شناسهٔ خبر: 36684519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ترامپ به جلسه تحقیقات استیضاح خود دعوت شد

صاحب‌خبر -
ندا آکیش
خبرنگار
تحقیقات تقریباً تمام شده و کمتر از یک هفته به حساس‌ترین مرحله روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا یعنی مرحله تفهیم اتهام باقی‌مانده است. از این رو، جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای از ترامپ خواست در جلسه روز 4 دسامبر (13 آذر) این کمیته شرکت کند یا وکلای خود را به این جلسه بفرستد تا ضمن شنیدن گزارش خلاصه شده تحقیقات دو ماهه این کمیته درباره گفت‌و‌گوی تلفنی وی و همتای اوکراینی‌اش؛ اگر دفاعیاتی دارند یا سؤالاتی از شاهدان دارند، مطرح کنند. برای کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا حضور ترامپ در این جلسه همچنین از این منظر حائز اهمیت است که راه را برای بهانه جویی‌های ترامپ و جمهوریخواهان مبنی بر منصفانه نبودن روند استیضاح می‌بندد.
به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا روز سه‎شنبه به وقت محلی با ارسال نامه‌ای به ترامپ، تا ساعت 6 بعدازظهر روز یکشنبه آینده (اول دسامبر) به او مهلت داد که اعلام کند، در جلسه 4 دسامبر تحقیقات استیضاحش خود یا وکیلش شرکت می‌کنند یا خیر. در این نامه آمده است، ترامپ حق انتخاب دارد یا در جلسات شرکت کند یا «به گله‌کردن از روند تحقیقات استیضاح پایان» بدهد. در ادامه این نامه آمده است: «امیدوارم او [ترامپ] شرکت کردن مستقیم یا از طریق وکلا در جلسه را انتخاب کند مانند دیگر رؤسای جمهور قبلی که این کار را کرده‌اند.»
اما از آنجا که ترامپ قرار است در روز 4 دسامبر در لندن باشد و در اجلاس ناتو شرکت کند، بعید است بتواند شخصاً در جلسه استماع کمیته قضایی مجلس نمایندگان شرکت کند. درباره اینکه او چه کسی را به‌عنوان وکیل خود به این جلسه می‌فرستد، هیچ گمانه زنی نمی‌توان کرد زیرا رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ از کسانی است که حتی خود جمهوریخواهان و مقامات سابق کاخ سفید از او به‌عنوان «بمب مخرب» در پرونده اوکراین گیت یاد می‌کنند و بعید است به این جلسه برود.
ترامپ و جمهوریخواهان می‌گویند، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رئیس جمهوری امریکا از کمک نظامی امریکا به اوکراین به‌عنوان یک اهرم فشار سیاسی بر دولت کی‌یف برای بهره‌برداری شخصی استفاده کرده باشد. این در حالی است که نتیجه دو ماه تحقیق دموکرات‌ها و شهادت‌های محرمانه و علنی افراد مختلف آگاه از گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین نشان می‌دهد، ترامپ کمک نظامی اوکراین را مشروط به این کرده بوده که کی‌یف درباره جو بایدن رقیب انتخاباتی او تحقیقات مخربی انجام دهد. روزنامه امریکایی نیویورک تایمز حتی سه‌شنبه شب به وقت محلی به نقل از تازه‌ترین شهادتی که در پرونده اوکراین گیت ارائه شده، اعلام کرد، در اواخر ماه آگوست قبل از آنکه افشاگر گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین این رسوایی را فاش کند، وکلای ترامپ به او خبر داده بودند، چنین شکایتی علیه او شده است. از همین رو، ترامپ کمک نظامی تعلیق شده به اوکراین را در 11 سپتامبر از سر گرفت. همچنین مارک سندی، یک مقام شاغل در دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید در شهادت محرمانه خود به کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا گفت، در سال‌جاری میلادی دو مقام مدیریت و بودجه کاخ سفید به خاطر نگرانی‌هایی که از اقدام ترامپ در تعلیق کمک نظامی به اوکراین داشتند، استعفا دادند.

نظر شما