شناسهٔ خبر: 36793011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نفت و طلای جهانی چند؟۱۳۹۸/۰۹/۱۳

امروز در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت با ۳۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۱۷ سنت رسید.همچنین قیمت هر اونس طلا نیز امروز با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۴۷۸ دلار و ۸۱ سنت رسیده است.

صاحب‌خبر -

 در آستانه نشست مهم اوپک و متحدانش برای بحث در مورد تمدید توافق کاهش تولید و در حالی که آمارهای صنعتی نشان می دهد ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار کاهش داشته است، قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 35 سنت معادل 0.6 درصد افزایش به 61 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز 31 سنت معادل 0.6 درصد رشد داشت و به 56 دلار و 41 سنت رسید.

به گفته مقامات عراقی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس خود را برای موافقت با کاهش بیشتر تولید نفت در نشست این هفته در وین آماده می کنند.

قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی
 
ثامر قضبان، وزیر نفت عراق روز سه شنبه در وین به خبرنگاران گفت: «کاهش بیشتر تولید از سوی برخی از اعضای کلیدی مورد موافقت قرار گرفته است.»

تردیدهایی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه آیا اوپک تولید خود را بیش از این کاهش خواهد داد یا خیر، اما بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند تنها توافق فعلی تمدید شود.

موسسه بی ان پی پاریبا مارکتس در یادداشتی نوشت: «ما... فکر می کنیم اوپک به جای 3 یا 6 ماه تمدید که بازار در حال حاضر روی آن حساب باز کرده، ممکن است توافق فعلی را تا پایان سال 2020 تمدید کند.»

در ادامه این تحلیل همچنین آمده است، تمدید توافق «با امکان بازنگری در آن در جلسه آینده اعضا پیام روشنی حاکی از تعهد امضا کنندگان توافق ارسال خواهد کرد.»

اعضای اوپک قرار است روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند و سپس روز جمعه نشست گروه اوپک پلاس برگزار خواهد شد. گروه اوپک پلاس از سال 2017 تولید نفت خود را محدود کرده و انتظار می رود به دلیل رشد بی رویه تولید نفت آمریکا به محدودیت تولید خود ادامه دهد.

قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۴۷۸ دلار و ۸۱ سنت رسید.
 در حالی که اظهارات رئیس جمهور آمریکا امیدواری به انعقاد قریب الوقوع توافق تجاری با چین را کاهش داده و موجب تقویت اشتهای سرمایه گذاران برای حضور در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز در نزدیکی بالاترین رقم یک ماه گذشته در نوسان بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.1 درصد افزایش به 1478 دلار و 81 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز به 1484 دلار و 60 سنت رسید.

روز سه شنبه و پس از آنکه ترامپ گفت ممکن است برای توافق با چین مجبور شویم تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 منتظر بمانیم، قیمت طلا به بالاترین رقم از 7 نوامبر تاکنون رسید.

طلا که محلی امن برای سرمایه گذاری در وضعیت های آشفته اقتصادی و سیاسی به شمار می رود، از ابتدای امسال تاکنون و به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین حدود 15 درصد گران شده است.

اظهارات اخیر ترامپ مدت کوتاهی پس از آن بیان شده که وی تعرفه هایی را علیه واردات فولاد و آلومنیوم از برزیل و آرژانتین وضع کرده است.

جفری هالی، تحلیلگر بازار طلا در موسسه اوآندا در این باره گفت: «گفته های ترامپ مبنی بر احتمال به تاخیر افتادن توافق تجاری تا یک سال آینده و تصویب دومین لایحه مرتبط با چین در مجلس نمایندگان آمریکا می تواند نگرانی ها در مورد وضعیت جنگ تجاری را تشدید کند، زیرا این نگرانی وجود دارد که چین از هرگونه مذاکره تجاری ای خارج شود.»

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را به تصویب رسانده که واشنگتن را ملزم می سازد تا موضع شدیدتری در قبال آنچه سرکوب مسلمانان ایغوری توسط پکن خوانده اتخاذ کند. سرمایه گذاران نگران اند این مصوبه موجب وخیم تر شدن روابط تجاری بین دو کشور شود./تسنیم

بیشتر بخوانید

نفت و طلای جهانی چند؟۱۳۹۸/۰۹/۰۶

کلمات کلیدی

نفت و طلا

قیمت نفت و طلا

بازار نفت و طلا

نظر شما