شناسهٔ خبر: 36737284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امسال ۱.۲ میلیون اصله نهال در گلستان کاشته می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال از ۱۴ آذر تا پایان سالجاری در مکان‌های عمومی سطح استان در قالب زراعت چوب، جنگل‌کاری و درختکاری حاشیه جاده و مسیرهای ارتباطی کاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

ابوطالب قزل‌سفلو روز یکشنبه در نشست ستاد توسعه فضای سبز گنبدکاووس با اشاره به تغییر اقلیم در کشور و مناسب نبودن زمان کاشت درخت به مناسبت هفته درختکاری در اسفند، اظهارداشت: با توجه به این موضوع اجرای نهضت نهال‌کاری به عنوان ابتکاری نو و در جهت گام برداشتن در مسیر توسعه جنگل از ۱۴ آذر در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: همزمان با سراسر کشور مقرر شد که در این استان نیز کاشت درخت از ۱۴ آذر آغاز شود و تا پایان بهمن‌ماه ادامه  یابد و در هفته درختکاری نیز به صورت نمادین ترجیحا نهال گلدانی کاشته شده و بیشتر موضوعات فرهنگی مرتبط مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاکیدات زیاد دین اسلام به درختکاری، از افزایش حساسیت‌های مردمی در چند سال اخیر نسبت به حفظ منابع طبیعی و کاشت درخت قدردانی کرد و گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی، تصرف غیرمجاز، قطع درختان و قاچاق چوب به صورت ۲۴ ساعته با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: با توجه به همکاری خوب و اطلاع‌رسانی بموقع مردم، این مجموعه هیچ گونه مشکلی در کشف حریق در محدوده منابع طبیعی استان ندارد.

قزل‌سفلو با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران گفت: بر اساس نظر کارشناسان شرکت کننده در این همایش، ایران متاثر از بحث‌های تغییر اقلیم است به طوری که امسال سرمای غیرعادی را در اواسط آبان تجربه کرده و جاری شدن سیلاب را داشته و لازم است اقدامات مختلفی را برای سازگاری با شرایط و کاهش روند تغییر اقلیم انجام دهد.

وی ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته گاز کربنیک جو کره زمین ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به اشکال مختلف حدود ۲۰ برابر زیاد شده بر این اساس تک تک مردم وظیفه دارند با حفظ محیط زیست و کاشت درخت برای جذب گاز کربنیک، روند تغییر اقلیم حاکم بر کشور را تغییر دهند.

وی گفت:‌ با توجه به بحث تغییر اقلیم، تجربه نشان داده هفته درختکاری در اسفندماه زمان مناسبی برای کاشت درخت نیست و بیشتر نهال‌ها به ثمر نمی‌رسد و بهتر است در این زمان بیشتر به مسائل فرهنگی و برگزاری همایش‌های مرتبط پرداخته شود و بر این اساس از ۱۴ آذر بحث کاشت نهال در استان آغاز خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از اقدام شهرداری گنبدکاووس برای درختکاری ۱۴ هکتار در بخش شمالی شهر در مسیر جاده داشلی برون با هدف توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان جنگلی برای شهروندان قدردانی کرد و اظهارداشت:‌ منابع طبیعی آمادگی دارد تا نهال مورد نیاز برای اجرای طرح کاشت درخت و زراعت چوب را در اختیار ادارات قرار دهد.

قزل‌سفلو با اشاره به قابل رقابت بودن زراعت چوب با تولید بسیاری از محصولات باغی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان اعلام آمادگی کرده در سطح ۶۵ هکتار زراعت چوب انجام دهد و از سایر ادارات نیز درخواست داریم تا قبل از ۱۴ آذر آمادگی خود را اعلام کنند تا نهال لازم در اختیارشان قرار گیرد.

وی افزود: همچنین مصوب شده تا ۱۰۶ کیلومتر از حاشیه مسیرهای ارتباطی شهرستان‌های استان گلستان درختکاری شود و ۱۰۰ روستای استان نیز اعلام آمادگی برای ایجاد بوستان روستایی کردند و آموزش و پرورش نیز قول همکاری برای کاشت درخت در سطح اردوگاه‌های دانش آموزی را داده است.

وی با اشاره به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار بوته نهال مرتعی در سطح استان گفت: ۹۰۰ هزار بوته آن در منطقه چپرقویمه گنبدکاووس در حال تولید است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست اظهارداشت: در کنار ظرفیت‌های بسیار خوب در بحث کشاورزی، دامداری و صنعت، شاهد کمبود فضای سبز در شهرها و روستاهای این شهرستان هستیم.

عبدالقدیر کریمی افزود: در دو سال گذشته شهرداری و شورای شهر با همکاری دهیاری‌ها زحمات زیادی برای توسعه فضای سبز کشیدند اما با این وجود در حوزه روستاها فاصله زیادی با استاندارد شهرستان داریم و از همه دستگاه‌های اجرایی و در کنار آن سازمان‌های مردم نهاد تقاضا داریم از ظرفیت و توان خود برای بهبود وضعیت فضای سبز گنبدکاووس استفاده کنند.

وی ادامه داد: به طور قطع توسعه فضای سبز جزو اولویت‌های فرمانداری گنبدکاووس است و از شهرداران گنبد و اینچه برون و دهیاران روستاها تقاضا داریم همانند سابق برای بهبود سرانه فضای سبز تلاش کنند.

فرماندار گنبدکاووس با اشاره به اقدام خوب موسسه سبزگامان بسکی برای نهال‌کاری بخشی از جاده گنبدکاووس - مینودشت گفت: از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد باید بهترین استفاده را برای توسعه فرهنگ درختکاری ببریم.

وی با اشاره به تهدید خطر ریزگردهای ناشی از خشکسالی حاکم بر نواحی شمالی استان گلستان، بر لزوم مشارکت بیشتر مرزبانی و آموزش و پرورش در بحث کاشت بوته و نهال در این مناطق تاکید کرد.

شهردار گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه توسعه سرانه فضای سبز یکی از موضوعات مهم در برنامه‌ریزی مدیریت شهری تلقی می‌شود گفت: ۱۷۵ هکتار فضای سبز در این شهر وجود دارد که با توجه به جمعیت ۱۶۸ هزار نفری گنبد، سرانه فضای سبز برای هر نفر ۱۰.۴ مترمربع است.  

منصور طعنه گنبدی افزود: ۳۸ پارک به مساحت ۲۸.۵ هکتار در گنبدکاووس وجود دارد و برنامه ریزی شده تا پایان سال دو پارک جدید با نام‌های صباح و دکتر بسکی با مشارکت سرمایه‌گذاران و پارک محله‌ای بخاراییان با اعتبارات شهرداری ایجاد شود.

وی ادامه داد: امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل فصلی، ۳۰ هزار درختچه زینتی و ۵۰ هزار اصله نهال در سطح شهر گنبدکاووس کاشته شده و شهرداری در زمین خریداری شده به مساحت سه هکتار در جاده مینودشت پنج هزار متر مربع گلخانه و ۲۵ هزار مترمربع تولید نهال درختچه زینتی دارد.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان گلستان از نظر گستره جغرافیایی است.

نظر شما