شناسهٔ خبر: 36908722 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عاملی در نشست خبری:

مصوبه ساماندهی کنکور رو به اتمام است/ موافق ایده ۳ سهمیه‌ در لایحه ساماندهی سهمیه‌های آموزش عالی هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی کنکور گفت: این مصوبه در حال اتمام است و جزو مواردی است که باید با مجلس و کمیسیون آموزش عالی هماهنگی داشته باشیم که به نتیجه برسیم.

صاحب‌خبر -

۲۳۰۰ مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سعید عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالگرد تشکیل این شورا که امروز برگزار شد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه فرهنگی و علم و فناوری ورود پیدا کرده که در طول ۳۵ سال بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مصوبه داشته است.

وی افزود: از بین این مصوبات ۶۶ درصد مربوط به علم و فناوری و ۲۸ درصد حوزه فرهنگ و ۸ درصد به صورت مشترک بوده است.
 
عاملی اضافه کرد: اجرایی نشدن مصوبات شورا دلایل متعددی از جمله مبهم بودن عدم مشارکت دستگاه‌های اجرایی فقدان ضمانت‌های حقوقی و سایر موارد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از دلایل ضعف اجرا نشدن مصوبات پراکندگی آنهاست بنابراین هر چه مصوبات غالب کمتری داشته باشد دارای سند مشخص باشد اجرای آن آسانتر خواهد بود.

وی در خصوص اجرایی شدن مصوبات دولت گفت: مشکل ما این است که تا وقتی که متصل به نظام برنامه دولت نشویم اجرایی شدن مصوبات با مشکل مواجه می‌شوند. در صورتی که بتوانیم به این نظام برنامه‌ای متصل شویم مصوبات با قوت اجرایی خواهد شد. در حوزه علم و فناوری هم تلاشمان این است خودمان به اعتبارات کشور نزدیک کنیم و دستورالعمل‌های اجرایی تحت تاثیر مصوبات شورا قرار گیرد که این مسیر هموارتر شود.

عاملی در خصوص لایحه نقل و انتقال و سهمیه فرزندان هیات علمی نیز گفت: اگر این لایحه به مجلس برود ممکن است به کنکور ۱۴۰۰ هم نرسد؛ بنابراین مصوبه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده، باید در همین شورا مورد بازنگری قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما هم موافق ایده سه سهمیه که در لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی  آمده، هستیم اینکه با چه تقسیم کاری بین شورا و مجلس به نتیجه برسد که این مسئله نیازمند همکاری نزدیک است.

عاملی تصریح کرد: در خصوص ساماندهی کنکور نیز این مصوبه در حال اتمام است و جزو مواردی است که باید با مجلس و کمیسیون آموزش عالی هماهنگی داشته باشیم که به نتیجه برسیم.

وی در خصوص حذف کنکور نیز گفت: اقتصاد کنکور یکی از موانع اصلی حذف کنکور است که باید این مسئله حل شود.

عاملی در ادامه گفت: مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون بوده باید بازنگری شوند این تقسیم کار ساده است لایحه هم می‌تواند به مجلس برود و هم به شورا بیاید، اما نیازمند تقسیم کار جدی در این خصوص هستیم.

وی در خصوص پروژه استنفورد ۲۰۴۰ نیز گفت: اولین گزارش را شورا تنظیم کرده است، اما از طرفی این گزارش نشان می‌دهد رشد علمی ما ۵۰ برابر شده نقد ما به این گزارش تشکیکی بود که ایجاد کرده در مورد کیفیت مقالات که وزارت علوم باید در این خصوص پاسخگو باشد و امیدواریم گزارش خوبی در این خصوص بتوانیم تهیه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شیوه نامه انضباطی دانشجویان نیز گفت: واقعیت این است یکی از مسائلی که پیش می‌آید این است که مشارکت دانشجویان در تصمیم سازی‌ها کم رنگ است به همین دلیل به تشکل‌های دانشجویی پیشنهاد دادم که کمیسیون معین دانشجویی تشکیل دهند و پیشنهادات دانشجویان را از کف دانشگاه به مسئولین منتقل کنند، اما شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در جزییات این شیوه نامه ورود پیدا نخواهد کرد بلکه باید واحد‌های آموزش عالی که جنبه اجرایی دارند تصمیم گیری کنند حساسیت این شیوه ایجاد کرد که موجب متوقف شدن آن شد.


عاملی در خصوص ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: این ستاد ستاد فعالی است که رهبری هم اعلام رضایت از فعالیت آن داشته تاکنون ۱۲۴ جلسه تشکیل شده و روی میز اجرایی شدن و نظارت دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ستاد فرهنگی نیز ۱۹ سند پیش بینی شده که سند مهندسی کشور ۱۳ برنامه کلان ملی دارد و ۳۰۰ برنامه در دست اقدام که کمیته تلفیقی برای این ستاد تشکیل شده تاکنون ۸ مصوبه داشته که توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به عدم حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایام روز دانشجو درجمع دانشجویان گفت: در این ایام در جمع دانشجویان مقیم مسکو حاضر شدم ، همچنین جلسه ای با اعضای اتحادیه انجمن مستقل خواهم داشت و پنج شنبه هم به دانشگاه شهید بهشتی می روم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سی و پنجمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این ستاد به دنبال تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی همزمان با پیروزی انقلاب به دستور امام راحل تشکیل شد و درواقع میراث انقلاب است و به موازات تحولات انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحنه بوده و مشارکت گسترده‌ای با تحولات ایران پس از انقلاب داشته است. در این ۴۰ سال فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور در صحنه فرهنگ بوده و پایه‌گذار تحولات در حوزه فرهنگ و علم و فناوری بوده است.

حجت‌الاسلام عاملی ادامه داد: مقام معظم رهبری و امام راحل هر دو به حوزه فرهنگ نگاه محوری داشتند، الگوی نظام سیاسی بر پایه فرهنگ است و اتفاقات حوزه فرهنگ در اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور مؤثر است. فرهنگ سرنوشت اقتصاد پویا را رقم می‌زند و انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، فرهنگ و علم و فناوری با هم پیوند دارند، در حال حاضر پیشران همه تحولات در کشور، علم و فناوری است و در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تا سال ۲۰۰۶، ۷۵ درصد منابع اطلاعاتی جهان در اختیار مراکز داده‌های آمریکایی بود. به مرور این مدیریت داده‌ها از آمریکا گرفته شد و امروز به ۵۰ درصد رسیده است. همچنین جمهوری اسلامی شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های ملی کشور و دولت الکترونیک کشور ایجاد کرده است. اولویت شبکه ملی اطلاعات، داده‌های ملی کشور است.

نظر شما