شناسهٔ خبر: 3691670 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهانگیری: نگاه ایران به عراق فراقومیتی و فراطائفه ای است

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری، نگاه ایران به عراق را فراقومیتی و فراطائفه ای دانست و تاکید کرد که همه شیعیان، سنی ها و کُردها مورد حمایت ایران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» که به همراه هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی و به دعوت «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق به آن کشور سفر کرده بود، شامگاه چهارشنبه به تهران بازگشت.

وی در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای این سفر سه روزه اظهار داشت: در مقطعی که عراق در مبارزه با داعش به صورت جدی نیازمند حمایت بود، جمهوری اسلامی ایران از این کشور در مبارزه با تروریستها حمایت عملی کرد و در صحنه حضور یافت و به برادران عراقی در مبارزه با داعش با حمایت معنوی، مشاوره های لازم را ارایه داد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در دیدار با مقام های عراقی و همه فراکسیونها و ائتلاف های این کشور، نسبت به نقش و جایگاه اثرگذار ایران یک اتفاق نظر جدی وجود داشت و همه آنها از حمایت های ایران تشکر کردند.

جهانگیری، روابط ملت و دولت ایران با مردم و دولت عراق را تاریخی و راهبردی در عرصه های سیاسی، فرهنگی و مذهبی قوی و ریشه دار دانست و خاطرنشان کرد: روابط دو کشور روز به روز از عمق بیشتر و بهتری برخوردار است.

وی یادآورشد: مردم عراق با این روند دمکراتیک که بیانگر بلوغ سیاسی نخبگان و فرهیختگان این کشور است، توانستند به سرعت ریاست جمهوری، دولت و مجلس را شکل دهند و تا امروز با هم کار کنند، این موضوع نقطه امیدی برای همه است که می توانند راه توسعه این کشور را با سرعت بیشتری ادامه دهند.



** ایران و عراق برای مقابله با کاهش قیمت نفت باید قدم های اساسی بردارند

معاون اول رییس جمهوری، همچنین شرایط ایران برای حضور فعال در بازارهای عراق را استثنایی توصیف کرد و گفت: در این سفر در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر این کشور تاکید شد که کاهش بهای نفت یک مساله جدی است و ما به عنوان دو کشور مهم نفت خیز منطقه برای مقابله با این کاهش باید قدم های اساسی برداریم و فعال تر عمل کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این فعالیت ها باید در بازار نفت اثربخش باشد.

وی همچنین به برگزاری سومین نشست اقتصادی دو کشور و کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق در بغداد اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست اقتصادی مدتی به تعویق افتاده بود که در جریان این سفر، نشست یادشده به ریاست نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهوری ایران برگزار شد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نشست کمیسیون عالی ایران و عراق نیز در جریان این سفر برگزار شد که ریاست این کمیسیون را از طرف ایران محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و ازطرف عراق وزیر نیرو این کشور برعهده داشت.

جهانگیری همچنین به برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای ایرانی در بغداد اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نشانگر توانمندی ایران در بخش های صنعت، فنی و مهندسی و تجهیزات پزشکی بود که با حضور جمع بزرگی از شرکت های خصوصی برپا شد.

وی درمورد دیدار خود با رییس جمهوری و نخست وزیر عراق نیز گفت: حیدرالعبادی که مدت کوتاهی است مسوولیت نخست وزیری عراق را برعهده گرفته در مبارزه با تروریست بسیار مسلط و جدی است و بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و عراق تاکید دارد.

جهانگیری یادآورشد: در دیدار با مقام های عالیرتبه عراقی، توافق های مهمی نیز انجام شد.

وی به دیدار خود با رییس مجلس و اعضای فراکسیون های مجلس عراق نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار که اعضای فراکسیون های مختلف مجلس عراق از شیعه، سنی و کُرد حضور داشتند، در چند زمینه به صورت جدی توافق هایی انجام شد.



** توجه مقام های ایرانی و عراقی به ریزگردها

معاون اول رییس جمهوری یکی دیگر از مسایل مهم در گفت وگو با مقام های عراقی را مساله ریزگردها بیان کرد و گفت: این موضوع تقریبا از مباحث اصلی هیات ایرانی با طرف عراقی بود که آنها نیز در این موضوع جدی هستند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اقدام مشترکی برای شناسایی نقاط اصلی که ریزگردها از آنجا بلند می شوند باید انجام دهیم، البته کشورهای دیگری هم در این زمینه درگیر هستند.

وی ادامه داد: مقامات عراقی معتقدند بخشی از منشا ریزگردها از دیگر کشورها حتی عربستان و سوریه است که حل این مساله به نشست چند جانبه نیاز دارد.

معاون اول رییس جمهوری از دیگر محورهای اصلی گفت وگوهای هیات عالیرتبه ایرانی در عراق را بررسی موانع پیش روی صادرات و واردات کالاهای دو کشور و خدمات فنی و مهندسی بیان کرد و گفت: در زمینه استاندارد، مسایل بانکی و صدور ضمانت ها به توافق های بسیار خوبی رسیدیم.

جهانگیری به گفت وگوی خود با مقامات عراقی در زمینه مسایل نیروگاهی و صادرات برق نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مراکز اصلی صادرات برق ایران، کشور عراق است.

وی افزود: در جریان دیدار با مقامات عراق، در مورد مسایل نیروگاهی و ضرورت ادامه صادرات برق ایران به عراق گفت وگوهای خوبی انجام شد.



** ارایه تسهیلات به زائران ایرانی و عراقی

وی همچنین گفت: در دیدار با مقامات عراقی مقرر شد تسهیلات ویژه ای برای زائران ایرانی که به دو کشور سفر می کنند در نظر گرفته شود.

معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: در دیدار با نخست وزیر عراق توافق شد که دریافت روادید بتدریج بین دو کشور لغو شود که وزیر امور خارجه عراق مسوول پیگیری این موضوع شد.



**پاکسازی اروند رود و شط العرب

جهانگیری همچنین گفت: اروند رود و شط العرب باید به سرعت پاکسازی شوند تا جریان حمل و نقل دریایی دو کشور رونق یابد.

وی تاکید کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر و بصره برای گسترش تجارت خود نیازمند استفاده از اروندرود و شط العرب هستند که براساس توافق با نخست وزیر عراق قرار شد وزارت امور خارجه دو کشور در این زمینه راهکارهای جدی پیدا کنند.

**شهرهای کربلا و نجف باید به دو شهر مهم جهان اسلام تبدیل شوند

معاون اول رییس جمهوری همچنین به سفر هیات عالی رتبه ایرانی به کربلا، کاظمین و نجف و زیارت عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: کربلا و نجف باید به دو شهر مهم جهان اسلام تبدیل شوند.

جهانگیری درباره مشکلات موجود در این دو شهر زیارتی گفت: کارهای زیادی باید در این شهرهای زیارتی انجام شود.

وی به دیدارخود با مسوولان تولیت آستان مقدس اباعبدالله الحسین(ع)، ابوالفضل العباس(ع) و امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات برای توسعه حرم مطهرامام حسین(ع)، ابوالفضل العباس(ع) و امیرالمومنین(ع) برنامه های خوبی دارد که قرار شد در اجرای کارها تسریع شود.



** تاکید مراجع عظام تقلید در نجف بر نقش محوری ایران در منطقه

معاون اول رییس جمهوری همچنین با یادآوری دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید خاطرنشان کرد: آیت الله سیستانی و دیگر مراجع عظام تقلید در نجف بر نقش محوری ایران در منطقه و ضرورت تقویت روابط بین دو کشور و دو ملت تاکید کردند.

وی ادامه داد: مراجع عظام تقلید در نجف در این دیدارها همچنین از نوع حمایتی که جمهوری اسلامی ایران در مقطع خاصی از عراق انجام داد، تشکر کردند.

جهانگیری از دیگر برنامه های هیات ایرانی در نجف را شرکت در مراسم پرده برداری از نامگذاری بزرگراه امام خمینی (ره) در این شهر مقدس عنوان کرد و گفت: استانداری نجف به مناسبت حضور مقامات ایرانی در این شهر یکی از بزرگراه های نجف را به نام امام خمینی(ره) نامگذاری کرد.

در مراسم استقبال رسمی از معاون اول رییس جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید چیت چیان وزیر نیرو و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان حضور داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» معاون امور مجلس رییس جمهوری، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، معاون اول رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کردند.

همچنین در این سفر «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «یحیی آل اسحاق» رییس اتاق بازرگانی تهران، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، «مهدی خلج» رییس سازمان دامپزشکی کشور، «رستم قاسمی» مشاور معاون اول رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق و «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت حضور داشتند.

سیام(2)**1336** 2023

نظر شما