شناسهٔ خبر: 36914861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز نشست شورای همکاری خلیج فارس با سخنان تکراری سلمان

تهران-ایرنا- چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در ریاض با سخنان تکراری سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی علیه ایران و غیبت سه تن از سران آن، آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، سلمان در مراسم افتتاحیه این نشست با تکرار سیاست های ضد ایرانی خود مدعی شد که نظام ایران همچنان به سیاست های خصمانه خود و ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه ادامه می دهد.

وی گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس باید در برابر آنچه وی «تجاوز ایران» خواند، متحد شوند.

شاه سعودی در حالی علیه ایران سخن می گوید که مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها پیشنهاد گفت و گو و حل اختلافات با این کشور را مطرح کرده و حسن نیت خود را برای پایان دادن به اختلافات نشان داده اند.

وی در ادامه گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید امنیت خود را در رویارویی با حملات احتمالی موشک های بالستیک، تامین کنند.

سلمان در حالی این سخنان را ابراز داشته که کشورش بیش از چهار سال است که علیه مردم یمن جنگ گسترده ای را تحمیل کرده است.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست که برای تامین امنیت منابع انرژی و خطوط دریایی در خلیج فارس تلاش کند.

شاه عرستان با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس از زمان تاسیسش بحران ها را پست سر گذاشته به مسئله فلسطین اشاره و تاکید کرد عربستان حامی حقوق مردم فلسطین است.

این در حالی است که با روی کار آمدن بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش این کشور برای عادی شدن روابط با صهیونیست ها افزایش یافته است.

دیروز نیز نشست مقدماتی این شورا در سطح وزیران خارجه در ریاض برگزار شد.

این نشست در حالی برگزار می شود که سران قطر، عمان و امارات متحده عربی نیز در این نشست حضور ندارند و نمایندگانی در سطح وزیر و نخست وزیر از این دو کشور در چهلمین نشست سران همکاری خلیج فارس شرکت کرده اند.

عربستان، کویت، امارات، عمان، بحرین و قطر اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

این شورا ۲۸ سال قبل با هدف ایجاد وحدت در بین اعضا تشکیل شد ولی اکنون بر اساس اعلام کارشناسان به خاطر وجود اختلافاتی شدید بین اعضای آن نتوانسته به اهداف خود برسد.

نظر شما