شناسهٔ خبر: 36828490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در نیمه راه گام چهارم

وین - ایرنا - امروز (جمعه) ۱۵ آذر ماه و درست در نیمه راه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، وین بار دیگر میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چهاردهمین نشست این کمیسیون مشترک با حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خانم هلگا اشمید  دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگانی از روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس برگزار می شود. عراقچی که در چند روز اخیر، روزهای پرکاری را در چین و ژاپن پشت سر گذاشته، ساعاتی پیش برای شرکت در نشست یاد شده، وارد وین شده است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از نیمه آبان ماه (یک ماه پیش) با دستور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات آغاز شد.

برخی اخبار رسانه های غربی در روزها و ساعت های اخیر از حرف های غیرمسئولانه اروپایی ها، حکایت از آن دارد که نشست امروز وین ممکن است در فضایی متفاوت تر از نشست های قبلی برگزار شود.

روز چهارشنبه گذشته و تنها دو روز پیش از برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک بجام، نمایندگان تروئیکای اروپایی شامل انگلیس ، فرانسه و آلمان در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان مدعی شدند که موشک‌های بالستیک ایران توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد که این امر برخلاف درخواست شورای امنیت از تهران است.

این اقدام تعمدی تروئیکای اروپایی در فاصل کوتاه تا برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام، با واکنش قاطع وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

محمد جواد ظریف روز گذشته(پنجشنبه) با انتشار توئیتی، به نامه اتهام‌آمیز تروئیکای اروپایی به سازمان ملل در مورد ایران واکنش نشان داد و این نامه را اقدامی باطل و از روی استیصال برای لاپوشانی بی‌کفایتی این کشورها در اجرای تعهدات برجامی‌شان دانست.

ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: جدیدترین نامه تروئیکای اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درمورد موشک های (ایران)، ‌ اقدامی باطل و از روی استیصال است تا بی کفایتی خودشان را در اجرای حداقلی ترین تعهدات شان ذیل برجام را لاپوشانی کنند.

وی در ادامه این توییت آورد: اگر تروئیکای اروپایی درپی اندکی اعتبار جهانی است، ‌ می تواند با اعمال حق حاکمیت به جای تسلیم شدن در برابر قلدری آمریکا، شروع کند.

 ظریف امروز هم در حساب توئیتری خود با اشاره به موارد نقض برجام از سوی آمریکا نوشت: آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ منع نشده است.

وی در واکنش به ادعاهای برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: «برایان هوک یک یادآوری به موقع برای سه کشور اروپایی شریک ما در برجام دارد و آشکارا اذعان کرده که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، آزمایش موشکی منع نشده است: یکی از نقایص توافق هسته‌ای ایران، این است که به منع آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پایان داد.»

خبرگزاری انگلیسی رویترز که از پیشگامان فضاسازی رسانه ای علیه ایران به ویژه در حوزه برجام به شمار می رود، ساعاتی پیش گزارش داد: اروپایی‌ها در حال بررسی فعال کردن ساز و کاری در برجام هستند که می‌تواند منجر به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران شود؛ اقدامی که به مکانیسم ماشه معروف است.

رویترز در این خبر در نقل قولی از یک دیپلمات بدون اشاره به نام وی! نوشت: «فکر می‌کنم پنجره برای مذاکره و نجات توافق تقریباً بسته است.»

به نوشته رویترز، کشورهای اروپایی در حال بررسی کلید زدن ساز و کاری موسوم به «مکانیسم ماشه» هستند که می‌تواند به بازاعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای به طرف‌های توافق هشدار داد اگر در مدت ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند، ایران طبق مفاد برجام، از تعهداتش ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۵ آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

ایران بارها اعلام کرده، اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

نظر شما