شناسهٔ خبر: 36852795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه تربیت مدرس پس از ۱۴ ماه اسارت در راه ایران

تهران- ایرنا- مسعود سلیمانی از محققان ارشد حوزه سلول‌های بنیادی و استاد دانشگاه تربیت مدرس که تقریبا از حدود ۱۴ ماه پیش در زندان‌های آمریکا در اسارت به سر می‌برد، به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه حداکثر تا فردا صبح به کشور بازمی گردد.

صاحب‌خبر -

سلیمانی که از  ۳۰ مهر سال ۹۷ در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در توضیح آزادی سلیمانی اعلام کرده است که با تلاش ها و پیگیری های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یک سال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد و تا ساعات آینده وارد کشور می شود.

این مرکز همچنین در ادامه آورده است که در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی ژائو ونگ شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

سلیمانی با ۴۹ سال سن، استاد و پژوهشگر ارشد سلول‌های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس است و به عنوان جوان ترین محقق آسیا در سال ۲۰۱۷ میلادی جزو ۱۰۰ دانشمند برتر جهان و سال گذشته نیز به عنوان پژوهشگر نمونه برگزیده شد.

همچنین وی شهریور امسال نیز به عنوان یکی از ۲ چهره تاثیرگذار حوزه بیوتکنولوژی موفق به کسب جایزه کاظمی آشتیانی شد. این جایزه به یادبود بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان و چهره ماندگار تحقیقات سلول های بنیادی ایران نامگذاری شده است.

هرچند در طول زمانی که سلیمانی در زندان به سرمی‌برد، هیچ گزارش رسمی در خصوص دلیل بازداشت این دانشمند ایرانی از سوی دولت آمریکا اعلام نشد اما مسوولان ایرانی از ماه‌ها پیش تلاش خود را برای آزادی این استاد دانشگاه بکارگرفتند.

واشنگتن تنها به صورت کلی و بدون ذکر جزئیات، اتهام نقض تحریم‌های ظالمانه خود علیه مردم ایران را به دکتر سلیمانی نسبت داده بود.

براساس گفته‌های خانواده سلیمانی، این استاد دانشگاه که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر است، در زندان دیتون در کنار مجرمان خیابانی و اجتماعی محبوس شده بود.خانواده این استاد دانشگاه در این مدت با وجود تلاش‌های بسیار موفق به رساندن داروهای مورد نیاز به وی نمی‌شدند چراکه مسوولان آمریکایی مانع رساندن دارو به سلیمانی بودند و در نهایت این استاد دانشگاه دچار شرایط جسمانی و روحی نامساعدی بود.

در مدت زندانی بودن این دانشمند ایرانی، خانواده وی، اهالی دانشگاهی علاوه بر برگزاری مراسمی به منظور نکوداشت بی گناهی سلیمانی، از مسوولان کشور نیز خواستار رسیدگی به آزادی وی شدند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر درمورد آخرین وضعیت سلیمانی اظهار داشت: دست وزارت علوم به مراکزی که این استاد را بازداشت کرده اند، نمی رسد.

وی افزود: وزارت امور خارجه پیگیر این مسئله است هر چند آنها هم مسائل خاص خودشان را دارند. کشور معاند از روی دشمنی این مشکل را ایجاد کرده است، وزارت امور خارجه همچنان پیگیر وضعیت مسعود سلیمانی پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا است.

همچنین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در مورد آزادی این استاد زندانی اعلام کرده بود که اعضای این شورا بر ضرورت پیگیری آزادی مسعود سلیمانی استاد بازداشتی دانشگاه تربیت مدرس در آمریکا تاکید کردند. 

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل هم به خبرنگار ایرنا پیش از این درباره تلاش برای آزادی این استاد دانشگاه گفته بود که پیگیری های قبلی ادامه دارد که امید است نتیجه بخش باشد.

سلیمانی در نهایت آزاد شد

اما در چند روز گذشته احتمال آزادی مسعود سلیمانی استاد زندانی دانشگاه تربیت مدرس از آمریکا در رسانه‌ها از سوی وزارت امور خارجه قوت گرفت، تا اینکه محمد جواد ظریف ظهر امروز در حساب کاربری خود در توییتر خبر آزادی دکتر مسعود سلیمانی را تائید کرد. 

 وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز شنبه در توییتر خود نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند.»

وی ادامه داد: «از همه کسانی که در این امر دخیل بودند به ویژه دولت سوئیس قدردانی می‌کنم.»

در نهایت مسعود سلیمانی استاد و پژوهشگر ایرانی دانشگاه تربیت مدرس پس از حدود ۱۴ سال بازداشت غیرقانونی در آمریکا لحظاتی پیش آزاد و در سوئیس تحویل مقامات ایرانی شد./

نظر شما