شناسهٔ خبر: 36735621 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بهترین خوراکی‌ها برای کاهش مضرات آلودگی هوا

گروه سلامت ــ با‌ توجه به اثرات بسیار مخرب آلودگی هوا برسلامتی تمامی افراد، رعایت برخی تدابیر و دستورالعمل‌ها در مصرف مواد خوراکی می‌تواند از میزان اثرات منفی آلودگی هوا بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ آلودگی هوا یکی از اثرات اجتناب‌ناپذیر زندگی ماشینی است که ساکنان کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته را به یک میزان تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان حوزه سلامت معتقدند با رژیم غذایی سالم و پرهیز از تردد غیر ضروری در شهر، تا حد زیادی می‌توان از اثرات مخرب این معضل جلوگیری کرد.
 
امروز ۸۰ درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به دلیل بیماری‌های عروق کرونر قلب و سکته مغزی است. ۱۴ درصد به بیماری‌های مزمن انسداد ریه و عفونت‌های حاد تنفسی اختصاص داده می‌شود و شش درصد مابقی ناشی از سرطان ریه است.

متأسفانه این روز‌ها آلودگی هوا به سطح خطرناکی در کلان شهر‌ها رسیده است که عامل بسیاری از سکته‌ها و مرگ و میر‌های ناگهانی به شمار می‌رود. سالمندان، زنان باردار، کودکان، بیماران قلبی و افراد مبتلا به مشکلات تنفسی در این مواقع نباید از خانه بیرون بروند. تحقیقات نشان داده است برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به لوله‌های تنفسی کمک کرده و آن را پاک کنند.
 
در شرایطی که هوا آلوده است، ضمن پرهیز از فعالیت در هوای آزاد، تا حد ممکن برخی مواد غذایی را در رژیم روزانه خود اضافه کنید تا بدنتان نسبت به آلودگی مقاوم‌تر و عوارض کمتر بر شما اثر کند. در این نوشتار برخی موادغذایی ضد التهابی را به شما معرفی می‌کنیم تا با مصرف بیشتر آن‌ها، میزان خطر را کاهش دهید.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

هوای آلوده به خودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند. مهمترین آنتی اکسیدان‌ها ویتامین‌های C , E- بتاکاروتن - سیلنیوم و روی هستند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به‌طور مؤثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

منابع غذایی حاوی ویتامین E را می‌توان جزء یکی از بهترین‌های تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا دانست؛ لذا گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روز‌های آلوده باید بیشتر مصرف شوند. مصرف شیر و لبنیات در روز‌های آلوده توصیه می‌شود. لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تأثیری بر بهبود مسمومیت ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است. لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسید‌های چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌ کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر ۵/۱ درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین شیر و فرآورده‌های لبنی با لینت مزاج و کمک به دفع ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌کند. ضمن این که محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری‌های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شوند.

روغن زیتون حاوی الفا توکو فرول که یک نوع از ویتامین E است؛ نقش مؤثری در بهبود وضع تنفس دارد. این روغن علاوه بر توکوفرول، اسید چرب غیر اشباعی از نوع MONO دارد که خاصیت کاهش دهندگی التهاب را داراست. اگر در روز‌های معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می‌کردید در روز‌هایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را برای مصارف پخت غذا مصرف کنید و حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنید تا همه افراد خانواده از آن مصرف کنند.

مصرف سبزیجات تازه می‌تواند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند. واقعا مهم نیست چه نوعی از سبزی و میوه، مهم مصرف روزانه و افزایش مصرف است. اغلب سبزی‌ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند. سبزیجات را تازه بخورید، ولی سیب زمینی، هویج، شلغم و چغندر و سایر محصولاتی که غده‌ای هستند را قبل از پخت به همان اندازه‌ای که در غذا می‌ریزید خرد کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد بگذارید تا میزان نیترات‌هایی که از خاک ممکن است در آن تجمع داشته باشد وارد آب شود، بعد آب را دور بریزید و سبزی‌ها را برای پخت و یا مصرف خام بکار ببرید. در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند. براساس تحقیقات میدانی، کلم بروکلی، به طور خاص تنفس را راحت‌تر می‌کند. حتما در هر وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام یک نوع یا بیشتر سبزی و محصولات گیاهی تازه و میوه مصرف کنید.

یکی از بهترین مواد غذایی توصیه شده در هنگام آلودگی هوا سیر و پیاز است. سیر و پیاز دارای انتی اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال‌های آزادی که از هوای محیط وارد بدن می‌شوند دارند.

در روز‌های آلوده آب انار و چای سبز را باید در برنامه غذایی خود قرار دهید. به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسید کننده که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند و خوراکی‌های پرچرب، پرپروتئین و غذا‌های فرآوری شده آماده می‌توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا برند.

مصرف بروکلی باعث کاهش عوارض هوای آلوده می‌شود. یک تحقیق جدید که در مجله تحقیقاتی پیشگیری از سرطان چاپ شده است، نشان داده که نوشیدن نصف فنجان نوشابه جوانه بروکلی خطر زیان‌های ناشی از اکرولیین و بنزین را کاهش می‌دهد. دانشگاه جان هاپکینز و تعدا دیگری ار انستیتو‌های مراقبت از سلامت نقش مصرف بروکلی را در کاهش خطرات آلودگی هوا تأیید کرده‌اند. استفاده از نوشیدنی با جوانه بروکلی روزانه نیم فنجان به مدت ۱۲ هفته توانسته است خطر آلودگی بنزن و اکرولیین موجود در هوای آلوده را به شدت کاهش دهد.
انتهای پیام

نظر شما