شناسهٔ خبر: 36949445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ترکیه می‌گوید، برنامه‌ای برای اعزام نظامی به لیبی ندارد

طبق اعلام وزارت خارجه ترکیه، این کشور هنوز برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به لیبی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه چهارشنبه (دیشب)، گفت، اعزام نیروی نظامی به لیبی، در دستور کار آنکارا قرار ندارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه هنوز برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به لیبی ندارد، گفت، اگر دولت مستقل طرابلس (غرب لیبی) چنین درخواستی از ترکیه کند، آنکارا نیز پاسخ مثبت می‌دهد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای کرواسیایی خود در آنکارا توضیح داد: «در حال حاضر، چنین درخواستی داده نشده و ما هم برنامه‌ای برای اعزام یگان‌های رزمی زمینی [به لیبی] نداریم، اما همانطور که رئیس‌جمهور [رجب طیب اردوغان] قبلا گفته، اگر چنین درخواستی انجام شود ما نیز آن را بررسی می‌کنیم».

پیشتر اردوغان طی سخنرانی در روز شنبه، با اشاره به تحولات لیبی گفت: «اگر لیبی حضور نظامی ما را خواستار شود، ما به آن پاسخ خواهیم داد و سربازان خود را به این کشور اعزام خواهیم کرد».

وی همچنین گفته بود که درباره اوضاع لیبی با روسیه صحبت خواهد کرد،‌چون آنکارا نمی‌خواهد لیبی به سوریه دیگری تبدیل شود.

بعد از این اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه بود که فرمانده نیروی دریایی دولت شرق لیبی به ریاست ژنرال «خلیفه حفتر» تهدید کرد که در صورت ورود کشتی‌های ترکیه به آب‌های نزدیک لیبی، آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

پیش از این تحولات، اردوغان و «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر دولت السراج از خبر داد.

انتهای پیام/ص

نظر شما