شناسهٔ خبر: 36918641 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

دلایل فرار مالیاتی ۲۰ هزار میلیارد تومانی کارت‌های بازرگانی

مدیرکل حقوقی سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه هم اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ناشی از کارت‌های بازرگانی وجود دارد، گفت: متاسفانه بخشی از کارت‌های بازرگانی برای افراد فاقد شرایط و صلاحیت لازم صادر شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
حسین تاجمیر ریاحی تلفنی در گفتگوی ۱۸:۳۰ با بیان این مطلب اعلام کرد: برخی با کارت‌های بازرگانی مورد نظر و با مشخصات صاحبان این کارت‌ها بدون هیچ صلاحیتی اقدام به واردات کالا کرده اند.

تاجمیر ریاحی افزود: با همکاری دستگاه قضا، دستگاه‌های نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور و نیروی انتظامی برای شناسایی افراد واقعی که با کارت‌های بازرگانی مزبور واردات انجام داده اند اقدامات مطلوبی شده است.

تاجمیر ریاحی ادامه داد: با وجود آنکه در قانون و آیین نامه، حدود دریافت کارت‌های بازرگانی اعلام شده، اما برای افراد فاقد شرایط، کارت بازرگانی صادر شده است.

او با بیان این که برای فردی که سواد ندارد، اما طبق قانون باید دیپلم داشته باشد کارت بازرگانی صادر شده است، افزود: کارت بازرگانی برای تجارت خارجی صادر می‌شود بنابراین صلاحیت متقاضیان دریافت این نوع کارت باید به تایید دستگاه‌های مربوط برسد.

او درباره راهکار‌های پیشگیری از فرار مالیاتی در کارت‌های بازرگانی گفت:

<div id="video-display-embed-code_255461" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/752183/255461?width=400&height=300"></script></div>

وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی دیگر میهمان برنامه با بیان اینکه مالیات جزء مهم اقتصاد کشور‌های توسعه به شمار می‌اید، گفت: بیش از ۸۰ درصد بودجه این دولت‌ها مبتنی بر مالیات است.

او با بررسی لایحه بودجه ۹۹ کشور گفت: در لایحه امسال ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت که زیر ۵۰ درصد درآمد مالیاتی در اقتصاد ایران تعریف شده است و این در حالیست که امسال قرار بود بودجه را بدون نفت ببندیم.

شقاقی ادامه داد: در همه جای دنیا راجع به گردش مالی افراد و فعالیت‌های اقتصادی ان‌ها سخت گیری می‌شود و مالیات مهمترین رکن درآمد انهاست.

او گفت: اما متاسفانه در کشور ما شفافیت لازم در این باره نیست و مالیات بحثی تزئینی و حاشیه ایست و معافیت‌های مالیاتی نیز بر این اساس به مسیری رفته است که ثروتمندان مالیات نمی‌دهند.

محمدجواد هادی مدیر سامانه اعتبارسنجی وزارت صنعت نیز در ادامه این گفتگو تلفنی، درباره صدور کارت های بازرگانی  اعلام کرد: با هماهنگی با اتاق بازرگانی اقدامات موثری در حال انجام است مبنی بر اینکه درخواست کارت بازرگانی را به سامانه جامع تجارت منتقل کنیم که در صورت پیاده سازی، برای افراد فاقد شرایط، کارت صادر نمی شود. 

نظر شما