شناسهٔ خبر: 36715643 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز فعالیت 6 حوزه اصلی انتخابات از فردا در استان مرکزی

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: فعالیت 6 حوزه اصلی انتخابات از فردا ( دهم آذرماه ) در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور کلید می‌خورد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بهروز اکرمی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکهفعالیت 6 حوزه اصلی انتخابات از فردا ( دهم آذرماه ) در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور کلید می‌خورد، اظهار داشت: مرکز حوزه اصلی اراک، خنداب و کمیجان در شهرستان اراک با دو نماینده، مرکز حوزه اصلی ساوه و زرندیه، مرکز حوزه انتخابیه شهرستان ساوه با یک نماینده، مرکز حوزه اصلی خمین یک نماینده، مرکز حوزه اصلی انتخابیه دلیجان و محلات در شهرستات محلات با یک نماینده، مرکز حوزه اصلی شازند یک نماینده و مرکز حوزه اصلی تفرش، آشتیان و فراهان، مرکز حوزه انتخابیه شهرستان تفرش با یک نماینده از فردا فعالیت دهم آذرماه ثبت نام داوطلبین  را آغاز می‌کنند.

وی افزود: در مرکز استان و شهرستان‌ها داوطلبین نامزد انتخاباتی به مرکز اصلی حوزه انتخابیه در فرمانداری‌ها و یا وزارت کشور و داوطلبین خارج از کشور به نمایندگی‌های حوزه اصلی خارج از کشور، حضور و با ارائه مدارک قانونی مراحل ثبت نام را طی می‌کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: ثبت نام داوطلبین نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از فردا دهم تا شانزدهم آذرماه به مدت هفت روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر آغاز می‌شود.
 اکرمی بیان کرد: شرایط سنی داوطلبین نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵سال است و با انتشار دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور، ثبت نام با مراجعه به فرمانداری و با بخشداری‌ها آغاز می‌شود.
وی اظهار داشت: پس از پایان هر روز مشخصات داوطلبین  به مراجع چهارگانه قوه قضائیه، پلیس، اداره اطلاعات و ثبت احوال به منظور استعلام سوابق ارجاع می‌شود.
اکرمی ادامه داد: هیات‌های اجرایی اصلی و فرعی از دهم آذرماه به مدت شش روز در فرمانداری و بخشداری‌های مستقل تشکیل می‌شود.

وی تاکید کرد: به استناد ماده ۴۸ قانون، بررسی سوابق  صلاحیت داوطلبان در مراجع چهارگانه هیات‌های اجرایی پس از پایان ثبت نام، ظرف مدت 10 روز انجام می‌شود و در نهایت در ۲۷ آذرماه، ابلاغ مراتب داوطلبین رد صلاحیت شده به استناد ماده ۵۱ قانون توسط فرمانداری‌ها انجام می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان داشت: عملکرد مناسب دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی و هیات‌های نظارتی  کشور و به تبع آن  استان و در راستای کسب رضایت نسبی مردم می‌تواند در میزان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش روی مجلس تاثیرگذار باشد.
 اکرمی گفت: تاکنون در استان ۸ نشست ستاد انتخاباتی با ۹۱ مصوبه، دو نشست هماهنگی با اعضای هیات نظارت، بازرسی، فرمانداران تشکیل شده است.
وی اعزام تمام فرمانداران و بخشداران به مشهد مقدس به منظور شرکت در کلاس‌های توجیهی و آموزشی، ارائه تقویم آموزشی برای تمامی دست اندرکاران انتخابات، برگزاری نشست‌های آسیب شناسی انتخابات دوره‌های قبل در حوزه‌های امنیتی، فناوری و اطلاعات، مالی و پشتیبانی و پیگیری و رفع مشکلات آن، تهیه چک لیست شعب اخذ رای در انتخابات پیش، رصد و پایش فضای انتخاباتی استان و شناسایی داوطلبین احتمالی، انجام اقدامات لازم در خصوص دریافت کارت هوشمند ملی تمام بخشداران و فرمانداران را از جمله اقدامات انجام شده در استان عنوان کرد.
رئیس ستاد انتخابات استان عنوان کرد: انتخابات ۲۵فرآیند دارد که ۲۳فرآیند آن الکترونیکی است و باید اذعان داشت امکان برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در استان وجود دارد که این مهم منوط به تصمیم وزارت کشور و شورای نگهبان است که تا این لحظه هیچ اطلاع رسانی نشده و این در حالی است که در استان تمام زیرساخت‌ها و امکانات در این راستا فراهم است.
اکرمی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تمام داوطلبین نسبت به قانون مسلط باشند چرا که نمایندگان به عنوان نماینده مردم در مرکز قانون گذاری کشور، قانون وضع و مصوب می‌کنند.

وی در خصوص خرید و فروش رای در زمان انتخابات نیز گفت: خرید و فروش رای  برابر قانون، تخلف و جرم است که در این راستا شورای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با ریاست رئیس کل دادگستری شکل گرفته که نماینده‌ای از ستاد انتخابات استان هم در این شورا حضور دارد که امید است در استان مرکزی شاهد تخلفات انتخاباتی نباشیم.
اکرمی در خصوص انتخابات زودهنگام در فضای مجازی نیز تاکید کرد: تا زمانی که داوطلبین نسبت به ثبت نام خود اقدام نکرده‌اند نمی‌توان  ورود کرد اما تدابیر ویژه در این راستا اندیشیده شده است.
وی در پاسخ به پیش بینی افزایش شعب رای در انتخابات پیش روی مجلس نیز بیان کرد: تعیین شعب اخذ رای در حیطه اختیارات هیات اجرایی انتخابات است و تعداد شعب اخذ رای در هر کدام از مراکز حوزه انتخابیه در مراکز استان، شهرستان‌ها و بخشداری‌ها توسط این هیات مشخص می‌شود و باید گفت تاکنون هیات اجرایی تشکیل نشده است.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و رییس ستاد انتخابات استان خاطرنشان کرد: تمامی دست اندرکاران ستاد انتخابات تمام  تلاش خود را بکار می‌گیرند تا شهروندان در بستری امن و با آرامش در شعب اخذ رای حضور یابند و شرایط به گونه‌ای سهل و آسان باشد که حتی یک رای هم بر زمین نماند و چنانچه همچون سنوات گذشته در برخی مراکز، میزان مشارکت مردم بالا باشد در یک مکان دو شعبه اخذ رای فعال باشد.
انتهای پیام/ 

نظر شما