شناسهٔ خبر: 36938682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برنامه کارگاه‌ها و نشست‌های علمی جشنواره قصه‌گویی اعلام شد

تهران- ایرنا- بخش علمی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سه نشست علمی و سه کارگاه آموزشی در این دوره از جشنواره قصه‌گویی برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از برگزاری یک پنل آموزشی برای شرکت کنندگان در جشنواره و اعضای کانون و پخش زنده و اختصاصی تمام دوره‌ها از طریق سامانه جامع آموزش کانون برای اعضا کانون خبر داد.

نسرین سجادیان درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: کارگاه‌هایی در دو بخش بین‌الملل و ملی در نظر گرفتیم و برای دعوت مهمان‌های خارجی به سراغ افرادی با سابقه علمی و عملی درخشان رفتیم. سال گذشته استقبال مخاطبان جشنواره از این بخش زیاد بوده است و به همین خاطر مسئولیت ما برای دعوت مهمان‌های خارجی بیشتر شد و توجه‌مان را بیش از پیش به توانایی مهمان‌ها در خصوص برگزاری کارگاه‌های علمی و سابقه تحصیلی جلب کرد. سال گذشته ما حتی بعد از جشنواره، متقاضیانی برای دریافت ویدئوی کارگاه‌های بین‌المللی از سراسر کشور داشتیم.

نسرین سجادیان، با بیان این‌که در کارگاه‌های سطح ملی اولیای تربیتی، دانشجویان و علاقه‌مندان به قصه‌گویی حضور دارند، توضیح داد: کارگاه‌های بخش ملی با حضور کارشناسانی از جمله اصغر همت با عنوان صدای رسا و بیان واضح مفهوم کلام، پوپک‌عظیم‌پور با عنوان قصه‌گویی مدرن و رویکردهای نو و مریم شریف‌نسب با عنوان روایت‌پژوهی، سنجش روش‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی برگزار خواهد شد و در صورتی که تعداد متقاضیان بالا باشد، احتمال برگزاری این کارگاه‌ها در قالب نشست وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون همچنین درباره عنوان و شرایط کارگاه‌های بین‌الملل بیان کرد: در این بخش کارگاه بداهه‌نوازی و خلق قصه‌های عامیانه را با حضور ساپکانا سکین از ترکیه، قصه‌گویی با هدف تحت تاثیر قرار دادن روح مخاطب با حضور ساره قصیر از لبنان و رویکردهایی به قصه‌گویی شفاهی کوبا با حضور کورالیا از سوئیس برگزار می‌شود. در کارگاه‌های بین‌الملل علاوه بر اولیای  تربیتی و علاقه‌مندان، شرایط حضور برای قصه‌گویان نیز فراهم شده است.

سجادیان درباره استقبال متقاضیان از پنل‌های جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: پنل‌های ما هر سال با استقبال چشمگیری همراه است و امسال نیز در آخرین روز از جشنواره قصه‌گویی یک پنل برگزار می‌شود. امسال در این بخش مدرسانی مانند مصطفی رحماندوست، شاعر، نویسنده و مترجم، شهرام گیل‌آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه صدا وسیما و محمود گلزاری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی حضور خواهند داشت. در این بخش علاوه بر اولیاء تربیتی و علاقه‌مندان، مدیران هم امکان حضور دارند.

او در خصوص شرایط شرکت در کارگاه‌ها و نشست‌ها نیز گفت: این دوره‌ها برای همکاران کانون آزاد است، اما سایر شرکت کنندگان باید بعد از ورود به پایگاه جشنواره قصه‌گویی به نشانیkanoonfest.ir  و درج اطلاعات اولیه، مبلغ ۵۰هزار تومان واریز کنند. تمامی برنامه‌های مربوط به کارگاه‌ها و نشست‌های جشنواره به صورت زنده برای اعضای کانون در سراسر کشور از طریق سامانه جامع آموزش قابل دسترسی است. ثبت‌نام از ۱۸آذر آغاز و تا ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ادامه دارد. ما محدودیت خاصی برای متقاضیان نمی‌گذاریم. کسانی که سریع‌تر ثبت‌نام کنند، شانس بیشتری برای شرکت در کلاس‌ها دارند، زیرا در دوره بیست‌ویکم جشنواره قصه‌گویی ظرفیت مربوط به کارگاه‌ها و نشست‌ها یک روز بعد از شروع ثبت‌نام تکمیل شده بود».

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در پایان درباره هدف کلی جشنواره قصه‌گویی و به طور خاص کارگاه‌ها گفت: کانون به سبکی نو از قصه‌گویی رسیده و امروز به دنبال بهره‌گیری از تکنیک‌های جهانی برای تکمیل این دانش و هنر است. کانون در واقع متولی قصه‌گویی است و به عنوان یک مرجع در این زمینه شناخته شده است. ما در کارگاه‌ها سعی داریم مرز بین قصه‌گویی و تئاتر را مشخص کنیم.

جدول برنامه‌های بخش علمی همچنین در سایت جشنواره به نشانی  www.kanoonfest.ir، سایت کانون به نشانی www.kpf.ir  و صفحه‌های کانون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

جدول برنامه‌های بخش علمی بیس و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را این‌جا ببینید.

تقدیر از کتاب‌های کانون در جشنواره رشد

کتاب عددهای من و مجموعه حیوانات دانشمند از انتشارات کانون پرورش فکری در هفدهمین جشنواره کتاب رشد، شایسته تقدیر شناخته شد.

کتاب عددهای من به نویسندگی علی خدایی در گروه بازی و سرگرمی این جشنواره مورد قدردانی قرار گرفت.

این کتاب ویژه کودکان چهار سال به بالا است و در آن تلاش شده برای ماندگاری شکل ظاهری اعداد در ذهن کودکان، عددهای ۱ تا ۹ با چرخش یا کنار هم قرار گرفتن به تصویرهایی از حیوانات تشبیه شود.

خالق کتاب عددهای من در ابتدای کتاب خود خطاب به کودکان می‌گوید: «به شکل عددها توجه کرده‌اید؟ هرکدام از آن‌ها شبیه چیزی است. مثلا، عدد ۵ می‌تواند شکل سر یک مرد باشد. یا می‌تواند غرش یک پلنگ را نشان بدهد. عدد ۹ می‌تواند به راحتی به سر یک پرنده تبدیل شود و وقتی عدد ۹ را بچرخانیم، شبیه خرطوم فیل می‌شود.» این اثر در عین حال می‌تواند به‌عنوان یک کتاب کاردستی نیز به الگویی برای دست‌ورزی خلاقانه کودکان و البته فراگیری اعداد از سوی آن‌ها در مراکز آموزشی و مهدهای کودک مورد استفاده قرار بگیرد.

مجموعه حیوانات دانشمند به نویسندگی گری لیون و با ترجمه مجید عمیق در گروه علوم تجربی جشنواره کتاب رشد شایسته تقدیر شناخته شد.

حیوانات ابزارساز در حیات‌وحش، حیوانات ردیاب در حیات‌وحش، حیوانات تغییر شکل دهنده در حیات‌وحش، حیوانات پیغام‌رسان در حیات‌وحش و حیوانات مهندس در حیات‌وحش عنوان کتاب‌های مجموعه حیوانات دانشمند است.

مجموعه حیوانات دانشمند که برای مخاطبان ۹ سال به بالا مناسب است، به بررسی مهارت‌های حیوانات در ساخت و ساز، برقرار کردن ارتباط، شیوه‌های پنهان شدن و شیوه سازگاری آنان با محیط پرداخته است.

این مجموعه همراه با بخش‌های ویژه‌ای در قالب جعبه‌ی دانستنی‌ها، متن اصلی، توضیح عکس‌ها و تصویرها درک مسایل را برای مخاطب راحت کرده ‌است.

آثار انیمیشن نازنین سبحان‌سربندی نمایش داده می‌شود

انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران(آسیفا) با همکاری امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به نمایش آثار انیمیشن نازنین سبحان‌سربندی کرده است.

برنامه نمایش و نشست پرسش و پاسخ در مورد آثار انیمیشنی نازنین سبحان‌سربندی با همکاری‌ آسیفا ایران و امور سینمایی کانون روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

در این برنامه که ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد، انیمیشن‌های کوتاه قالی، اتحاد، نشانی، صفر، ماه مهربان، سایه‌ای که نور شد و باد دوچرخه سوار نمایش داده و سپس نشست و بررسی با حضور کارگردان برگزار خواهد شد.

نازنین سبحان‌سربندی در زمره اولین هنرمندانی بوده است که به مرکز سینمایی کانون پیوسته‌ است، نه تنها در تولید انیمیشن‌هایی به کارگردانی نورالدین زرین‌کلک، علی‌اکبر صادقی و نفیسه ریاحی به‌عنوان انیماتور همکاری داشته است، بلکه چندین اثر انیمیشن کوتاه را نیز خود نویسندگی و کارگردانی کرده است.

حضور در این جلسه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵ به سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در پارک هنرمندان مراجعه کنند.

کتاب قدم یازدهم سوسن طاقدیس به چاپ دوازدهم رسید

کتاب قدم یازدهم به نویسندگی سوسن طاقدیس که پیش از این نسخه صوتی و انگلیسی آن منتشر شده و نسخه انیمیشنی آن هم ساخته شده است از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ دوازدهم رسید.

 این کتاب که با تصویرگری علیرضا گلدوزیان برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ از سوی کانون منتشر شد، تاکنون ۵۳ هزار نسخه از آن به فروش و به چاپ دهم رسیده است.

پیش از این نسخه انگلیسی این کتاب در سال ۱۳۹۳ و نسخه صوتی این کتاب با روایت آزاده مقدم، گوینده قصه‌های شب رادیو از سوی انتشارات کانون منتشر شده است.

انیمیشن کتاب قدم یازدهم به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا نیز با تکنیک کات‌اوت زیر دوربین در هفت دقیقه به سفارش امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در حال تولید است.

بر اساس این خبر، داستان این کتاب که مناسب کودکان بالای ۴ سال است، قصه شیری کوچک است که در قفس باغ‌وحش به دنیا آمده است. او هر روز در قفس قدم می‌زند و با ده قدم به دیوار فلزی قفس برخورد می‌کند.

یک روز اتفاق جالبی افتاد. نگهبان قفس یادش رفت در قفس را ببندد و شیر کوچولو از قفس بیرون رفت. اما او عادت داشت فقط ده قدم مستقیم برود. اگر او قدم یازدهم را برمی‌داشت می‌توانست آزادی خود را به دست آورد و همه جهان را ببیند، و...

این کتاب تاکنون برگزیده دومین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی و بیست‌وسومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.

کتاب قدم یازدهم در ۲۸ صفحه رنگی، شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه با قیمت ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه شهر کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

نظر شما