شناسهٔ خبر: 36889317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چالش‌های جنبش دانشجویی در ۴۰ سال گذشته توسط ادوار جامعه اسلامی دانشجویان بررسی شد

نشست تحلیلی «چالش‌های جنبش دانشجویی در ۴۰ سال گذشته» با حضور دبیران اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست تحلیلی "چالش‌های جنبش دانشجویی در ۴۰ سال گذشته" با حضور دبیران اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

* امروز دیگر نباید از جنبش دانشجویی انتظار تسخیر سفارت داشت

حسین زینلیان دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: گاهی ممکن است احساس شود جنبش دانشجویی نسبت به گذشته ضعیف تر شده است و برخی با ملاک قرار دادن اتفاقاتی مانند تسخیر لانه جاسوسی این حس در آنها ایجاد شود که جنبش دانشجویی مانند گذشته کارایی ندارد در صورتی که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم عملکرد جنبش دانشجویی را بررسی کنیم باید نگاهی آسیب شناسانه داشته باشیم و باید شکاف نسلی که وجود دارد را مورد توجه قرار دهیم. اگر به این مسائل توجه نکنیم از جنبش دانشجویی دهه ۸۰ همان انتظاری را داریم که از جنبش دانشجویی دهه ۵۰ داشتیم در صورتی که امروز شرایط متفاوت است.

وی با اشاره به عملکرد جنبش دانشجویی در موضوع برجام اظهار داشت: جنبش دانشجویی در ماجرای برجام از همان ابتدا رصد دقیقی روی این مسئله داشت متن برجام را خواند و اعلام موضع کرد. در مسائل دیگری مانند لوایح fatf نیز عملکرد جنبش دانشجویی مشخص است.

زینلیان افزود: اگر انتظار داریم که امروز جنبش دانشجویی برود و مانند سال های ابتدای انقلاب سفارت خانه را تسخیر کند این انتظار درست نیست، در مورد ماجرای سفارت انگلستان و عربستان هم مقام معظم رهبری آن اتفاق را درست ندانستند.

* تشکل‌ها متناسب با ابزار زمان حرکت کنند صدایشان شنیده می‌شود

مجدالدین معلمی دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در ادامه اظهار داشت: در این که دانشجو باید آگاه دغدغه‌مند و نسبت به مسائل پیرامون خود حساس باشد، شکی نیست، ولی امروز یک باور غلط در میان جنبش دانشجویی ایجاد شده  که احساس می‌کند ضعیف شده‌است و دچار یک ناکارآمدی ذهنی شده‌اند که بیشتر از اینکه این مسئله واقعی باشد تلقینی است. که برخی هم این مسئله را گردن مدیریت های دانشگاهی می اندازند.

معلمی خاطرنشان کرد: ما در یک دوره در دهه ۸۰ می‌بینیم به تشکل‌های کوچکی مجوز داده شد که این مسئله موجب شد مرجعیت اتحادیه های بزرگ دانشجویی از بین برود.

وی گفت: دانشجوی امروز همان دانشجوی قبلی است، دسترسی این دانشجو به اطلاعات بیشتر شده است اما در قالب تشکل های کوچک دانشگاهی صدایشان شنیده نمی شود.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه اظهار داشت: دومین مشکل در فضای دانشگاهی عدم درک ابزار زمان است. به اعتقاد بنده دانشجوی امروز پر شورتر، فهیم‌تر و قوی‌تر از دانشجوی دهه های گذشته است و اگر می‌تواند تاثیر گذارتر باشد به شرط اینکه درک درستی از ابزار زمان وجود داشته باشد.

معلمی تصریح کرد: اگر تشکل‌های دانشجویی بتوانند متناسب با ابزار زمان حرکت کنند صدای‌شان بیشتر شنیده خواهد شد. 

* جنبش دانشجویی خانه خودش را ترک کرده

حسین زینلیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید ببینیم جنبش دانشجویی چه تناسبی با قدرت و مردم دارد ولی آنچه مهم است بحث مطالبه‌گری تخصصی است و اینکه جنبش دانشجویی از حالت مطالبه گری به معنای عام خارج شود.

وی ادامه داد: چه کسی به جنبش دانشجویی نمایندگی قشر کارگر و معلم را داده است؟ این قش جنبش دانشجویی را نماینده خودش نمی داند. امروز یک جنبش واسط را وسط گذاشته‌ایم و از کارگران خواسته‌ایم اگر حرفی دارند به اینها بزنند. پس چه کسی امروز صدای دانشجویی شود که در دانشگاه مشکل دارد؟

زینلیان تصریح کرد: جنبش دانشجویی امروز خانه خودش را ترک کرده و خانه جنبش دانشجویی امروز بردون نماینده است و نهایت آرمانگایی ما این است که مثلا دو ماه حقوق کارگران هفت تپه پرداخت شود در صورتی که مطالبات اساسی ما دارد له می‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی جنبش دانشجویی شاخه برخی اصناف می‌شود و این در آینده جنبش دانشجویی را به بن‌بست می‌رساند.

* جنبش دانشجویی باید به دانشگاه بازگردد

معلمی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بنده قائل به رکود جنبش دانشجویی نیستم، البته جنبش دانشجویی دچار آسیب است و اگر آن را رفع کند نمی توانیم آینده‌ای برایش قائل باشیم.

وی افزود: جنبش دانشجویی زنده است و کار اصلی را انجام می دهد کار اصلی جنبش دانشجویی فقط فریادزدن نیست، یکی از وظایف جنبش دانشجویی ساختن نسل آینده است و این کار هم دارد انجام می شود.

معلمی ادامه داد: اگر جنبش دانشجویی ابزار زمان خودش را نشناسد و دانشگاه خودش را تسخیر و فتح نکند از بدنه دانشجویی دور می شود و آینده درخشانی را نمی‌توان برایش قائل بود. جنبش دانشجویی باید به دانشگاه بازگردد و برای جذب دانشجو تلاش کند.

* تقسیم مسئولیت‌ها به نام جوانگرایی ولی به کام دیگران

حسین زینلیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز نگاه نهادهای خارج از دانشگاه به جنبش دانشجویی نگاه دستوری نیست و جنبش دانشجویی هنوز آزادی و حریت خودش را از دست نداده است. 

وی با اشاره به وجود نیروهای جوان و انقلابی در میان ادوار جنبش دانشجویی ادامه داد: مقام معظم رهبری بحث جوانگرایی را مطرح کردند و امروز با نزدیک شدن به انتخابات ما با شخصیت های جوانی مواجه می شویم که هرچقدر حافظه جنبش دانشجویی را سرچ می‌کنیم چیزی از این ها پیدا نمی کنیم. 

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه تقسیم مسئولیت ها امروز به نام جوانگرایی ولی به کام برخی دیگر است، یادآور شد: کسی که در کف دانشگاه فعالیت کرده و به خاطر دفاع از ارزشها فحش و کتک کرده کنار گذاشته می شود و به اسم جوانگرایی سراغ یک سری آقازاده یا فعالان وابسته به قدرت، یا کسانی که در دفاتر چهره های سیاسی هستند، می روند و یک چیزی به عنوان لیست انتخاباتی مطرح می‌شود که در انگلیس همان جوانی که در دفترشان فعالیت داشته را می گذارند.

وی گفت: در سال‌های اخیر حدود ۴۰۰ نفر از دانشجویان و جوانان در دیدار با رهبر معظم انقلاب سخنرانی کردند ولی سراغی از آنها گرفته نمی شود در مقابل به سراغ کسانی می روند که نه علم است را دارند و نه تجربه لازم را، البته جوانان خوبی هم در لیست هستند. 

انتهای پیام/

نظر شما