شناسهٔ خبر: 36740063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۰ آذر

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس/رایزنی مشترک ایران و چین درخصوص برجام

آموزش ۲ هزار نفر را برای انتخابات، آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس، رایزنی مشترک ایران و چین درخصوص برجام، فرماندار تهران جزییات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس را تشریح کرد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، آموزش ۲ هزار نفر را برای انتخابات،  آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس،  رایزنی مشترک ایران و چین درخصوص برجام، فرماندار تهران جزییات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس را تشریح کرد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۰ آذر ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

آموزش ۲ هزار نفر را برای انتخابات/پیش بینی ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس

«جمال عرف» شب گذشته (شنبه 9 آذر) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به آغار ثبت نام یازدهمین دوره اتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سراسر کشور 2 هزار نفر از عوامل اجرایی انتخابات را درباره قانون انتخابات و فرآیند اجرای آن آموزش داده ایم، گفت: ستاد انتخابات کشور فعالیت خود را از 10 اردیبهشت آغاز کرده است. درباره زمان برگزاری انتخابات دو تاریخ را برای شورای نگهبان ارسال کردیم که بر دوم اسفند توافق شد و نخستین اعلامیه ستاد انتخابات کشور درباره این زمان صادر شد.

 

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 10 دوره آموزشی برای عوامل اجرایی پیش بینی کرده بودیم که 9 دوره انجام شده است، گفت: یک دوره نیز در استان هایی برگزار کردیم که نتوانستند در 9 دوره قبلی شرکت کنند. بر اساس قانون،​ وزارت کشور به عنوان مجری و شورای نگهبان به عنوان ناظر حق برگزاری انتخابات را دارند و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در این موضوع وارد شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از 55 هزار شعبه اخذ رأی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده ایم گفت: همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم و فارس نیز انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان برای تعیین 7 نماینده این مجلس برگزار می شود که 3 نماینده مربوط به تهران و بقیه برای استان های یاد شده است.

 

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه به جز ستاد انتخابات کشور ستادی نیز برای امنیت انتخابات در وزارت کشور با حضور همه دستگاه های مربوط به امنیت تشکیل شده است، گفت: برخی از حوزه های انتخابیه به دلیل بافت آن مناطق یا مسائل قومیتی سابقه درگیری دارند.

 

وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی انتخابات بر اساس گام های اجرایی با نام نویسی داوطلبان آغاز می شود و از 10 آذر تا 16 آذر نام نویسی از داوطلبان در 7 روز کاری ادامه خواهد یافت، گفت: همزمان با نام نویسی داوطلبان، هیأت های اجرایی و نظارت تشکیل می شوند و پرونده داوطلبان برای احراز صلاحیت ها به مراجع 4 گانه که شامل؛ ثبت احوال، دادستانی، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است ارسال می شود.

 

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس

فرآیند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ فرمانداری و ستاد انتخابات در سراسر کشور از ساعت 8 صبح امروز (یکشنبه 10 آذر) آغاز شد و تا تا شنبه ۱۶‌ آذرماه ادامه دارد.

 

بر اساس اعلام فرمانداری پایتخت، داوطلبان حوزه انتخابیه تهران برای ثبت نام می توانند علاوه بر وزارت کشور به مجموعه «چهل سرای مصلی امام خمینی (ره)» واقع در خیابان مطهری، خیابان علی اکبری، روبروی کوچه تیرداد مراجعه کنند.

 

این گزارش می افزاید: داوطلبان نخستین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان نیز می‌توانند از روز جمعه پانزدهم تا بیست و یکم آذرماه در ساعات اداری به فرمانداریهای تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم مراکز به حوزه‌های انتخابیه‌ و یا وزارت کشور مراجعه کنند.

 

وزیر کشور دستور آغاز انتخابات مجلس یازدهم را صادر کرد

وزیر کشور دستور شروع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را صادر کرد. متن کامل دستور وزیر کشور که ساعت ۸ صبح امروز خطاب به فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه سراسر کشور صادر شد، بدین شرح است:

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ همزمان با ثبت نام از داوطلبان نمایندگی آغاز می‌گردد. مهلت ثبت نام از داوطلبان ۷ روز است که تا پایان روز شنبه مورخ ۱۶ آذر ۹۸ ادامه خواهد داشت و همچنین اخذ رای انتخابات یاد شده در روز جمعه مورخ ۲ اسفند ۹۸ در سراسر کشور به عمل خواهد آمد.

با عنایت به اینکه هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه و هیئت‌های اجرایی حوزه های فرعی باید همزمان از روز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ حداکثر در مدت ۶ روز تشکیل شوند، مقتضی است، بر اساس مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فرمهای آن در چارچوب برنامه زمانبندی انتخابات و بخشنامه های صادره نسبت به تشکیل هیئت اجرایی و ارسال صورتجلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل آن به ستاد انتخابات کشور اقدام نمایند.

 

امیدبخشی و تقویت باورهای مردم برای ساخت کشور مهمترین اولویت بسیج

بسیج همان اجتماع مردمی است که امام خمینی (ره) اساس این الگوی بزرک مردم محور را تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا نهاد و از آن تاریخ تا کنون همواره بسیج بدون هیچ چشم داشتی در تمام عرصه های  اجتماعی ، فرهنگی ، امنیتی و محرومیت زدایی و هزاران عرصه دیگر به خوبی توانسته است نقشی به یادگار از خود برجای بگذارد تا جایی که اگر این نیروی مردمی نبود امکان تحمیل هزینه های زیادی در عرصه بهداشت و درمان و یا حتی امنیت بر کشور تحمیل می شد و از این نگاه می توان به اهمیت و جایگاه بسیج در کشور پی برد بر همین اساس مصاحبه ای با مسعود بصیری، رییس سازمان بسیج رسانه به شرح زیر ارایه می شود.

 

بسیج را تعریف کنید؟

بسیج اجتماع بزرگ مردمی و یک نهاد است که اساس تشکیل آن برای کار و فعالیت است یعنی مردم وقتی دور هم جمع می شوند، برای آن است که بتوانند بلایی را دور کنند و سنگ بزرگی را از سر راه اهداف و آرمان های خود در حوزه های مختلف بردارند.

 

تقریبا نمونه بسیج در ایران نمونه ای بی نظیر است که در هیچ کجای دنیا هیچ حکومتی از آن بهره نبرده و از این نمونه نهاد نداشته است که بتواند به این شکل گسترده فعالیت کند.

 

آیا بسیج پس از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان باقی مانده است؟

در ابتدای انقلاب ها و برخی حرکت های اجتماعی شاید در برخی کشورهای دنیا در شرق و غرب به چشم می خورد که گاهی مردم حرکتی را به اتفاق یکدیگر رقم زده اند و دست به دست یکدیگر تحول و تغییری را ایجاد کردند اما بعد از گذشت زمان در همان جامعه آیا مردم در کنار نهادی که کاشتند، باقی بمانند و نهادی را شکل دهند و آن را پشتیبانی کنند و از ساختارهای کلاسیک جهانی جدا کنند و برای آن سیستم و نرم افزار مخصوصی تعریف کنند. این موضوع در کشوری غیر از ایران وجود نداشته است و بسیار بی نظیر است.

 

در نظام اسلامی وقتی مردم می توانند انقلابی را شکل دهند، همان مردم دست در دست یکدیگر می توانند حرکت، تحول و تغییر را حفظ کنند و در کنار آن باقی می مانند. بسیج در جمهوری اسلامی ایران از عوامل جدی پایداری و استواری انقلاب و نظام اسلامی است و از دلایل مقاومت در عرصه های گوناگون محسوب می شود که از ساختارهای کلاسیکی که معمولا دستگاه های اجرایی و مختلف سازمان های ملی دارند، جداست و یک ساختار مردمی و توأم با عشق و امید و مهر و محبت دارد.

 

بسیج نجات دهنده کشور است/هیچ آلترناتیوی برای بسیج وجود ندارد

سردار بهمن کارگر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد استفاده از ظرفیت و جایگاه بسیج در حل مشکلات کشور گفت: بسیج تاکنون در تحقق اهدافی که مشخص شده است، کاملا موفق بوده است و پیش از توان خود نیز تلاش کرده و همواره منشا توفیق در نظام جمهوری اسلامی قلمداد می شود.

 

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در مورد توجه مسئولان در استفاده از ظرفیت بسیج تصریح کرد: اگر مسئولان می خواهند این کشور و مملکت در امن و امان بماند و پیشرفت و توسعه پیدا کند، باید روحیه و تفکر بسیجی داشته باشند و به بسیجیان نیز اهمیت دهند.

 

وی گفت: بسیج نجات دهنده کشور بوده و خواهد بود و عامل پیشرفت کشور است و خواهد بود.

 

سردار کارگر تصریح کرد: هیچ آلترناتیوی برای بسیج وجود ندارد و هیچ بدیلی برای بسیج در کشور نیست یعنی بسیج بی بدیل است و نمونه ای مانند آن وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند تمام مردم ایران بسیجی هستند و فقط کسانی که کارت بسیج دارند، بسیجی قلمداد نمی شوند. هر منبع خیری که در کشور وجود دارد از بسیج است.

 

رایزنی مشترک ایران و چین درخصوص برجام

معاونان سیاسی وزیران خارجه ایران و چین در نشستی درخصوص برجام رایزنی کردند. در این نشست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، آخرین تحولات برجام و پیرامون آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

فرماندار تهران جزییات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس را تشریح کرد

عیسی فرهادی فرماندار تهران صبح امروز (۱۰ آذر) در حاشیه بازدید از محل ثبت نام از داوطلبان ثبت نام یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تهران به تشریح جزئیات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس پرداخت و با اشاره به اینکه در استان تهران دو انتخابات میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، گفت: حوزه انتخابیه تهران شامل تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خواهد بود و ثبت نام‌ها در فرمانداری انجام می‌گیرد.

 

فرماندار تهران با بیان اینکه در فرمانداری تهران علاوه بر انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی، چهار حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی نیز در شهر تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: ۵ نماینده اقلیت‌های دینی در کشور به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند که چهار مرکز حوزه انتخابی شان در فرمانداری تهران است.

 

فرهادی با اشاره به اینکه امروز تشکیل جلسه اداری هیئت اجرایی مطرح می شود، ادامه داد: در یکی دو روز آینده تشکیل هیئت اجرایی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که توافق شده بود با هیئت اجرایی مشترک انجام خواهد گرفت و پس از آن ثبت نام کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت که از ۸ صبح امروز با استقبال خوبی آغاز شده است تا شانزدهم این کار ادامه دارد و از پانزدهم به مدت ۶ روز ثبت نام کاندیدای خبرگان رهبری در محل فرمانداری تهران انجام خواهد شد و مقدمات این کار فراهم شده است، الحدالله از ساعات اولیه با هماهنگی وزارت کشور این کار مشترک با اجرا و محوریت فرمانداری تهران و هیئت نظارت انتخابات در حال انجام است.

 

انتقاد از کدخدایی و شورای نگهبان ضدیت با نظام نیست/ علت ردصلاحیت کاندیدا‌ها به خودشان اعلام می‌شود

مدیران و سردبیران بیش از ۲۰ رسانه مطرح کشور و از جناح‌های مختلف سیاسی، صبح دیروز (شنبه، ۹ آذر ۹۸) مهمان دکتر عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان بودند. در این نشست که با موضوع بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات درباره عملکرد‌ها و اقدامات شورای نگهبان برگزار شد، مدیران و سردبیران این رسانه‌ها نقطه‌نظرات خود را صریحاً خطاب به قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان بیان کردند.

در ابتدای این جلسه، کدخدایی طی سخنان کوتاهی با اشاره به دلیل برگزاری این نشست، ضمن قدردانی از حضور مدیران رسانه‌های کشور گفت: مدتی بود که مترصد فرصتی برای برگزاری نشستی صریح و صمیمی با مدیران و سردبیران رسانه‌ها بودیم و قصد داشتیم که نظرات عزیزان رسانه‌ای را از نزدیک بشنویم؛ البته ما مکرراً جلسات انفرادی با اهالی رسانه داشته و داریم، اما قصد داشتیم این‌بار به صورت جمعی، همه عزیزان یکجا و دور هم نشسته و نظرات و پیشنهادات خودشان را بیان کنند.

او با اشاره به انتخابات پیش‌رو، اظهار داشت: حضرت امام (ره) به عنوان پایه‌گذار این نظام سیاسی، انتخابات را یک اصل می‌دانستند و در قانون اساسی هم، اصول متعددی پیرامون انتخابات بیان شده است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: انتخابات یک کُنش اجتماعی عظیم است که همه در آن درگیر هستند و هرکس به سهم خودش در این کُنش نقش دارد. ما امیدواریم که انتخابات پرشور و نشاطی را در اسفندماه شاهد باشیم و این مهم، رخ نمی‌دهد مگر اینکه مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد.

در ادامه این نشست، ۲۰ تن از مدیران و سردبیران رسانه‌های مختلف کشور، نقطه‌نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت صریح با قائم‌مقام شورای نگهبان در میان گذاشتند.

حضور فعالانه در عرصه رسانه‌ای کشور، لزوم پاسخگویی سریع به شبهات موجود درباره شورای نگهبان، تبیین وظایف شورای نگهبان و لزوم اطلاع‌رسانی پیرامون نحوه بررسی صلاحیت افراد، جزو مهمترین نکاتی بود که مدیران رسانه‌ای کشور در این نشست ۱۴۰ دقیقه‌ای مطرح کردند.

پس از بیان نظرات مدیران رسانه‌ها، دکتر عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان به سؤالات و نکات مطرح شده از سوی مدیران رسانه‌ها در قالب شش بخش مجزا، پاسخ داد./

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما