شناسهٔ خبر: 36714255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری جشنواره‌ کشاورزی متفاوت و تخصصی در مازندران

این‌بار جشنواره‌ای متفاوت و تخصصی در بخش کشاورزی برگزار شد که نه تنها برای باغداران بلکه برای افرادی که در این جشنواره حضور پیدا کردند جالب و تامل برانگیز بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بعد از مدت‌ها از برگزاری جشنواره‌های مرتبط با محصولات کشاورزی در مازندران که به جشنواره‌های بی‌محتوا و روتین تبدیل شده بود، اینبار جشنواره‌ای متفاوت و تخصصی در بخش کشاورزی برگزار شد که نه تنها برای باغداران بلکه برای افرادی که در این جشنواره حضور پیدا کردند جالب و تامل برانگیز بود.

"جشنواره تخصصی کیوی" در حالی در شهرستان تنکابن برگزار شد که به دلیل تخصصی بودن، وزیر صنعت، معدن و تجارت به این جشنواره کشانده شد و مازندران را جزو استان‌های با پتانسیل بالا در بخش تولید خواند و بر این اعتقاد بود که صنعت، معدن و کشاورزی بخش مولد اقتصاد کشور هستند که نباید از هیچ کوششی برای فعالان این عرصه دریغ کرد.

این جشنواره علاوه بر ارایه اطلاعات و آموزش‌های فنی از سوی کارشناسان مربوطه، خبر مسرت‌بخش قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور را هم برای باغداران کیوی به همراه داشت که با توجه به رسیک‌پذیری بالای تولید کیوی در غرب استان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی این محصول را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار دهد.

مازندران قطب اقتصاد کشور است

وزیر صمت در جشنواره تخصصی کیوی با بیان اینکه رونق تولید با تقویت صادرات امکان‌پذیر است، گفت: هرکاری که بخش دولتی باید انجام دهد با کمال میل پذیرا هستیم و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مسایل مربوط به این حوزه را پیگیری می‌کنیم و طی این راه تلاش و همت کشاورزان را هم می‌طلبد.

رحمانی اظهار کرد: مازندران و گیلان از پتانسیل بالایی برای تولید کیوی برخوردار هستند و اعتقادم بر این است مازندران پیشانی ایران و قطب اقتصاد کشور است و هر کاری که نیاز به ورود وزارت صمت است به مسؤولان استان تفویض اختیار می‌کنم.

تسهیلات 14 درصدی به باغداران

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال 280 هزار تن کیوی در استان‌های مازندران، گیلان و بخشی هم در گلستان تولید شد.

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه سال گذشته 140 هزار تن کیوی به کشورهای خارجی صادر شد، اضافه کرد: 90 درصد کیوی‌های تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد.

وی بیان کرد: بانک کشاورزی برای افرادی که متقاضی احداث باغ کیوی هستند تسهیلات 14 درصدی اعطا می‌کند.

 

خودزنی نکنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره اظهار کرد: 70 درصد کیوی، 30 درصد مرکبات و 70 درصد گل و گیاه مازندران در غرب استان تولید می‌شود که مزیت بالای تولید در این منطقه را می‌رساند.

عزیزاله شهیدی‌فر با بیان اینکه بهترین محصولات کشاورزی کشور و دنیا در مازندران تولید می‌شود اما در برخی موارد شاهد هستیم برخی‌ در تریبون‌های رسمی خودزنی‌می‌کنند و این تولید را مورد هجمه قرار می‌دهند، گفت: کشورهای خارجی خواهان محصولات کشاورزی با برند مازندران هستند.

وی اضافه کرد: در حالیکه برنج و مرکبات ما به کشورهای خارجی صادر می‌شود عده‌ای شعار آلودگی محصولات را سر می‌دهند و با چنین گفته‌هایی می‌خواهند به روند تولید و صادرات مازندران ضربه بزنند و ما نباید خودزنی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: طبق گفته‌ شرکت‌های صادرکننده کیوی در دنیا، کیوی مازندران هیچگونه نیازی به تست آلاینده‌ها ندارد و سالم و باکیفیت است.

کیوی مقاوم به سرمازدگی است

کارشناس تخصصی کشاورزی که در زمینه تولید کیوی فعالیت دارد در این جشنواره گفت: کیوی از جمله محصولاتی است که با توجه به شرایط آب و هوایی در کشور، سازش خوبی دارد اگرچه ممکن است در ماه‌های تیر و مرداد به صورت جزئی برگ و گاهی میوه آن باعث آفتاب سوختگی شود اما مقاومت خوبی نسبت به اقلیم آب و هوایی مازندران دارد.

خزایی ادامه داد: درخت کیوی تا 24 درجه زیر صفر و شاخه و جوانه آن تا 16 و حتی 18 درجه زیرصفر تحمل سرمازدگی را دارد.

وی به سرمای سال‌های 86، 92 و 96 در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایی که در این سال‌ها شاهد بودیم اما 15 تا 20 درصد افزایش محصول داشتیم و نشان می‌دهد سرمازدگی تاثیر چندانی در تولید کیوی ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه مه صبحگاهی که در اواخر زمستان در باغات کیوی شاهد هستیم حاوی اسید آمینه‌ای است که باعث رشد مطلوب جوانه کیوی می‌شود، گفت: غرب مازندران از لحاظ نسبی برای تولید کیوی مناسب است و این امر می‌طلبد برای افزایش درآمد اقتصادی به صادرات این میوه فکر شود چراکه میزان تولید بیش از میزان مصرف است.

خزایی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از صادرات کیوی می‌شود باید به استانداردهای این میوه که چندین آیتم دارد توجه شود، ادامه داد: پرز میوه باید یکنواخت باشد، دُمگل میوه نسبت به شانه، نسبت طول و عرض میوه باید استاندارد باشد.

وی بیان کرد: اگر خواهان این هستیم میوه استانداردی داشته باشیم باید در باغ استاندارد اقدام به تولید محصول کنیم و در گام نخست، باغ باید دارای زهکش باشد و کنترل آفات در باغ‌ها انجام شود و در گام بعدی باید تجزیه خاک به درستی انجام شود و نهاده‌هایی که مصرف می‌شود باید به اندازه باشد.

این کارشناس ادامه داد: برای اینکه محصول خوبی تولید کنیم باید نگاه‌ها از حالت کمی به کیفی تغییر کند و میوه‌های استاندارد تولید کنیم تا بتوانیم بازارهای هدف خوبی را برای صادرات کیوی نشانه‌گذاری کنیم.

در این جشنواره باغداران به عنوان میزبانان اصلی بودند که بیشترین تریبون در اختیار این افراد قرار گرفته بود تا درد دل‌های خود را به مسؤولان بازگو کنند و چاره‌ای برای تولید این محصول اندیشیده شود، چراکه بیشترین تولید و به گونه‌ای مهد تولید کیوی در غرب مازندران است.

یکی از باغداران کیوی گفت: نیازمند آموزش‌های تخصصی و هدفمند از سوی کارشناسان بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم تولید صادرات محوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیمه یکی از مشکلات ما در تولید است که از مسؤولان این بخش می‌خواهیم توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند تا در زمان وقوع خسارت، غرامت به ما پرداخت شود، ادامه داد: طبق استانداردهای جدید برای تبدیل زمین به باغ کیوی باید 800 نهال در یک باغ بکاریم و از این تعداد نهال می‌توان 50 تن کیوی برداشت کنیم که اگر ارزش اقتصادی آن را با حداقل قیمت صادرات را در نظر بگیریم 50 هزار دلار ارزآوری را به همراه دارد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کیوی در غرب استان با بیان اینکه طبق اعلام کارشناسان بخش کشاورزی، غرب مازندران بهترین اقلیم برای تولید کیوی است که بهترین میوه در این منطقه تولید می‌شود، افزود: یک هکتار باغ کیوی 145 کارگر نیاز دارد و همه اینها یعنی هزینه برای تولید یک محصول که باید مسؤولان توجه بیشتری داشته باشند و در ارایه تسهیلات بانکی موانع را از سر راه بردارند.

به گزارش فارس؛ انتظار می‌رود برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی از حالت تکراری به سمت تخصصی و کاربردی شدن پیش رود و از نگاه اقتصادی به نگاه تخصصی با رویکرد حل مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار برای برون رفت از مشکلات در راستای تولید اقتصادی، صادرات محور و اشتغالزا حرکت کند.

انتهای پیام/86035/ع

نظر شما