شناسهٔ خبر: 36944801 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

تهران؛ چهل‌ویکمین شهر هوشمند جهان / اروپا، مقصد محصولات شرکت‌های خلاق سیستان و بلوچستان می‌شود

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.
 
 
خدمات حمایتی متنوع‌تری به پژوهشگران ارائه خواهد شد
ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عمده فعالیت‌های این مرکز را در حوزه‌هایی مانند حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، پسا دکتری ویژه، رساله‌های دکتری، حمایت از همایش‌ها و رویداد‌های علمی، اعطای کرسی پژوهشی، اعطای پژوهانه (گرنت) دانست و گفت: البته حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری نیز در این لیست قرار دارد تا فعالیت‌های علمی بیشتری در کشور توسط محققان انجام شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری تدوین برنامه‌های چالش، پیشگامان، میثاق، پیشتازان را از دیگر راهبرد‌های جدید صندوق دانست.
 
 
گذر از مرز‌های سنتی کشاورزی با اینترنت اشیا محقق می‌شود
اینترنت اشیا (IOT) در حال دگرگون‌سازی صنعت کشاورزی است. IOT ظرفیت بالقوه و زیادی در کشاورزی دارد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده ارزشی که IOT در کشاورزی ایجاد می‌کند تقریبا ۴/ ۱۴ هزار میلیارد دلار است. همچنین پیاده‌سازی حسگر‌ها به کشاورزان کمک می‌کند که تا از هر جایی از جهان کشت خود را مشاهده کنند. این حسگر‌ها اطلاعات لحظه‌ای را به کشاورزان ارسال می‌کنند.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راستا «توسعه کشاورزی دیجیتال» را در اولویت‌های نیازمحور و مساله محور خود قرار داده است. اولویتی که می‌تواند نسل کشاورزی را متحول کرده و در‌های نوینی را به روی این صنعت قدیمی و ریشه‌دار بگشاید.
 
تهران چهل‌ویکمین شهر هوشمند جهان / اروپا مقصد محصولات شرکت‌های خلاق سیستان و بلوچستان می‌شود
 
اروپا مقصد محصولات شرکت‌های خلاق سیستان و بلوچستان می‌شود
فرید شاهمردای رئیس مرکز نوآوری صنایع خلاق سیستان و بلوچستان با اشاره به استودیو‌های حرفه‌ای تاسیس شده در این مرکز عنوان کرد که شرکت‌های بالنده‌ای در مرکز نوآوری صنایع خلاق سیستان و بلوچستان رشد کرده‌اند که صنایع دستی این منطقه را به اروپا صادر می‌کنند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان سیستان و بلوچستان مانند گردشگری و صایع دستی، اظهار کرد: در این مدت نسبتاً کوتاه، تعدادی از شرکت‌های خلاق توانسته اند، دستاورد‌های خوبی کسب کنند. شرکت سوچن که در این مرکز رشد کرده است، موفق شده است با ایجاد دفتری در شهر لیون فرانسه، برای صنایع دستی زیبای استان، بازاریابی کند.
 
 
پنجمین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود
سلطانی‌نژاد، رئیس کمیته علمی پنجمین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری این المپیاد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ خبر داد و گفت: پنجمین دوره این المپیاد به همت مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان و با همکاری سایر بخش‌های وزارت آموزش و پروش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که ثبت نام پنجمین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اواخر آذر ماه خواهد بود و نیمه اول بهمن ماه هم آزمون مرحله اول برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که منتخبین این المپیاد با استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و همکاری مشترک با مراکز تحقیقاتی معتبر بتوانند با پروراندن ایده‌های کاربردی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نقش موثری در کارآفرینی و سرعت توسعه کشور داشته باشند.
 
 
کشف و تشخیص مواد مخدر با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب بیشتری می‌گیرد
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در هفته‌ای که گذشت با سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، درخصوص همکاری‌های فی ما بین در راستای کشف علمی و فناورانه مواد مخدر با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی دیدار و گفتگو کردند.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در ارائه پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای کشف و شناسایی مواد مخدر توانمند هستند، گفت: از ورود فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشف، تشخیص و شناسایی حمایت می‌کنیم.
 
 
ماهیانه تا سقف ۳۰ میلیون ریال حق‌الزحمه به محققان منتخب پرداخت می‌شود
فدراسیون سرآمدان علمی ایران وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و کمک به ارتقاء کیفیت پژوهش کشور، از دوره‌های تحقیقاتی پسادکتری حمایت می‌کند. از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا انتهای سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۷۶ نفر، موفق به جذب این حمایت‌ها از فدراسیون شده‌اند. فدراسیون در این بازه زمانی بیش از ۴۶ میلیارد ریال حق الزحمه متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده است.

برای جذب این حمایت‌ها ضروری است که شخص متقاضی فارغ التحصیل مقطع دکتری داخل کشور باشد و از زمان فارغ التحصیلی، بیش از ۴ سال نگذشته باشد.
 
تهران چهل‌ویکمین شهر هوشمند جهان / اروپا مقصد محصولات شرکت‌های خلاق سیستان و بلوچستان می‌شود
 
تهران، چهل‌ویکمین شهر هوشمند جهان است / لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر روی جوانان صاحب سرمایه فکری
سورنا ستاری روز دوشنبه ۱۸ آذر در سومین همایش تهران هوشمند که در برج میلاد تهران برگزار شد شرکت کرده و شهر هوشمند را یک سیستم عامل جدید عنوان کرد که روی سخت افزار شهری مانند تهران قرار می‌گیرد و کل ماهیت شهر و کاربری آن را تغییر می‌دهد.

ستاری با اشاره به لزوم هوشمندسازی شهر‌ها تصریح کرد: شاهد بهبود رتبه تهران در میان شهر‌های نوآور دنیا هستیم و این شهر با رتبه ۴۱ جز ۵۰ شهر نوآور دنیا قرار دارد.
 

نظر شما