شناسهٔ خبر: 36783205 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

انتظاری که از قوه قضاییه و شورای عالی هلال احمر می‌رود آن است که شفافیت پیرامون اتفاقات جمعیت هلال احمر را در دستور‌کارشان قرار دهند تا ابهامات مطرح شده در اذهان عمومی رفع شود.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امید فعال؛ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ مردم گلستان مثل روز‌های گذشته به روزمرگی‌شان می‌رسند، اما این چهارشنبه با همه‌ی روز‌ها فرق دارد. باران رگباری توام با طوفان آخرین روز‌های زمستان ۹۷ را که مردم مشغول خانه‌تکانی و خرید‌های شب عید هستند با خود به اعماق خزر می‌برد. فوت ۱۳ نفر و مصدوم شدن حداقل ۱۱۶ نفر از مردم حاشیه شمال ایران و هزاران میلیارد تومان خسارت غم را به‌جای شادی عید نوروز سر سفره‌های هفت‌سین مردم می‌نشاند.

امدادرسانی ضعیف، نارضایتی محلی‌ها و رسانه‌های کشور را به دنبال دارد و انتشار تصویر علی اصغر پیوندی "رئیس سازمان هلال احمر در رستوران لاکچری گرگان هنگام خدمت‌رسانی به سیل زدگان گلستان پاشیدن نمک بر روی زخم‌ها است؛ محمد صالح مفتاح "معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر در توئیتر خود خطاب به پیوندی می‌نویسد:
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

جناب آقای پیوندی؛ کاش به جای توصیه به مردم کمی توضیح دهید که این عکس چه زمانی و کجا گرفته شده است، اثر تخریبی این عکس بر اعتماد مردم کمتر از اختلاس و عدم حضور مدیران نیست.
گرچه حواشی پیوندی به همین جا ختم نشد و بازداشت موقت و آزادی به قید وثیقه وی بعدها موجی از حاشیه را اطراف دولت در حال نزول روحانی ایجاد کرد.

برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی
قطار بازداشت‌ها در ایستگاه هلال احمر توقف کرد و در راستای برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی با شعار پایان عمر مفسدان فرا رسیده، علی اصغر پیوندی رئیس سازمان جمعیت هلال احمر بازداشت می‌شود.
این روز‌ها قوه قضائیه با جدیت بسیاری با مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند و از حسین فریدون برادر رئیس جمهور گرفته تا مهدی جهانگیری برادر معاون اول دولت دوازدهم نیز پای میز محاکمه کشانده شده‌اند.

این پایان کار برای مفسدان اقتصادی نیست، خبر بازداشت پیوندی روز یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه از سوی رسانه‌های داخل منتشر شد، سازمان بازرسی کل کشور اذعان کرد: بازداشت وی به اتهام اختلاس ۱/۵ میلیارد تومانی در دوره مدیریت‌شان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و وی با قرار وثیقه ۳ میلیارد تومانی در آزادی موقت قرار دارد.

پیوندی تنها بازداشتی سازمان هلال احمر نیست، علی فرجی، آقای (ح_ا) و زهرا فلاحت معاون وی (همسر مدیرعامل هلال احمر گیلان) نیز از هم قطاران وی هستند. این سلسله بازداشت‌ها پرونده علی اصغر پیوندی متولد سرخه را حساسیت برانگیز می‌کند.

علی فرجی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به سرپرستی سازمان تدارکات پزشکی منصوب و در ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۷ عزل و حسن صفاریه به عنوان سرپرست جدید سازمان تدارکات پزشکی معرفی می‌شود.

روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، در اطلاعیه پیرامون بازداشت علی فرجی اظهار می‌کند: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ماموران با حضور در دفتر علی فرجی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی، از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یک پرونده مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آن‌ها را همراهی کند.»

فرجی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، بیان کرد: سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هیچ بودجه‌ای از جمعیت هلال احمر نمی‌گیرد و سازمانی خودگردان است که باید به عنوان بازوی اقتصادی به جمعیت هلال احمر مبالغی نیز پرداخت کند.

طبق دومین اصلاحیه که در تاریخ ۷۹/۲/۲۸ تحت عنوان قانون اصلاح ماده ۲۰ قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر مشتمل بر ماده واحده‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن، جمعیت و مؤسسات وابسته به آن و شرکت‌هایی که حداقل نود و نه درصد سهام آن متعلق به جمعیت باشد از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، حق الثبت و هرگونه عوارض و کلیه هزینه‌های دادرسی در تمام مراحل رسیدگی معاف گشتند.

گرچه مشخص نیست شفافیت مالی و نظارت بر سازمان تدارکات تجهیزات پزشکی و شرکت‌های تابع تا چه اندازه‌ای است و آیا امتیازات موجود در سازمان، چه زمینه‌های رانت را برای افراد خاصی فراهم کرده است.

به عنوان مثال (ح_ا) تامین کننده انحصاری فروش واکسن مننژیت برای حجاج و ‏نمایندگی انحصاری شرکت فرزنیوس آلمان برای فروش خط تولید هالوفایبر است که ابهاماتی پیرامون اختلاف ۸/۵ میلیون یورویی راه‌اندازی خط تولید هالوفایبر مطرح و شورای عالی هلال احمر نیز گزارشی پیرامون بازداشت‌ها و فساد‌های موجود در سازمان به اذهان عمومی ارائه نکرده است.

هشدار مدیران هلال احمر، احتمال وجود فساد مالی
عزل محمود محمدی نسب دبیرکل سابق هلال احمر بعد از مصاحبه پیرامون فساد در سازمان هلال احمر با رسانه‌ها و استعفای بعضی از مدیران ارشد این سازمانر در آذرماه  ۱۳۹۷ زلزله جدیدی  ایجاد کرد که گویای وجود مشکلات وخیمی است.
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

شریفی معاون آموزش و پژوهش و فناوری هلال احمر هم در نامه‌ای به رئیس جمعیت هلال احمر، برخی تحولات (به ویژه جایگزینی شتابزده دبیرکل جمعیت) را عامل استعفای خود بیان می‌کند.
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

مازوچی در نامه خود به پیوندی تغییر ناگهانی دبیرکل، عدم شفافیت مالی و برخی انتصابات را عامل استعفای خود ذکر کرد.
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

همچنین باقری معاون امور بین‌الملل هلال احمر هم در متن استعفای خود اظهار می‌کند: از آنجا که روند تغییرات در جمعیت (از جمله تغییر شتابزده دبیرکل که در مناسبات بین‌المللی هم آثار نامطلوبی خواهد داشت) با انگیزه‌های اینجانب برای تحول اساسی و اصلاحات ساختاری و سیستماتیک امور تناسب ندارد لذا بدین وسیله از سمت‌های خود استعفا می‌دهم.
 
پیگیری خبرنگاران در ارتباط با دلیل استعفای مدیران و برکناری دبیرکل از مسئولان هلال احمر به نتیجه نرسید ولی ۳ روز پس از انتشار این اخبار،  روابط عمومی هلال احمر با تاخیر اعلام کرد: رفتن آقای محمدی نسب برای ارتقای ماموریت‌های سازمانی انجام شده و از دو ماه پیش مذاکرات در این خصوص در جریان بوده است.
 
ساعتی پس از این انتشار این احکام در خروجی سایت جمعیت هلال احمر، خبر انتصاب محمد علی نجفی به عنوان مشاوره حوزه ریاست و رئیس کمیسیون اقتصادی شرکت‌ها منتشر شد.

نجفی در صفحه شخصی خود در پاسخ به سلسله استعفای برخی از مدیران سازمان می‌نویسد:
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

این روز‌ها با پدیده‌ای روبرو هستیم که باعث تعجب و البته عبرت است. وقتی کسی کوچکتر و حقیرتر از منصبی است که به او واگذار می‌شود، طغیان می‌کند و بعد امر بر او مشتبه می‌شود که واقعا کسی است و بعد با رفتار کودکانه بعد از عزلش خلقی را به تعجب وا می‌دارد. جالب‌تر کوتوله‌هایی هستند که به دنبال عزل او استعفای سریالی می‌دهند و از آن خنده دارتر سایت‌هایی که به این بازی بچگانه بها می‌دهند. خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند.

جمعیت هلال احمر متهم به فساد مالی
این مسئله صدا حامیان پر و پا قرص دولت را هم درآورد؛ محمود صادقی در توییتر خود در ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ به فساد در سازمان هلال احمر اعتراض کرد و از اتهاماتی پرده برداشت.
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

یکشنبه ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۸، نوبت به هشدار‌ وزیر بهداشت و درمان رسید، رشته توئیت‌های سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان از وجود شبکه فساد سازمان یافته در دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

وحید اشتری فعال اجتماعی هم در توییتی نوشت:
 
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

این پایان ماجرا پیوندی نیست، محمود صادقی که قبلاً به فساد در سازمان هلال احمر اعتراض کرده بود، ۲۲ آبان‌ماه در نشست فصلی شورای اصلاحات در رباط کریم، بار دیگر از پیوندی انتقاد کرد و گفت:‏ فساد رئیس جمعیت هلال احمر محرز شده است. مجلس، بازرسی نهاد ریاست جمهوری، نماینده رهبری در هلال احمر و شورای عالی ورود کردند، اما آقای روحانی او را نگه داشته است.

فشار افکار عمومی تا آنجا پیش رفت که پیوندی از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران استعفا می‌دهد و در توئیتر خود نوشت:
دوره ۲ ساله خدمتم در نظام پزشکی تهران به پایان رسید و امروز به اعضای هیات مدیره اعلام کردم در انتخابات بعدی به دلایل مشغله کاری در جمعیت هلال احمر شرکت نخواهم کرد.
مدیر بازداشتی بعدی از نزدیکان روحانی کیست؟!

براساس آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی، تبصره ۲ ماده ۱۳_ رئیس هیأت‌ مدیره هر یک از شهرستان‌ها از بین منتخبین هر شهرستان با پیشنهاد هیأت‌مدیره مربوطه به صدور حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران برای مدت ۴ سال منصوب می‌گردد اما سوال این است آیا پیوندی برای فرار از فشار‌ها و منحرف کردن افکار عمومی از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران استعفا داده است؟

انتظاری که از قوه قضاییه و شورای عالی هلال احمر می‌رود آن است که شفافیت پیرامون اتفاقات جمعیت هلال احمر را در دستور‌ کارشان قرار دهند تا ابهامات مطرح شده در اذهان عمومی رفع شود.

نظر شما