شناسهٔ خبر: 36805422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حسینی در نشست خبری مطرح کرد؛

فعاليت 20 گرمخانه در پايتخت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران از برگزاری کمپین «داوطلب شو» همزمان با هفته کار داوطلبانه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، سید مالک حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت «هفته کار داوطلبانه» گفت: روز 14 آذر به نام کار داوطلبی نام گذاری شده است. هر سال در ترویج کارهای داوطلبانه برنامه های متنوعی انجام می شود. امسال تصمیم داریم کار دواطلبانه را به سمت جایگاه خودش یعنی مشارکت بیشتر مردم در شهر پیش ببریم.
وی افزود: کار داوطلبانه وقتی اوج می گیرد که مردم احساس همبستگی بیشتری داشته باشند، خودشان را جزیی از شهر بدانند و مشارکت داشته باشند. تصور اینکه هر کاری که در شهر انجام می شود را شهرداری باید انجام دهد باید تغییر دهیم. اداره شهر تهران کار دشوار است و با توجه به بهره وری نیروی انسانی و نوع مواجه با مسائل شهر تهران تا زمانی که مردم پای کار نیایند نمی توان به سمت رفع مشکلات پیش رفت.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر با آلودگی هوا مواجه هستیم و باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند. شهرداری و دولت باید متولی این مسئله باشند، ولی اینکه مسئولیت فردی ما چیست مورد غفلت قرار گرفته است.
حسینی در خصوص محور برنامه های هفته "کار داوطلبانه" گفت: فراهم‌ کردن زیر ساخت ها یکی از برنامه های ما در این هفته است. برنامه ها از فردا آغاز می شود و 20 آذر به پایان‌ می رسد. برای هر روز یک نام در نظر گرفتیم و هدف از این اقدامات حساس سازی جامعه و شهروندان نسبت به اهمیت کار داوطلبی است.
وی با اشاره به اینکه این برنامه ها در مناطق 22 گانه هم برنامه ریزی و اجرا می شود، افزود: مجموعه فعالیت های این هفته به طور داوطلبانه توسط مردم و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود‌.‌سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی در این برنامه ها بیشتر وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دهد و مجری خود مردم هستند.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص برنامه های کار داوطلبی در سال های گذشته نیز گفت: در سال 96، 196 برنامه، سال 97 ، 82 برنامه و در سال 98 در 6 ماهه اول 385 برنامه با همکاری شرکای اجتماعی برگزار شده است.  
حسینی از برگزاری کمپین «#داوطلب_شو» در فضای مجازی خبر داد و افزود: در این برنامه هر شهروند یک کار داوطلبانه را در 60 ثانیه فیلمبرداری و برای ما ارسال می کند. با این برنامه ها سعی کردیم کار داوطلبانه را ساده سازی کنیم.
وی در توضیح نام گذاری روزهای هفته کار داوطلبانه عنوان کرد: روز اول "فرهنگ کار داوطلبانه و محله محوری" نام گذاری شده که سازمان تلاش می کند برنامه ها را از محله ها آغاز کند.  
روز جمعه "کار داوطلبانه و تکریم ایثارگران" در نظر گرفته شده است. این شهر را به برخی از افراد مدیون هستیم. خود افراد و خانواده هایشان این روزها در شرایط خاصی به سر می برند. این کار با همکاری بسیج و امور ایثارگران شهرداری تهران اجرا می شود. همچنین 16 آذر که همزمان با گرامیداشت روز دانشجو است، برنامه ها با محوریت دانشجو برگزار می شود.  
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی ادامه داد: در این روز تلاش کردیم‌ هم کار داوطلبانه با دانشجویان و هم برای دانشجویان برنامه ریزی شود. دوشنبه کار داوطلبی "زنان کودکان و نوجوانان" نام گذاری شده است. کار دواطلبی "محیط زیست و پسماند" در این حوزه ها با محوریت افراد داوطلب و غیردولتی زیرساخت ها را آماده می کنیم. همچنین چهارشنبه روز داوطلبی "فرهنگ و هنر" نام گذاری شده است.  
حسینی با اشاره به اینکه تمام این اقدامات در مناطق 22گانه شهرداری تهران برگزار می شود، افزود: به عنوان مثال برنامه "هر سرای محله یک حقوقدان" در این هفته برگزار می شود. تفاهم نامه ای در هفته های آینده با کانون وکلا منعقد می شود که طبق آن داوطلبان بتوانند در 352 سرای محله به طور رایگان از مشاوره خدمات حقوقی استفاده کنند و هر وکیل تا سقف 500 میلیون تومان به طور رایگان پرونده ها را تقبل کند. در این هفته به طور نمادین این کار را آغاز می کنیم.  
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی عنوان کرد: در این هفته طرح "داوطلبان شهر" را اجرا می کنیم که کاری مشترک با تاکسیرانی و هلال احمر است. در این طرح بیش از 2هزار نفر از تاکسیرانان آموزش فعالیت های داوطلبانه در حوزه ایمنی و امداد را می بینند. همچنین در این هفته سراهای محلات یک روز در اختیار شهروندان قرار می گیرد تا بتوانند هر کار داوطلبانه ای را در این سراها انجام دهند.
حسینی تصریح کرد: از این هفته تا سال آینده دبیرخانه ای داریم و شهروندان می توانند برای ارائه کار داوطلبی به این دبیرخانه مراجعه کنند. همچنین شهروندان می توانند از طریق مناطق 22 گانه برای مشارکت در کارهای داوطلبانه اقدام کنند. تمایل داریم سامانه ای را ارائه دهیم که داوطلبانه بتوانند از طریق این سامانه اقدام کنند.
وی در خصوص گرمخانه های زنان نیز گفت: امسال دو گرمخانه زنان اضافه شد و در حال حاضر 330 تخت برای زنان داریم. در روزهای عادی سال حدود 70 نفر به این مراکز مراجعه می کنند و در شب های سرد سال این تعداد 15 تا 20 درصد افزایش دارند.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص فعالیت گرمخانه زنان منطقه 12 بیان کرد: این گرمخانه برای پذیرش افراد شرط سنی ندارد. گرمخانه ها پیش از امسال توسط مناطق اداره می شد ولی از اول امسال به غیر از گرمخانه زنان در منطقه 12 دیگر‌ گرمخانه ها زیر نظر سازمان اداره می شود.
وی خطاب به اصحاب رسانه عنوان کرد: موضوعات گرمخانه ها و آسیب ها به راحتی می تواند ذهن مردم را نسبت به این مراکز تخریب کند و این تخریب تبعات بدی دارد. بنابراین تقاضا می کنم نسبت به انتشار اخبار این حوزه حساسیت های لازم را در نظر بگیرید.
حسینی با اشاره به واگذاری مراکز بهاران به سازمان بهزیستی عنوان کرد: به دلیل توقف این طرح مراکز موجود در اختیار برخی از سازمان های دیگر قرار گرفته یا به عنوان گرمخانه، محل اسکان موقت، سایت کارآفرینی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با ابلاغ شهردار محترم تهران این ساختمان ها باید به سازمان رفاه برگردانده شود که در حال حاضر با پیگیری هایی که انجام شده است، از 22 مرکز بهاران 11 مرکز زیر نظر سازمان فعال شده است.‌ از این تعداد 7 مرکز بهاران فعال شده و 800 را زیر پوشش دارند.  
حسینی ادامه داد: واگذاری مراکز بهاران باید با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران انجام شود. لایحه به شورا تقدیم شده است. استانداری و سازمان بهزیستی دغدغه دارند که این مراکز توسط سازمان های غیر دولتی اداره شود که در حال حاضر اداره این مراکز به همین صورت انجام می شود. پیشنهاد ما این است که بهزیستی کار نظارت را انجام دهد.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی با اشاره به اینکه هم اکنون 20 گرمخانه فعال داریم، عنوان کرد: در سه منطقه 10، 3 و 7 گرمخانه نداریم. در حال حاضر 3 هزار تخت داریم و برای پذیرش بیشتر مددجویان هیچ مشکلی نداریم.
حسینی ادامه داد: فراتر از وظیفه سازمانی اقدام کرده ایم و در شب های خاص برای افرادی که امکان یا تمایل به حضور در گرمخانه ها ندارند، گرمخانه سیار راه اندازی کرده ایم.
وی در خصوص آمارهای 8 ماه اول سال عنوان کرد: در گرمخانه مردان 23 هزار و 500 نفر اسکان شب، گرمخانه زنان 23 هزار و 902 نفر و مرکز خاوران هزار و 190 نفر پذیرش داشتیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شهرنوشت، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی از تشکیل تیم ویژه برای ساماندهی کودکان کار و زباله گرد با دستور شهردار تهران خبر داد و گفت: در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ستاد تسهیل و پایدار سازی ازدواج شکل گرفته است.

 

نظر شما