شناسهٔ خبر: 36698964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خطیب موقت نمازجمعه تهران:

مسئولان مراقب باشند سخنانشان سدید باشد/برخی خیلی بی حساب سخن می گویند/از مردم باید دلجویی و عذرخواهی شود

حجت الاسلام حاجی علی اکبری با بیان اینکه مسئولان و کسانی که سخنان آنها موج در جامعه می‌اندازد و تبعات پیدا می کند، باید حواسشان باشد که سخنشان سدید باشد، گفت: اگر سخن سدید باشد، انشالله اجر خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمد جواد حاج علی اکبری» امروز (جمعه 8 آذر) در خطبه های نماز جمعه تهران از سخن استوار و سنجیده گفتن به عنوان یکی از عالی ترین مصادیق رعایت تقوای الهی یاد کرد و گفت: پیشنهاد خدا برای سخن آن است که سخن شما کریمانه باشد، مخصوصا زمانی که با پدر و مادر سخن می گویید.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران درباره نحوه سخن گفتن افزود: گاهی بعضی ها مطلبی را مطرح می کنند که این سخن یک تخریبی به وجود می آورد و حقی را تضییع می کند و دل هایی را می شکند و آبروهایی را به مخاطره می اندازد و در حریم حقوق دیگران وارد می شود و از مصادیق ظلم لایترک می شود و صاحب سخن باید از عهده ستمی که روا داشته بر آید.

 

وی با اشاره به اینکه زبان ما کار دست ما می دهد و باید اول آنچه را که می گوییم بسنجیم، گفت: سخنی که در آن مراعات قواعد الهی و حقوق مادی و معنوی مخاطبان در آن رعایت می شود، این سخن قول سدید می شود. اگر قول سدید وجود داشته باشد جامعه را می سازد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه چیزی که می نویسید قول شماست ولی مکتوب شده است، گفت: اگر سخن سدید باشد، انشالله اجر خواهد داشت ولی اگر سخن خطایی در آن باشد و ایجاد انحراف اخلاقی و معنوی و اجتماعی و خانوادگی و اشاعه فحشا داشته باشد، هر یک نفری که مطلب را ببیند تو بدبخت تر می‌شوی. هر کس مخاطب بیشتری دارد این مسئولیت بیشتر متوجه اوست.

 

وی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: امثال ما که تریبون داریم و مسئولان و کسانی که سخنان آنها موج در جامعه می‌اندازد و تبعات پیدا می کند، باید حواسشان باشد که سخنشان سدید باشد.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه برخی خیلی بی حساب سخن می گویند معلوم می شود که فکر نکرده‌اند، گفت: سخنی می گویند دهها عاقل دیگر نمی توانند عواقب آن سخن را جمع و جور کنند لذا ما به اصلاح وضعیت کلامی خیلی نیاز داریم و باید همه به هم کمک کنیم تا آیین سخن گفتن را آنگونه که خدا می پسندد بیش از گذشته رعایت کنیم.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه خطبه های امروز نمازجمعه تهران به حوادث اخیر اشاره کرد و درباره موضوع سوخت و بنزین گفت: در مدیریت مسئله سوخت و انرژی به طور خاص اجماع وجود دارد. این نکته را باید درنظر داشت که سبكی كه ما در مصرف انرژی و بنزین در نظر گرفتیم واقعاً متعارف نیست. این شیوه‌ای كه ما در جامعه داریم، نوعی بیماری اقتصادی است كه نیاز به جراحی و علاج دارد زیرا آسیب‌های زیادی به همراه خود دارد.

 

وی در توضیح بیشتر در این باره به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال، این مسئله باعث می‌شود كه ما فرصت طلایی صادرات را از دست دهیم، این امكان برای كشور ما وجود دارد كه با مصرف درست، صادركننده بنزین باشیم، می‌توان گفت كه مصرف ما، كشور را از صدور بنزین محروم می‌كند و همان طور كه اطلاع دارید، زمینه‌ای برای قاچاق كالا فراهم می‌كند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه لازم است كه این مشكل را با همت ملی و تدابیر صالح از خودمان دور كنیم، گفت: رفع این مشكل در دستور كار مدیریت عالی نظام بود و آنها راهكارهای فراوانی در نظر گرفته‌اند؛ یكی از این راهكارها این بود كه قیمت واقعی شود كه در جلسه سران ٣ قوه افزایش قیمت مورد تایید قرار گرفت و تصمیم بر آن شد كه سهمیه‌بندی اتفاق بیفتد.

 

وی با بیان اینکه این كار برای كشور لازم و خوب بود اما شیوه اجرایی این تصمیم بزرگ كه دارای ابعاد ملی است، در بوته نقد است، ادامه داد: یكی از این نقدها این است كه اقناع ملی صورت نگرفت و نتیجه آن ایجاد ناراحتی و نگرانی به دلیل اتفاق ناگهانی در سطح جامعه بود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینكه نگرانی مردم این است كه افزایش قیمت بنزین بر دیگر كالاها هم تاثیر بگذارد، گفت: برای كاهش این نگرانی، مسئولان بسته معیشتی را در نظر گرفتند اما از طرفی هم باید مسئله اقناع ملی را جدی بگیرند و از رسانه ملی استفاده كنند، از مردم باید دلجویی و عذرخواهی شود، همچنین نظارت مستمر و قاطع‌تری برای جلوگیری از گرانی‌ها صورت گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه آنچه به عنوان یارانه بنزین به مردم تقدیم می‌شود، باید به خوبی اجرا و مدیریت شود و سایر مشمولان را هم دربرگیرد، گفت: سهمیه‌ها باید تا حد ممكن اصلاح شود.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم با عمل به این وعده‌ها وضعیت مناسب‌تری در آینده داشته باشیم كه به نفع كشور و همه مردم باشد.

 

وی با اشاره به حواشی که افزایش قیمت بنزین ایجاد کرد، گفت: ماجرای بنزین یک ناراحتی عمومی را پیش آورد و اعتراضاتی در پی داشت. این اعتراضات در گوشه و کنار کشور التهاباتی به وجود آورد اما اتفاقی که افتاد پاتک امنیتی جبهه استکبار به کشور ما بود، همان طور که قبل از او در محور مقاومت انجام شد.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه طی ٨ ماه گذشته آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سران استکبار، ضربه‌های راهبردی از جبهه مقاومت دریافت کردند، گفت: یک زلزله سیاسی بزرگ در هژمونی پوشالی غرب واقع شد که شما در خاطرتان هست.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در تشریح بیشتر این موضوع به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال، حمله موشکی گروه‌های مقاومت به فلسطین اشغالی، حمله انصاراللّه به منابع و نیروهای آل‌سعود، حمله پهپادی انصاراللّه به آرامکو که حیاط خلوت اقتصادی آمریکا در منطقه است و مقابل به مثل قاطع سپاه در مورد نفتکش‌ها و ساقط کردن پهپاد راهبردی آمریکا توسط سپاه اتفاقاتی بود که پشت سر هم افتاد در نتيجه، غلبه گفتمان مقاومت در منطقه و رنگ باختن گفتمان سازشی پیش آمد.

 

وی تصریح کرد: مردم منطقه توانستند در فراسوی گردوغبارها و ابر ناشی از حمله رسانه‌ای و امپراطوری رسانه‌ای دشمن رنگین کمان زیبای مقاومت را در آسمان منطقه مشاهده کنند.

 

خطیب جمعه موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه اکنون آمریکا مانند یک شیر پیر، خسته شده که فقط هر از چند گاهی عربده می‌کشد، افزود: البته دندان‌های ریخته خود را نشان می‌دهد و بزدلان را فقط می ترساند و این دشمن ما است. امروز شاهد افول امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه اینها از پس از شکست‌های متعدد از جمله ماجرای فشار حداکثری در نقطه اصلی مقاومت که ایران باشد، نتوانستند به اهدافشان برسند، گفت: این امر باعث شد تا درصدد انتقام بر آمدند و سال‌ها برنامه‌ریزی کردند. دشمنان و امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا بعد از ماجرای ۹۶ بلافاصله مشغول طراحی‌های جدید شده و هزینه فراوانی را متحمل شدند تا بتوانند با یک پاتک امنیتی در برابر این حمله که- از جبهه مقاومت به آنها شده- تا حدی شکست‌های خود را جبران کنند. مانند زمان جنگ فتح المبین والفجر ۸ نیز پاتک می‌زدند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه زمانی که دشمن ضربه میخورد پاتک میزد، اینها واکنش منفعلانه دستگاه استکبار از خط جبهه مقاومت و کانون اصلی آن یعنی ایران است، گفت: اینها حمله به امنیت کشورهای مختلف را در دستور کار خود قرار دادند و مانند کاری که در عراق کردند که توسط مرجعیت و مردم کنترل شد.

 

وی با اشاره به حمله به کنسولگری کشورمان در عراق گفت: در حمله به کنسولگری ایران در عراق شاهد این موضوع بودیم و در لبنان هم با خبر شدیم که از همین روش استفاده کردند و این روش را ادامه دادند. دشمنان بر موج اعتراضات معمولی که در کشورها بود و مطالبات به حق مردم سوار می شوند و بعد به امنیت آسیب می‌زنند، سپس هرج و مرج و اغتشاش تولید می‌کنند.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه معاندین در جریان اعتراضات مردم درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، به سراغ ایران آمده و کار بسیار بزرگ، وسیع و پیچیده‌ای را انجام دادند، گفت: آنها با حمایت اقتصادی توسط عوامل خود در منطقه، سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دادند.

 

وی ادامه داد: آنها هجمه رسانه‌ای توسط شبکه عنکبوتی رسانه ای خود چه در داخل و چه خارج به راه انداختند و با حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی آمریکا و اروپا و برخی دولت‌های منطقه، سریع و وقیحانه وحشی‌گری کرده، سوزاندند و غارت و مجروح کردند و کشتند. نه به اماکن رحم کردند و نه به مردم. هزاران میلیون خسارت به وجود آوردند. یک طراحی بسیار خطرناک پشت سر آن است و هزینه های زیادی کردند و پشتیبانی اطلاعاتی کردند. حاصل دو سال کار وسیع تشکیلاتی و آموزش بود و توطئه خطرناک و طراحی شده بود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه این جبران با بهانه و بی بهانه رخ می داد و دشمن آن را طراحی کرده بود که در زمستان انجام شود و این آشوب ها زود متولد شد، گفت: بنزین یک بهانه بود که در این ماجرا دشمن اوج کینه خود را نسبت به ملت ایران و جبهه مقاومت نشان داد.

 

وی ادامه داد: از یک سو یک بار دیگر حکمت و درایت و صلابت و آینده نگری و قاطعیت و مهربانی و فداکاری و جوانمردی در رهبری نظام را همه عالم مشاهده کردند و به میدان آمدند و یک تصمیم بزرگ تاریخی را فقط با 5 دقیقه صحبت در آغاز درس خارج بیان کردند و جامع و بی حاشیه بود و هم ساختارهای قانونی را حفاظت و هم انسجام مدیریتی کشور را حفظ و هم وفاق اجتماعی و هم از امنیت ملی با کمال صلابت صیانت کرد.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه رهبر بیدار مراقب دشمن بود و با اشراف از توطئه دشمن آگاه بود، گفت: ایشان ماه ها فرمودند که در 98 فتنه ای در راه است و تذکر داده بودند. آتش نشان فتنه بود. در اوج شلوغی ها رهبر با تولید کنندگان و کارآفرینان جلسه چندین ساعته داشتند و درباره 20 سال آینده و مسیر تولید ملی گفت و گو کرد.

 

وی با بیان اینکه در این ماجرا از بصیرت ملت ایران و هوشمندی و شجاعت و بردباری و صبوری و نجابت ملت ایران در برابر ملت های جهان رونمایی شد، گفت: در حالی که مردم ناراحت و معترض بودند و در اولین فرصت با اشاره رهبری صف خود را در همه جا با سرعت زیاد از اغتشاش گران و آشوبگران جدا کردند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: مردم بلافاصله علاوه بر اینکه آنها را منزوی کردند، با  یک حضور متصل یک هفته ای حماسه حضور دیگری را آفریدند و اثبات کردند وقتی پای استقلال و امنیت و آزادی در میان باشد همه هستند. این را خط قرمز خود می دانند. همایش های خودجوش و متنوع در سراسر ایران یک خروش ملی علیه فتنه گران بود و اعلام بیعت مجدد با رهبر ما بود.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان گفت: رهبری فرمودند در برابر چنین ملتی باید تعظیم کرد و قدر بدانیم و مسئولان عاشقانه و خاضعانه به این ملت خدمت کنند. این حرکت قدرت نمایی ملی ما بود و اقتدار و وحدت مان را به رخ کشیدیم.

 

حجت الاسلام با اشاره به اینکه اگر فتنه 88، هشت ماه بود و اگر فتنه 96، هشت روز ولی ماجرا و فتنه امسال به تعبیر رهبری در کمتر از دو روز به همت ملت نابود شد، گفت: در دیدار رهبر انقلاب با بسیجیان، رهبر فرمودند کار بسیج تولید فرصت و تبدیل تهدیدها به فرصت هاست. بسیج یعنی ذات ملت ایران و یعنی حضور به هنگام براساس تشخیص درست و بصیرت. ملت ما دارای چنین هنر بزرگی شده است که در 40 سال گذشته آن را دیدید.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی با استفاده از مطالعه جامع، ملت ما همراه با مسئولان باید همه دست به دست بدهند و از این هنر به شایستگی استفاد کنند، گفت: باید با دقت در تهدیدهایی که در این ماجرا پیدا شد، همه را به فرصت تبدیل کرد.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دشمن خواست سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را کاهش دهد و بین مسئولان و مردم تفرقه ایجاد کند، گفت: باید این تهدید تبدیل به فرصت شود. از طرف دیگر مسئولان باید احساس صمیمت و شفقت داشته باشند و این موضوع را باید در سراسر کشور جدی بگیرند و سراغ مردم بروند و وعده هایی که دادند را عمل کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه روش های اعتراضی ناامن و آسیب زا و بهانه ساز از تهدیدات بود، گفت: باید برای آن فکری کرد و به فرصت تبدیل شود و شیوه های مناسب اعتراض و انتقاد امن و سازنده برای ارایه نظرات مردم پیش بینی شود و در اختیار آنها قرار گیرد زیرا وسط عربده های اجاره ای اراذل آنچه کمتر شنیده می شد صدای اصلی مردم بود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در این زمینه پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: یکی از پیشهادات این است که از 900 پایگاه نماز جمعه استفاده شود و در آنجا ارتباط بین مردم و مسئولان تقویت شود. مسئولان شرکت در نماز جمعه را واجب بدانند و حضور یابند و در میز خدمت باشند و توضیح دهند و اعتراضات مردم را بشنوند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه باید در زمینه آسیب به امنیت ملی موضوع پدافند غیرعامل جدی گرفته شود، گفت: در مورد اماکن عمومی و خصوصی، گاهی با اندک تدبیری می شود از خسارت های بزرگ جلوگیری کرد. برخی از شهرهای واقع در کنار شهرهای آسیب دیده چون مساله در آن رعایت شد اتفاقی نیفتاد. همچنین باید جایگاه پلیس و حافظان امنیت در ذهن و دل جامعه تقویت شود. ساختار شورای تامین در برخی جاها نیاز به اصلاح دارد و در وزارت کشور همت کنند و از فناوری های نو استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به قطع اینترنت و ایجاد محدودیت در فضای مجازی در دوران ایجاد اغتشاشات گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب در این زمینه شبکه ارتباطی مخابراتی و بانکی و حمل و نقل آسیب جدی ندید و این موضوع آزمایش مناسبی بود تا به فرمان رهبری که شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل محقق شود، شتاب داده شود.

 

وی با بیان اینکه باید قاطعانه و طبق قوانین شرع نسبت به فتنه گران جان و مال و ناموس مردم برخورد شود، گفت: باید جامعه از این اراذل وحشی تبهکار پاکسازی شود و با سرعت در این زمینه اقدام شود البته ماجرای افراد فریب خورده داستان دیگری است که هم باید مورد مواخذه قرار گیرند و هم از مهر نظام بهره مند شوند./

 

 

 

نظر شما