شناسهٔ خبر: 36755717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارگردان مستند «فرزندان خونیار»:

سینماحقیقت خانه امید سینماگران است

آرمان قلی‌پور می‌گوید جشنواره سینماحقیقت خانه امیدی برای مستندسازان است چرا که متاسفانه در سایر جشنواره‌های سینمایی کشور چندان توجهی به سینمای مستند نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، «آرمان قلی‌پور»، کارگردان مستند «فرزندان خونیار» که در بخش فیلم‌های کوتاه مسابقه ملی جشنواره امسال حضور دارد، درباره نقش مردم در شکل‌گیری سوژه مستندش گفت: مستندسازی که قرار است در حوزه اجتماعی و قوم نگاری کار کند، باید میان مردم باشد و سوژه‌هایش را در ارتباط با آن‌ها پیدا کند. در حین پژوهش مستند پیشینم که سال گذشته در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد، سوژه فیلم مستند «فرزندان خونیار» توسط مردم به من معرفی شد.


وی ادامه داد: من این سوژه را بررسی کردم و با تحقیقات و پژوهش‌هایی که داشتم تصمیم گرفتم آن را بسازم. با تحقیق و پژوهش علاوه بر اینکه فیلم بهتری می‌توان ساخت، سوژه و برنامه متنوع‌تری برای کارهای بعدی یافت می‌شود.
این مستندساز در پاسخ به اینکه وضعیت ساخت مستندهای قوم نگارانه را در ایران با توجه به تنوع قومی و جغرافیایی چطور ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد: اولین مستند قوم نگارانه دنیا که هنوز هم دیده می‌شود، فیلم «علف» است که 100 سال پیش ساخته شد. ایران به واسطه تنوع اقوام و محیط جغرافیایی فضای مناسبی برای ساخت مستندهای قوم‌نگار درجه یک است. من بسیار خوش‌شانس هستم و در حوزه زاگرس و میان مردم بختیاری زندگی می‌کنم. همین باعث می‌شود با تعدد سوژه‌های جذاب رو به رو باشم و برای ساخت فیلم زمان کم بیاورم. احساس می‌کنم اگر تا پایان عمرم در حوزه جغرافیایی خودم بمانم باز هم جای کار دارد چه برسد به اینکه بخواهم خارج از این محیط به مستندسازی بپردازم.


وی تاکید کرد: اگر کمی از شهرهای بزرگ چون پایتخت و موضوعات اجتماعی تکراری جدا شویم و به سمت نقاط دیگر کشور برویم سینمای مستند ما حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.


قلی‌پور درباره نقش جشنواره سینماحقیقت بر ایجاد انگیزه و امید در دل مستندسازان، گفت: من سال گذشته برای نخستین بار با فیلمی در بخش کوتاه جشنواره سینماحقیقت حضور داشتم و از دید من در درجه اول جشنواره سینماحقیقت خانه امیدی برای مستندسازان است چرا که متاسفانه در سایر جشنواره‌های سینمایی کشور چندان توجهی به سینمای مستند نمی‌شود و معمولا بدترین سانس‌ها و همچنین کمترین جوایز را برای این حوزه در نظر می‌گیرند.


این مستندساز در ادامه اضافه کرد: جشنواره سینماحقیقت ویترین سینمای مستند ماست و جزء پنج جشنواره برتر مستند در قاره آسیا محسوب می‌شود. تعاملات و آشنایی که با اساتید این حوزه، سایر شرکت کنندگان و مخاطبان شکل می‌گیرد بسیار لذت بخش و استقبال مخاطبان از این رویداد قابل توجه است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره سینماحقیقت و شبکه مستند ذائقه مردم را نسبت به سینمای مستند تغییر دادند و کسی نیست که نخواهد دنبال حقیقت برود.


مستند «فرزندان خونیار» که در بخش فیلم‌های کوتاه مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد داستان دو خواهر و دو بردار در روستایی در استان چهار محال و بختیاری است که هیچ کدام از این چهار نفر ازدواج نکردند و به همین دلیل اهالی روستا با آنها رابطه ندارند...


عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، تصویربردار، کارگردان و تهیه‌کننده: آرمان قلی پور دشتکی، دستیار کارگردان: سجاد قلی پور، صدابردار: ندا رحمانپور، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، تدوینگر: بابک بهرام بیگی، مدیرتولید: مسعود رضایی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

نظر شما