شناسهٔ خبر: 36932958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

انتخابات انگلیس؛ سرنوشت‌ساز اما پیش‌بینی‌ناپذیر

انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه انگلستان به رغم انتشار نتایج نظرسنجی‌های مختلف، رخدادی غیرقابل‌پیش‌بینی به‌نظر می‌آید. نتیجه این انتخابات سرنوشت‌ساز نه‌تنها دولت بعدی را تعیین می‌کند بلکه ممکن‌است خط مشی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور را به‌طور کلی تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، «برگزیت» و اختلافات عمیق میان دولت و پارلمان انگلستان موجب برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخاباتی شد که گفته می‌شود «بوریس جانسون» و حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شانس بیشتری برای پیروزی در آن دارند. به صورت سنتی باید انتظار داشت که عمده رقابت در این انتخابات بسیار پراهمیت هم میان دو حزب «محافظه‌کار» و «کارگر» و در سطحی دیگر بین جانسون و «جرمی کوربین» به عنوان رهبران این دوحزب برقرار باشد.

اگرچه بسیاری از نظرسنجی‌ها حزب محافظه‌کار را پیروز انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) پیش‌بینی می‌کنند اما بسیاری از ناظران این رقابت را غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات انگلستان در چند دهه گذشته می‌دانند. ضمن اینکه نتیجه انتخابات تأثیر عمیقی را در تعیین مسیر آینده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی بریتانیا ایفا می‌کند.

داوطلبان برای موفقیت در ۶۵۰ حوزه انتخابی رقابت می‌کنند و هر حزبی که ۳۲۶ کرسی یا بیشتر را به دست بیاورد دولت را تشکیل می‌دهد، در غیراینصورت حزب پیروز باید با دیگر احزاب کوچکتر ائتلاف تشکیل دهد.

جانسون پیروز نظرسنجی‌ها

مهم‌ترین وعده جانسون به شهروندان بریتانیایی، خروج سریع از اتحادیه اروپا است. در مقابل، کوربین انجام اصلاحات گسترده اجتماعی و ملی‌سازی در برخی بخش‌ها در کنار امضای توافق تازه با اتحادیه اروپا یا لغو برگزیت را وعده داده است.

در نظرسنجی‌ها به طور میانگین حزب محافظه‌کار حدود ۱۰ درصد از حزب کارگر پیش افتاده است. حداقل برتری که برای جانسون به ثبت رسیده  ۵ درصد برآورد شده‌است.

برخی نظرسنجی‌ها پیروزی مطلقی را برای حزب محافظه‌کار محتمل می‌دانند. چند روز قبل موسسه معتبر YOUGOV در یک نظرسنجی پیروزی مطلق حزب محافظه کار (با کسب ۶۸ درصد آرا) و شکست سنگین و کم سابقه حزب کارگر در انتخابات را پیش‌بینی کرد. با این حال، تحولات انتخاباتی در بسیاری از کشورها همچون ایالات متحده و حتی انگلستان نشان داده‌است که نمی‌توان به نتیجه نظرسنجی موسسه‌ها اعتماد کامل داشت.

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید: در انتخاباتی که نقش تعیین‌کننده‌ای بر آینده روابط لندن با اتحادیه اروپا خواهد داشت، بوریس جانسون به برتری قابل توجهی در انتخابات دست پیدا می‌کند. مخالفان برگزیت نیز تنها در صورتی که راهی برای هماهنگ کردن رویکردهای خود پیدا کنند، می‌توانند به پیروزی امید داشته باشند.

طبق این گزارش، حزب محافظه کار با کسب ۴۳ درصد کرسی‌ها و حزب کارگر با موفقیت در ۳۴ درصد حوزه‌ها باعث تشکیل یک پارلمان معلق می‌شود که هیچ یک از احزاب دارای اکثریت نیستند. 

قمار انتخاباتی بوریس جانسون

بسیاری از تحلیلگران، شرایط را برای جانسون سخت می‌دانند؛ گذشته از ناتوانی‌های پیشین وی در کسب آرای نمایندگان در مجلس عوام، نوع رویکرد رهبران حزب محافظه‌کار باعث اختلاف شدید در داخل این حزب شده‌است. نمونه این شکاف در ظهور «حزب برگزیت» به رهبری «نایجل فاراژ» بود. حال جانسون این هراس را در دل دارد که ممکن است موضوع برگزیت باعث شود تا سرنوشتی همچون دو نخست وزیر پیشین انگلیس در انتظار وی باشد.

علاوه بر این، احزاب لیبرال دموکرات، برگزیت، سبز و حزب ملی اسکاتلند هم در این انتخابات حضور محسوسی دارند. اگرچه برگزیت مهمترین موضوع مهم برای رای دهندگان بریتانیایی است اما مسائلی همچون خدمات درمانی، آموزش، مسکن، محیط زیست، مقابله با فقر و سطح مالیات از دیگر محورهای مورد توجه شهروندان هستند.

روزنامه «گاردین» در تحلیلی عنوان داشت هر چه به روز برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک می‌شویم مشکلات موجود بیشتر به چشم می‌خورند؛ مهمترین آن ها هم رسیدگی به طبقه کارگر و جوان جامعه انگلیس است. به‌عنوان نمونه تا به‌حال موضوع مسکن از نگاه گروه‌های چپ و راست به صورت نمادین پیگیری می‌شد. اما انتخابات تازه می‌تواند نقطه عطفی در مسائل اجتماعی بریتانیا به ویژه در حوزه جوانان، طبقه کارگر و مسکن باشد. در سرتاسر جهان طرفداران اصلاحات و فعالان اجتماعی در حال ایجاد ساختارهای جایگزین و تغییر وضع موجود هستند. در این چارچوب در دوره بعد سیاستمداران انگلیسی باید رویکردی رادیکالی را در زمینه رفع چالش‌های اجتماعی در پیش بگیرند و آن را محور اقدامات خود قرار دهند. این انتخابات نه تنها فرصتی برای مقابله با اضطراب گسترده جامعه و ناملایمات ساختار کنونی است بلکه جدیت در پرداختن به این مسائل می‌تواند مسیر پیروزی در انتخابات را هموار کند.

پیش از این، قرار نبود تا سال ۲۰۲۲ انتخابات سراسری در بریتانیا برگزار شود. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی آورد انگلستان برای سومین بار در پنج سال گذشته تن به انتخابات سراسری می‌دهد تا از بن‌بست برگزیت رها شود. با این حال انتخابات پنجشنبه در واقع قماری برای بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار است. البته برای هر دو حزب پیش‌بینی نتیجه انتخابات از طریق بررسی الگوی رأی‌دهندگان و کسب اکثریت در مجلس بسیار سخت است.

طبق تحلیل فوق، این انتخابات یک ویژگی خاص دیگر دارد زیرا برای نخستین بار از سال ۱۹۲۳ است که انتخابات در ماه دسامبر برگزار می‌شود. همین موضوع (نزدیکی به سال جدید میلادی) می‌تواند باعث کاهش مشارکت شود به همین دلیل هرگونه گمانه‌زنی سخت‌تر می‌شود. مهمترین موضوع در انتخابات‌هایی که معمولاً در زمستان برگزار می‌شوند شرایط اقلیمی است. ساعت کمتر روشنایی روز، باریدن باران یا برف و سردی هوا به‌شدت بر تصمیم گیری رأی‌دهندگان و نتیجه انتخابات تأثیر می‌گذارد.

اگر حزب جانسون بتواند اکثریت کرسی‌ها را کسب کند ادعای خود برای اجرای برگزیت را عملی می‌کند اما اگر وی انتخابات را از دست بدهد احتمالا همه‌پرسی دوم برای بررسی خروج از اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و بریتانیا هم سوسیالیست‌ترین دولت خود از دهه ۱۹۷۰ تاکنون را تجربه می‌کند.

در همین ارتباط، تحلیلگر روزنامه «وال استریت ژورنال» بر این باور است که انتخابات روز پنجشنبه مهمترین و تاثیرگذارترین انتخابات عمومی بریتانیا از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون است. این گزارش رفتن بریتانیایی‌ها پای صندوق‌های رأی را با انتخابات سال ۱۹۷۹ انگلستان مقایسه کرد که در نهایت باعث به قدرت رسیدن «مارگارت تاچر» از حزب محافظه‌کار شد. حال ممکن است این انتخابات نیز مانند همان زمان باعث شود تا تحولاتی شکل بگیرد که ساختار این کشور را برای یک نسل اصلاح می‌کند.

طبق این تحلیل در انتخاباتی که مهمترین محور آن برگزیت است، جانسون تلاش می‌کند تا مشروعیت دموکراتیک خود را پس از سه سال مانع‌آفرینی پارلمان بر سر راه اجرای نتیجه همه پرسی سال ۲۰۱۶ باز بیافریند. به همین دلیل بوریس جانسون از رأی دهندگان درخواست می‌کند تا با دادن رأی به وی، کسب یک پیروزی مطلق در مجلس و هموار شدن مسیر اجرای توافق خروج از اتحادیه اروپا را آسان کنند. 

نظر شما