شناسهٔ خبر: 36810072 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

روش‌هاي افزايش انرژي در مبتلايان به کم‌کاري تيروئيد

صاحب‌خبر -

 به گزارش ايسنا، تيروئيد غده درون ريز کوچکي در جلوي گردن است که هورمونهاي تنظيم کننده سوخت و ساز را ترشح مي‌کند. زمانيکه اين غده ميزان کافي از هورمون‌هاي موسوم به T3 و T4 را توليد نکند، بدن قادر به توليد انرژي مورد نياز از غذاي مصرفي نيست. در نتيجه ميزان سوخت و ساز کاهش پيدا مي‌کند. در اين شرايط فرد احساس خستگي و حتي فراموشکاري دارد. همچنين ممکن است روند افزايش وزن آغاز شود.

ورزش ايروبيک جدا از اثربخشي بر بيماري کم‌کاري تيروئيد براي سلامت بدن مفيد است.

انجام تمرينات قدرتي به شکل‌گيري و حفظ توده عضلاني در بدن کمک مي‌کند.

پزشکان معمولاً داروي لووتيروکسين را براي افراد مبتلا به کم‌کاري تيروئيد تجويز مي‌کنند. اين دارو جايگزين ميزان هورمون T4 است که غده تيروئيد قادر به توليد آن نيست.

براي مبتلايان به اين اختلال تيروئيدي مصرف رژيم غذايي سرشار از ميوه ها، سبزيجات، غلات و حبوبات توصيه مي‌شود. همچنين لازم است لبنيات کم چرب جايگزين نوع پرچرب آن شود.

زنان بايد 9 فنجان آب و مردان حدود 13 فنجان آب در طول روز مصرف کنند. هرچند لازم است در صورت انجام حرکات ورزشي يا گرماي هوا مصرف آب بيشتري داشته باشيم.

نيازي به رعايت برنامه ورزشي کامل نيست و پياده روي کوتاه مدت نيز کمک مي‌کند تا فرد احساس سرزندگي داشته باشد. همچنين بالا و پايين رفتن از پله ها به جاي استفاده از آسانسور توصيه مي‌شود. اين کار به گرم شدن بدن کمک مي‌کند زيرا افراد مبتلا به کم کاري تيروئيد ممکن است تحمل سرما را نداشته باشند که دليل آن پايين بودن سرعت سوخت و ساز است.

برچسب‌ها:

نظر شما