شناسهٔ خبر: 36804451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسیر توسعه چین با دستاویز قراردادن بهانه های واهی سد نمی شود

پکن- ایرنا- «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه هیچ کشوری حق مداخله در امور داخلی چین را ندارد تاکید کرد هیچ کشوری نمی تواند مسیر توسعه این کشور را با دستاویز قراردادن بهانه های واهی چوننا آرامی های هنگ کنگ و حقوق بشر در سین کیانگ سد کند.

صاحب‌خبر -

هوا روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پکن افزود: برخی شاید آرزو می کنند که با ورود به مسایل داخلی چین از جمله امور سین کیانگ و منطقه هنگ کنگ ، مسیر رشد چین را محدود و مسدود کنند، اما این یک آرزوی ناکام خواهد بود و آنها هرگز به مقصودشان نخواهند رسید.

وی افزوده است که چین قاطعیت و توان لازم را برای حفاظت از حق حاکمیت و امنیت و حراست از منافع ملی و رشد خود را دارد و تلاش هایی از این دست برای محدود کردن چین راه بجایی نمی برد.

اظهارات این مقام چینی در شرایطی است که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با انتقادهای گسترده از چین در خصوص منطقه خودمختار سین کیانگ و بندر مالی هنگ کنگ ، بارها پکن را تحت فشار قرار داده اند.

از دیدگاه این کشورها چین در سین کیانگ اردوگاه های بازآموزی اجباری راه انداخته است و سعی دارد تا قومیت اویغور را در این اردوگاه ها شستشوی مغزی دهد.

کشورهای غربی از جمله آمریکا می گویند که چین با اعتراضات هنگ کنگ به تندی برخورد کرده است و نباید خودمختاری عالی این منطقه را نادیده بگیرد.

این در حالی است که چین می گوید مسایل این مناطق جزو امور داخلی پکن است و کشورهای غربی حق ندارند در آنها مداخله کنند.

آمریکا بتازگی قانونی حمایت از حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ را نیز تصویب کرده است تا با دستاویز قراردادن آن بتواند ارگان های چینی و دولتی در هنگ کنگ را در صورت لزوم مورد تحریم قرار دهد موضوعی که با واکنش شدید چین مواجه شده است.

نظر شما