شناسهٔ خبر: 36693366 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ذره بین

صاحب‌خبر -

فروش وام خوداشتغالی شیوه کلاهبرداران حرفه‌ای
شهروند| اعضای باند کلاهبرداری که با راه‌اندازی شرکت صوری فروش وام خوداشتغالي و فروش خودرو اقدام به پنج‌میلیارد کلاهبرداری از شهروندان کرده بودند، دستگیر شدند.
در پي دریافت خبري مبني براينکه یک باند کلاهبرداری با راه‌اندازي يک شرکت جعلي فروش وام خوداشتغالي و فروش خودرو با تبليغ در شبکه‌هاي اجتماعي و سايت ديوار مشتریان خود را به دفتر فروش خود کشانده و با دریافت 20‌درصد از مبلغ قرارداد وعده تحویل دوماهه به آنها می‌دهد، رسیدگی به موضوع در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت.
کارآگاهان پس از اطمینان از صحت خبر وارد عمل شده و با انجام اقدامات پلیسی متوجه شدند که با توجه به نزدیک‌شدن موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، نامبردگان قصد جمع‌کردن وسایل خود و متواری‌شدن را دارند.
در ادامه کارآگاهان با تعقیب و مراقبت متهمان اصلی پرونده، با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه چهارنفر از آنها را که تحت تعقیب مراجع قضائی و انتظامی استان خوزستان بودند دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند.
در ادامه یکی دیگر از متهمان اصلی پرونده که قرارداد اجاره ساختمان شرکت و کلیه سفته‌هایی که برای دریافت مبالغ کلاهبرداری‌شده به نام او صادر شده بود، در یک عملیات جداگانه دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد.
 بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان با راه‌اندازي يک شرکت جعلي و صوري بدون هيچ‌گونه مجوز قانوني، در شبکه‌های اجتماعی و سايت ديوار تبلیغ و شرايط سهل و آسانی را براي فروش وام خوداشتغالي و فروش خودرو اعلام می‌کردند. این باند به‌عنوان پيش‌پرداخت از مشتریان مبالغی را دريافت می‌کردند و بدون اينکه خودرو يا وامي وجود داشته باشد، يک قرارداد می‌بستند. متهمان پس از رسيدن موعد تحويل وام يا خودرو، شرکت را جمع‌آوري و از محل متواري مي‌شدند. مبلغ کلاهبرداری این باند بیش از پنج‌میلیارد ریال بوده و تاکنون 36نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند و تلاش برای شناسایی سایر آنها ادامه دارد.

سرقت اطلاعات 400 کارت بانکی با ترفند فیشینگ
شهروند|نوجوانی که اقدام به سرقت اطلاعات 400کارت بانکی به بهانه درآمدزایی و فروش شارژ ارزان با ترفند فیشینگ کرده بود، دستگیر شد. با شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت از حسابش به صورت غیرمجاز، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت. مأموران پلیس فتا با بررسی‌های تخصصی و انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی متهم شده و پس از هماهنگی قضائی او را درعملیاتی غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کردند.
متهم در بازجویی‌های تخصصی پلیس، جرم خود را قبول داشته و در ادامه به سرقت اطلاعات 400 کارت بانکی در غرب استان تهران اعتراف کرد. سرهنگ صالحی، رئیس‌پلیس فتای استان تهران با اعلام این خبر به مردم هشدار داد: «در حفظ و نگهداری اطلاعات حساب خود به‌خصوص کارت‌ بانکی دقت لازم را داشته باشند و از سایت‌های معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیک اقدام به خرید نکرده و فریب تبلیغات جعلی را نخورند و درصورت مشاهده صفحات جعلی، در قسمت گزارش‌های مردمی سایت پلیس فتا درج کنید.»

انهدام باند سارقان احشام با 300 رأس دام سرقتی در«سمیرم»
اعضاي یک باند هفت‌نفره سارقان احشام منهدم شدند و 300 رأس دام سرقتی کشف شد. در پی وقوع چندین سرقت احشام در شهرستان «سمیرم»، شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت. در بررسی‌های کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد این سارقان در چندین شهرستان و استان دیگر نیز سرقت می‌کنند. سرانجام پس از انجام یکسری کارهای تخصصی سرکرده باند شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد. فرد دستگیرشده هنگامی که با مستندات پلیس روبه‌رو شد، به سرقت 300 رأس دام با همدستی 6 سارق دیگر اعتراف کرد. همدستان این سارق نیز طی 6 عملیات جداگانه و در مکان‌های مختلف دستگیر شدند.

نظر شما