های سواری و ۳ استاندارد برای خودرو‌های سنگین مانند اتوبوس و کامیون وجود ندارد لذا در شورای عالی استاندارد قرار شد دو خودرو پراید و پژو از دایره تولید متوقف شوند.

 

وی با اشاره به اینکه ما تحت تاثیر و فشار خودروسازان قرار نداریم، گفت: ما مصوبات شورای عالی استاندارد را رعایت می‌کنیم، به طوری که در دو مرحله از شماره گذاری ۲۵ خودرو جلوگیری کردیم. ۵۵ استاندارد را به ۸۵ استاندار رساندیم که استاندارد‌های روز است ما فقط در سه استاندارد مشکل داریم یعنی توانسته ایم به ۸۲ استاندارد مورد نظر دست پیدا کنیم./

نظر شما