شناسهٔ خبر: 36806354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نهضت درختکاری با کاشت ۱۴میلیون اصله نهال در کشور

بوشهر- ایرنا- رئیس گروه جنگل‌کاری و توسعه جنگل مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت:۱۴ میلیون اصله نهال در راستای تقویت جنگل‌ها و فضای سبز، همزمان با ۱۴ آذر در قالب طرح مشارکت عمومی نهضت درختکاری در کشور با شعار نهال‌کاری همگانی، برای ایران سبز کاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمد علی میرزایی روز چهارشنبه درگفت‌وگو با ایرنا افزود:در بخش جنگلهای خارج از شمال از محل صندوق توسعه ملی از سال ۹۶ یک سری اقداماتی برای توسعه جنگل‌ها از جمله نهال‌کاری از گونه‌های متناسب با هر منطقه و غنی سازی با بذر در سطح ۲۶هزار و ۱۴۴ هکتار کاشت نهال و بذر انجام شده است.

میرزایی اضافه کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرا و پوشش توسعه جنگل‌ها پیش بینی شده که با تخصیص اعتبار برنامه‌های مشخصی در کشور اجرا می‌شود.

وی یادآورشد:هرچند محدوده جنگل‌ها مانگرو در کشور کم و امکان توسعه آنها در همه عرصه‌ها به غیر از مناطقی که مصب و خورهایی که دارای جزر و مد است نیست اما بعنوان زیستگاه طبیعی و ژنتیکی ظرفیت مهمی برای کشور به‌شمار می‌رود.

میرزایی گفت:در زمان حاضر ۲۶ هزار هکتار جنگل‌های مانگور به صورت طبیعی و دست کاشت در کشور وجود دارد ولی حفظ پوشش موجود از اولویت‌های این دفتر است

وی بیان کرد: جنگل‌های مانگرو بعنوان جنگل‌های ساحلی کشور زیستگاه طبیعی و ژنتیکی به‌شمار می‌روند و در صورت کنترل ورود و خروج قایق‌ها ظرفیت مهمی برای توسعه آبزی‌پروری است که باید از این قابلیت بهره برد.

وی بیان کرد: امسال در استان بوشهر ۴۸ هزار اصله نهال حرا در سطح ۴۴ هکتار کاشته می‌شود.

رئیس گروه جنگل‌کاری و توسعه جنگل مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: باتوجه به تغییرات آب و هوایی تلاش شده با انجام کارهای آبخیزداری از همین مقدار بارش‌های محدود بیشترین استفاده انجام شود و سامانه‌های آبگیری که در حوزه‌های جنگلی زده می‌شود خود ظرفیتی برای کنترل روان‌آبهاست.

میرزایی گفت: مردم شناخت کاملی از عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیایان ندارند و تصور می‌کنند این عرصه‌ها ظرفیت تولیدی برای بخش کشاورزی  هستند در صورتی‌که اگر بتوانیم این ذخایر خدادادی تجدید پذیر را حفاظت کنیم و مردم باور کنند این عرصه‌ها متعلق به آیندگان هستند از تخریب آنها خودداری می‌کنند.

نظر شما