شناسهٔ خبر: 36817325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

در رونمایی از ۲۲ عنوان کتاب بریل عنوان شد

بی‌توجهی به انتشار کتاب برای کودکان نابینا

صاحب‌خبر -

در رونمایی از ۲۲عنوان کتاب به خط بریل، از بی‌توجهی به انتشار کتاب برای کودکان نابینا و نادیده گرفته ‏شدن حق این کودکان در انتشار کتاب سخن گفته شد‎.
به مناسبت روز جهانی معلولان، از ۲۲عنوان کتاب کودک و نوجوان به خط بریل برای نابینایان با حضور ‏تعدادی از نویسندگان کتاب‌ها و همچنین کودکان و نوجوانان نابینا در مرکز فرهنگی و هنری شماره ۲۱ کانون ‏در بوستان فدک رونمایی شد‎.
زهره پریرخ یکی از نویسندگان حاضر در مراسم در سخنانی گفت:   «کلمه‌ها مثل دانه‌های باران برای ما ‏لذت‌بخش است؛ بارش کلمه‌ها گاه خوشحال، گرم و خنک‌مان می‌کند و این کلمات با فکر و خیال ما بازی ‏می‌کند. امیدوارم باران کلمات هر روز بیشتر از پیش شود و برای کودکان نابینا کتاب‌های بیشتری به همراه ‏بیاورد‎.»
سپس یکی از کودکان، بخش‌هایی از کتاب بریل با عنوان «داستان قلقلک» نوشته سپیده خلیلی را خواند‎.
در ادامه مراسم، مجید عمیق - نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و
 نوجوان - خطاب به کودکان نابینا اظهار ‏کرد: «من همیشه از این بابت خوشحالم که کانون به‌عنوان پرچم‌دار چاپ کتاب‌های بریل این حوزه را ‏گسترش دهد و تنوع موضوعی داشته باشد تا آگاهی شما در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا کند‎.»
او سپس توضیحاتی درباره کتاب «انسان و طبیعت» که درخصوص «پدافند غیرعامل» است و  در آن ‏شیوه‌های مختلف برای جلوگیری تلفات در زمان جنگ توضیح داده شده است، ارایه کرد‎.
عمیق  همچنین بیان کرد: «ما انسان‌ها بسیاری از اختراع‌های خود را از طبیعت و زندگی یاد گرفته‌ایم‎.» این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بهتر است فقط کتاب‌های منتشرشده در کانون به کتاب ‏بریل تبدیل نشود، بلکه کتاب‌هایی ویژه نابینایان نوشته شود. می‌توانیم رمان‌های بلند را برای نابینایان خلاصه ‏کنیم و با خط بریل بنویسیم‎.»
در ادامه مراسم، میترا ناظم - مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۱ کانون - به قصه‌گویی برای کودکان ‏نابینای حاضر در مراسم پرداخت. همچنین راضیه پارسایی یکی از دانش‌آموزان نابینای مدرسه «نرجس» برای ‏حاضران فلوت نواخت‎.
روح‌الله کاظمی‌زاده - مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون - هم در این نشست، اظهار کرد: «برای عزیزان ‏روشندل غیراز کتاب‌هایی که امروز رونمایی شد و در مراکز کانون در سراسر کشور پخش می‌شود، ۳۱ عنوان ‏کتاب بریل در اختیارشان قرار می‌گیرد.‌ سال گذشته ۲۰نسخه کتاب شنیداری داشتیم و امسال ‏بیش از ۳۰عنوان شنیداری داریم. نخستین نمایشنامه شنیداری با عنوان «جزیره بی‌تربیت‌ها»، کتاب‌های ‏علمی، رمان‌های تألیفی و ترجمه‌ای برای دوستان نابینا آماده شده است‎.»
کاظمی‌زاده در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد در کانون کتاب‌هایی نیز ویژه کودکان کم‌بینا و کم‌شنوا ‏تولید شود. سپس از ۲۲ عنوان کتاب‌ منتشرشده با خط بریل رونمایی شد‎. شاه‌محمدی معلم دانش‌آموزان نابینای مدرسه «نرجس» نیز در بخش پایانی مراسم بیان کرد: «خوشحالم که از ‏سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتاب‌های بریل توجه شده است. متاسفانه حق کودکان نابینا ‏نادیده گرفته شده و کتاب‌هایی در قالب بریل منتشر می‌شدند که ناشران دوست دارند، نه موضوع‌ها و ‏کتاب‌هایی که بچه‌های نابینا دوست دارند‎.» او تصریح کرد: «به کتاب برای کودکان نابینا توجه نمی‌شود، درصورتی‌که باید سطح علمی کودکان نابینا با ‏همسن‌های بینای خود رشد کند‎.»

نظر شما