شناسهٔ خبر: 36823885 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نگاهداری در نشست راهبری پژوهشی منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی:

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید از فرصت‌های منطقه‌ای خود استفاده کنند

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتباطات اصلی این دانشگاه بر پایه‌ فرصت‌های منطقه‌ای است؛ بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید از فرصت‌های منطقه‌ای خود استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دومین روز نشست راهبری پژوهشی منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی این دانشگاه به میزبانی واحد قزوین برگزار شد.

در این نشست پژوهشی و تخصصی که چهار استان قزوین، قم، مرکزی و همدان حضور داشتند، مسائل پژوهشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی مستقر در این استان‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افق چشم‌انداز این مرکز، آن را مجموعه‌ای توسعه یافته و توانمند در مدیریت چرخه مسئله‌یابی و تولید دانش معرفی و خاطر نشان کرد: این مرکز توانسته است با ارتقا و هدایت صحیح منابع انسانی، سازمانی، اطلاعاتی و زیرساختی دانشگاه، جریان ارائه راه حل‌های نوآورانه مبتنی بر پژوهش را در پاسخ به نیازهای ملی و محلی در سطوح مختلف نهادینه و کارآمد کند.

نگاهداری با اشاره به ارکان پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه در استان‌ها، برنامه‌ریزی برای ارتقای رتبه پژوهشی دانشگاه در تراز ملی و بین‌المللی، توسعه اقتصاد پژوهشی و درآمدزایی از فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشگاهی، راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران دانشگاه  (ASF)،‌ مدیریت دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها، راه‌اندازی کانون‌های هماهنگی صنعت، جامعه و دانشگاه،‌ توسعه پژوهش‌های همگرا و بین رشته‌ای در دانشگاه،‌ تقویت دیپلماسی علم و فناوری از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات بین المللی،‌ علم سنجی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی، پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ انتشار مجلات، نشریات، کتاب علمی، تولید نرم افزار و برنامه‌های متناسب با اهداف پژوهشگاه و دانشگاه را از مهم‌ترین اهداف این مجموعه عنوان کرد.

وی افزود: نظام پژوهش و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه فعالیت‌های پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و با اتکا بر منابع انسانی متخصص، پژوهشکده‌های برتر، مراکز متعالی و آزمایشگاه‌های پیشرفته در توسعه دانش و فناوری، نوآوری مبتنی بر پژوهش و تولید ثروت از اقتصاد دانش دارای نقش مؤثر و پیشرو در کشور هم راستا با چشم انداز بیست ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نگاهداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است شهری و مبتنی بر اقتصاد آن شهر و استان و ارتباطات اصلی آن بر پایه‌ی فرصت‌های منطقه‌ای است؛ بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید از فرصت‌های منطقه‌ای خود استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز با اشاره به حضور ارزشمند مدیران صنعت و شهرداری در این نشست، آن را اجماعی خوب و ارزشمند دانست و گفت: فکر می‌کنم می‌توانیم بیشتر در خدمت صنعتگران عزیز در دانشگاه باشیم و با برگزاری نشست‌های هفتگی، می‌توان همکاری‌های مؤثری رقم زد.

موسی‌خانی ضمن قدردانی از زحمات همکاران حوزه‌ی پژوهش و شبکه‌ آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی که همکاری خوبی با واحد قزوین دارند، افزود: انصافاً یک چابکی خاصی در معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌بینیم که بسیار ارزشمند است و جا دارد از جناب آقای دکتر طهرانچی هم تقدیر و تشکر کنیم که خود نیز در توسعه‌ فرهنگ نوآوری در دانشگاه تأکید دارند و بسیار حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: همه‌ سرورانی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، همراهی خوبی با مباحث پژوهشی دارند که این خود یک فرصت است و جا دارد از مقام معظم رهبری و جناب آقای ستاری نیز تشکر ویژه داشته باشم که در این جهت بسیار حمایت می‌کنند و این یک فرصت طلایی است که مسئولان عالی رتبه‌ ما تا این حد بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از نیروهای متخصص جوان کشور تأکید دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین یادآور شد: امسال شخص مقام معظم رهبری لطف کردند از محل صندوق توسعه‌ ملی مبلغ 70 میلیون دلار به مجموعه‌ معاونت علمی و فناوری تخصیص ارز دادند که دانشگاه‌ها باید از این فرصت‌ها استفاده کنند و خود ما نیز باید در حد امکان از بریز و بپاش‌ها و هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.

در این جلسه همچنین تعدادی از مدیران شهرداری قزوین، مدیران صنعت، تجارت و معدن استان، مدیر کل استاندارد استان قزوین،‌ مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، مدیر اتاق بازرگانی قزوین، نمایندگان شرکت‌هایی همچون نستله، یونیلیور، نفیس نخ و ... به ارائه‌ مباحث پژوهشی و طرح‌ها و همکاری‌های دوجانبه‌ خود با دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پرداختند و در ادامه تفاهم‌نامه‌هایی هم با این دانشگاه امضا کردند.

در بخش دیگری از این نشست، نمایندگان واحدهای قزوین، قم، مرکزی و همدان نیز به ارائه‌ دستاوردهای پژوهشی خود و مشکلات موجود در این حوزه پرداختند و با حضور نگاهداری در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.

شایان ذکر است؛ بازدید از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه در حوزه‌های مختلف، ‌از دیگر بخش‌های این نشست تخصصی بود.

انتهای پیام/4127/

نظر شما