شناسهٔ خبر: 36714065 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم معارفه رؤسای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

گام بلند ملت در نمایش اقتدار و امنیت

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح: ملت ایران در روز‌های اخیر گام بلندی در نمایش وحدت، بصیرت، هوشمندی، اقتدار و دفاع از انقلاب اسلامی و امنیت کشور برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که امروز (شنبه) در ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، اظهار داشت: حوادث روز‌های اخیر در کشور، توطئه‌ای بود که علیه کشور طراحی و برنامه‌ریزی شده بود؛ بعد از حوادث دی‌ماه ۹۶ و به موازات روز به روز سخت‌تر شدنِ تهاجم نظامی به کشور ما، دشمنان انقلاب اسلامی و مردم احساس کردند که ایجاد ناامنی در کشور با سوء استفاده از اعتراض‌های مردمی و موج‌سواری بر مشکل‌های مردم راه کم‌هزینه و احتمالاً پر نتیجه‌ای برای آسیب رساندن به اقتدار این ملت خواهد بود.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: دشمنان با برنامه‌ریزی مترصد فرصتی مانند اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت بودند تا با بهره‌گیری از این فرصت و سوار شدن بر موج اعتراض‌های مردمی، دست به اقدام علیه امنیت کشور بزنند.
سرلشکر باقری اضافه کرد: وجود مشکل‌های معیشتی و اقتصادی در جامعه، واقعیتی غیرقابل انکار است؛ البته همه مسئولان کشور به صورت شبانه‌روزی و با تدبیر، تلاش و حرکت در مسیر راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال حل مشکلات مردم عزیزمان هستند که این در جای خود کاملا محفوظ است؛ اما اینکه اعتراض مسالمت‌آمیز نسبت به یک تصمیم به‌سرعت به یک رفتار فوق‌العاده خشونت‌آمیز، تخریب، قتل و آسیب‌رسانی به مردم و اماکن و باعث بر هم خوردن امنیت کشور می‌شود، موضوعی عادی نیست.
وی با بیان اینکه از مردم عادی چنین انتظاری نمی‌رود، ادامه داد: در همان ۲۴ ساعت اول، مشخص شد آنچه که مردم انجام می‌دادند، اعتراض عادی بود؛ اما عده‌ای برای اغتشاش، تخریب و نابودسازی امنیت کشور به خیابان‌ها آمده بودند و اگر اقدام و بیان شجاعانه و ایثارگرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تأیید تصمیم سران قوا و همچنین سایر اقدامات صورت گرفته برای بازگرداندن آرامش به کشور نبود، ادامه چنین رویه‌ای می‌توانست برای کشور، مشکل‌ساز باشد.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در ذیل این تصمیم و بیان شجاعانه، بصیرت ملت شریف ایران در جدایی صفوف‌شان از آشوبگران و انجام تظاهرات خودجوش مردمی در حمایت از امنیت و محکومیت اقدامات اغتشاشگران، تأثیر به‌سزایی در بازگشت امنیت به جامعه داشت و طبیعی است که تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت کشور، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج قهرمان هم در این زمینه بسیار مهم بود.
سردار باقری ادامه داد: مدیریت بستر فضای مجازی که به عنوان وسیله هدایت آشوبگران و گزارش‌گیری از صحنه آشوب‌ها عمل می‌کرد، به ما در برقراری امنیت کمک کرد.
وی افزود: آنچه که به عنوان درس می‌توانیم از این حادثه بگیریم، این است که ما به عنوان مسئولان تأمین امنیت و دفاع از کشور با درک و تحقیق مناسب تحول و اتفاق‌های احتمالی، تدوین سناریو‌های محتمل، تلاش برای کشف نیات، طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان و آماده‌سازی مناسب نیرو‌های مسلح در کنار مطالبه از مدیران کشور برای حل معضل‌های مردم، باید زمینه پایداری و ثبات امنیتی در کشور را فراهم کنیم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه عنوان کرد: بدیهی است که سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد، مستلزم امنیت پایدار در کشور است که این وظیفه سنگین بر عهده ناجا، سپاه، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در کشور قرار دارد؛ این بخش‌ها باید آمادگی کامل را داشته باشند و ایفای نقش کنند و از حوادث عقب نمانند و البته بخش اعظم کار بر عهده بخش کشوری است که مشکل‌ها را با مدیریت مناسب‌تر حل و فصل کنند تا ماجرا به خیابان‌ها کشیده نشود.
وی سپس درباره پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس هم اظهار داشت: موضوع دفاع مقدس برای تاریخ ملت ایران موضوعی بی‌نظیر است؛ ملتی که با وقوع انقلاب اسلامی و همه مشکل‌هایی که در هر انقلابی پیش می‌آید از جمله بر هم خوردن نظم نیرو‌های مسلح و سایر ابعاد حمایتی از آن‌ها، آغاز تحریم‌ها، برهم خوردن رابطه با آمریکا و خیلی مسائل دیگر، با یک تجاوز سهمگین همه‌جانبه از جانب یک ارتش تا بن دندان مسلح و حمایت ۳۴ کشور از آن، روبرو می‌شود.
سردار باقری تصریح کرد: البته این حمایت‌ها فقط نظامی نبود، بلکه حمایت‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، پولی، تسلیحاتی و تجهیزاتی آن هم در همه ابعاد بود؛ ابعادی که اگر ذره‌ای از آن توسط کسی به‌کار رود در دنیا بلوا می‌شود، دشمن بعثی چقدر سلاح شیمیایی بکار برد! اما کسی در دنیا در این رابطه خم به ابرو نیاورد و اخمی به آن نکرد.
وی تاکید کرد: مردم ما در سابقه تاریخی خود شکست از روسیه را تجربه کرده، سرزمین‌هایی با وسعتی بزرگتر از ایران فعلی را از دست داده، بحرین را از دست داده و اهانت‌هایی را که توسط مستشار رده پایین نسبت به افسران با رتبه‌های بالا در ارتش می‌شد، دیده اند.

 
سردار «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا

نظام هستی به سمت غلبه مستضعفین بر مستکبران حرکت می‌کند

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا : انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه دارد و ونظام هستی به سمت غلبه مستضعفین بر مستکبران حرکت می‌کند.

سردار سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که امروز (شنبه) با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیرو‌های مسلح در ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، با اشاره به روند عهده‌دار شدن مسئولیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، اظهار داشت: از عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی که عهده‌دار شدن این مسئولیت را در راستای ادامه وظیفه و مأموریت دستیاری و مشاورت عالی فرماندهی معظم کل قوا توسط اینجانب و به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پذیرفتند، صمیمانه تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: این کار را با انگیزه و علاقه و به خواست خدا با کار متعالی پس از چند ماه فکر، پذیرفتم. آشنایی من با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مربوط به زمان قبل و شهید عالی‌مقام سوداگر و پس از آن است و کمک‌های زیادی به ویژه در تدوین درس علوم و معارف دفاع مقدس برای تمام دانشجویان مقطع کارشناسی در وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام دادم و به لطف خدا درس آشنایی با دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد برای همه رشته‌ها تدوین و مصوب شد و هم‌اکنون امیدوار هستم که با کمک فرماندهان قدیمی و شهیدان زنده نیرو‌های مسلح، این پژوهشگاه را برابر تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدابیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به پیش ببریم.
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریان افول قدرت مستکبران و ظالمان عالم گفت: جریان هستی و نظام هستی در زمان حاضر به سمت غلبه مستضعفین و ملت‌های مستضعف بر ظالمان و مستکبران حرکت می‌کند.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سرآغاز شکست مستکبران و غلبه جبهه حق بر باطل در مقیاس جهانی حاصل شده است و انقلاب کبیر اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) و تداوم آن به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیر غلبه جبهه حق و جبهه مقاومت اسلامی به رهبری انقلاب اسلامی، بر نظام‌های مستکبر و ظالم دنیا را هموار کرده است و انتهای مسیر حق بشارت پیروزی است و ما در مسیر غلبه اسلام بر کفر و شرک جهانی قرار گرفته‌ایم و انقلاب اسلامی ایران تمام نظریه‌های، نظریه‌پردازان انقلاب‌های گذشته را به چالش کشیده و به‌هم ریخته است.
سرلشکر صفوی افزود: انقلاب اسلامی ایران تمدن نوین اسلامی را ایجاد و تمدن نوین اسلامی، قطب قدرت جهان اسلام را در قرن حاضر شکل خواهد داد.
وی در تبیین شاخص‌ها و تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان گفت: وقتی انقلاب اسلامی را با سایر انقلاب‌ها مقایسه می‌کنیم در کیفیت رهبری و ایدئولوژی و درصد مشارکت مردم و آرمان‌ها و بازتاب‌های بین المللی و دامنه تاثیرگذاری و نفوذ آن در جهان هیچ انقلابی را همتای انقلاب اسلامی ایران نمی‌بینیم.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه به بیان ویژگی‌های دفاع مقدس ملت ایران پرداخت و گفت: دفاع مقدس ما نه در جنگ‌های صد سال گذشته دنیا همچون جنگ‌های جهانی و نه در جنگ‌های ۵۰۰ سال گذشته ایران، نظیر و همتا ندارد و قابل قیاس با دیگر جنگ‌ها نیست و این دفاع مقدس، شاکله‌ها و برتری‌ها و نبوغ و فرماندهی متمایز و متفاوتی با سایر جنگ‌ها داشت و تنها جنگی است که رهبر آن، رهبری شجاع و خردمند و مرجع مسلمین جهان بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به رهبریِ رهبر معظم انقلاب اسلامی و آثار آن در شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه داد: هم‌اکنون نیز رهبریِ رهبر انقلاب در صحنه ایران و عراق و سوریه و مقابله با تروریست‌های تکفیری بر سیاست‌های خبیثانه اسرائیل و صهیونیسم و آمریکا و نوکران منطقه‌ای آن‌ها غلبه پیدا کرده است و همان‌گونه که دفاع مقدس مکتب مقاومت را به وجود آورد، مکتب مقاومت جبهه مقاومت را شکل داد و پیروزی‌های ملت‌ها در عراق، سوریه، لبنان و یمن محصول جبهه مقاومت است.
سرلشکر صفوی با اشاره به سطح پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: سطح پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سطحی راهبردی است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه دارد و مهم این است که گذشته را به حال و حال را به آینده مرتبط بدانیم و وظیفه خودمان را بشناسیم.
وی با بیان رویکرد آینده این پژوهشگاه گفت: امیدواریم در این پژوهشگاه مسائل فراموش شده جنگ را که نیرو‌های مسلح به آن نپرداخته‌اند، بپردازیم، سیاست و اقتصاد و جنگ و ارتباط بین آن‌ها موضوع مهمی است و از سوی دیگر ارتباط بین جنگ و جامعه و بررسی موضوعات مرتبط با دفاع مقدس در اولویت فعالیت پژوهشی این پژوهشگاه قرار دارد.
سرلشکر صفوی افزود: امیدوارم بتوانیم پیوند مناسبی بین مسائل گذشته و دفاع هشت ساله شجاعانه و مدبرانه و مظلومانه برای وضعیت حال و آینده برقرار کنیم.

 
سرلشکر صفوی عهده دار مسئولیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شد
با حفظ سمت و موافقت مقام معظم رهبری، سرلشکر صفوی عهده دار مسئولیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شد.
با موافقت و ابراز خرسندی مقام معظم رهبری و با حکم رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی با حفظ سمت در مسئولیت دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، منصوب شد.
آئین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس امروز (شنبه) برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات سرتیپ پاسدار محمد نبی رودکی، رئیس سابق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، با موافقت و ابراز خرسندی مقام معظم رهبری با حکم سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی با حفظ سمت در مسئولیت دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، منصوب شد.
پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، مرجع و بزرگترین مرکز پژوهشی و آموزشی علوم و معارف دفاع مقدس در کشور است که در ساختار جدید خود، مستقل و زیر نظر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اداره می‌شود.
تولید علم، ترویج و تربیت نیروی متخصص در زمینه علوم دفاع مقدس، تهیه و تدوین سیاست‌ها و راهبرد‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه علوم دفاع مقدس، تدوین دائرة‌المعارف دفاع مقدس، تربیت پژوهشگر در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر و برگزاری دوره‌های آموزشی، نظارت بر محتوای آثار منتشره دفاع مقدس و همچنین تأیید یا اصلاح و یا رد آثار منتشره به منظور جلوگیری از تحریف حقایق تاریخی و همچنین زمینه‌سازی آموزش علوم دفاعی و آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس از طریق همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری از مهمترین وظایف پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.
همچنین توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در دوره جدید مدیریتی آن در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.
این مراسم با سخنرانی سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و با حضور فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح از جمله سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

نظر شما