شناسهٔ خبر: 36891006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

صدای مناجات خوان سحرهای ماه رمضان خاموش شد

سیّد قاسم موسوی قهار ذاکر اهل بیت و مناجات خوان سحرهای ماه مبارک رمضان پس از دوره‌ای بیماری به لقاء الله پیوست.

صاحب‌خبر -

همسر زنده یاد سید قاسم موسوی قهار در این باره گفت: ایشان شب گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت الهی پیوست.

وی درباره مراسم تشییع پیکر زنده یاد موسویی قهار نیز اظهارداشت: هنوز زمان و مکان تشییع ایشان مشخص نشده و به زودی اعلام خواهد شد.

سید قاسم موسوی قهار به دلیل عوارض عمل جراحی تیروئید، به سرطان حنجره دچار شد و پس از تحمل یک دوره بیماری، نیمه شب -دوشنبه ۱۸ آذر- جان به جان آفرین تسلیم کرد.

درگذشت این مناجات‌خوان مشهور و محبوب را تسلیت می‌گوییم.

سید قاسم موسوی قهار؛ زاده سال ۱۳۲۷ در خمین، مناجات خوان، قاری، مداح و شاعر ایرانی است.

اولین دعای سحر ماه رمضان را بعد از انقلاب اسلامی وی خواند که از محبوبترین و معروفترین اجراهایش به‌شمار می‌رود و بعد از حدود سال‌ها هنوز در سحرگاهان رمضان از صدا و سیما پخش می‌شود

بعد از انقلاب اسلامی در ایران و تغییر مشی در صدا و سیما و همچنین کنار گذاشته شدن بسیاری از دست‌اندرکاران و مجریان دوران پهلوی، در این سازمان دولتی نیاز به چهره‌های جدیدی برای اجرای برنامه‌های متناسب با دوران جدید احساس می‌شد. دعای سحر موسوی قهار و ربنای محمدرضا شجریان از جمله اجراهای مذهبی ماندگاری بود که توانست به خوبی جای خالی آوای سید جواد ذبیحی را در ماه رمضان پس از انقلاب پر کند.

سید قاسم موسوی قهار که در بین مردم به «قهار» شهرت یافت، در سال ۱۳۵۹ سرودی با نام «شهیدم من» را در حضور روح‌الله خمینی اجرا کرد. وی به مناسبت‌های مختلف، همواره اجراهایی در مقابل سید علی خامنه‌ای رهبر ایران داشته‌است/فارس

نظر شما