شناسهٔ خبر: 36681712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عبدالمهدی:

رویداد‌های عراق یک فتنه بزرگ است

روزنامه جوان

ادامه ناآرامی‌ها در عراق به رغم تأکید مرجعیت بر اصلاحات و تعهد دولت بر اصلاحات، باعث شده که عادل عبدالمهدی رویداد‌های عراق را یک «فتنه بزرگ» بنامد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  طی روز‌های گذشته، ناظران بسیاری درباره نقش خارجی‌ها در اعتراضات عراق صحبت کرده‌اند. به تازگی هم «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق از وارد شدن پول زیادی به کشور از طریق حواله از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و امریکا برای حمایت از سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های اخیر در کشور خبر داده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق از وجود فتنه بزرگ در این کشور سخن گفته و تأکید کرده است: «آنچه در عراق می‌گذرد، یک فتنه بزرگ است.» نخست‌وزیر می‌گوید: «حوادث تأسف‌باری در جریان تظاهرات‌ها اتفاق افتاد و کمیته حقیقت‌یاب گزارشی در این خصوص ارائه کرد. برخی خشونت‌ها از سوی افراد ناشناس و نقابدار صورت گرفته است.» او می‌گوید: «ما با یک فتنه بزرگ مواجهیم. به‌رغم فشار‌های فراوان به مسئولیت خود در حمایت از شهروندان ادامه می‌دهیم.» به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «واع»، عبدالمهدی توضیح داد: «ما نیرو‌هایی برای حفظ قانون تشکیل داده‌ایم و آن‌ها را به تجهیزاتی ویژه مجهز کردیم. اما حوادث تأسف‌باری با این تظاهرات‌ها همراه شد و کمیته حقیقت‌یاب این مسائل را طی یک گزارش روشن کرد. دولت نمی‌تواند مقابل تجاوز‌های صورت گرفته سکوت کند وگرنه نظام فروپاشیده خواهد شد. دولت تاکنون در حالت دفاع بوده و آنچه در عراق روی می‌دهد، یک فتنه بزرگ است. دولت با فشار زیادی مواجه است و وظیفه ما به طور کلی حمایت از نظام و شهروندان به یک میزان است.» به گفته نخست‌وزیر عراق، «آنچه که در عراق روی داد یک زلزله بزرگ بود. برخی خشونت‌ها و تهدید‌ها از سوی افراد نقابدار و ناشناس صورت گرفته است. تهدید‌ها به درگیری‌های خطرناکی تبدیل خواهد شد و باید پیگیری شوند و قانون در حق آن‌ها اعمال شود.» عبدالمهدی همچنین گفت: «تاکنون ۲هزار و ۵۰۰ نفر از کسانی که در جریان تظاهرات‌های اخیر بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.»

تزریق پول‌های عربی
سخنان نخست‌وزیر عراق درباره «فتنه» بودن رویداد‌های عراق، در یک ماهگی دور جدید اعتراضات ابراز شده است؛ رویداد‌هایی که حالا دیگر بسیاری از سیاستمداران عراقی از نقش خارجی در هدایت و جهت‌دهی به آن صحبت می‌کنند. به گزارش اسکای‌نیوز عربی دیروز معترضان با آتش زدن لاستیک، شماری از راه‌های اصلی و تجاری را در مرکز کربلا بستند. خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش کرده که معترضان یکی از خیابان‌های اصلی بصره را روز چهار شنبه بستند. در نجف و کاظمین نیز، شبکه خبری المیادین گزارش کرد که تظاهرات‌کنندگان عراقی شماری از ساختمان‌های دولتی را در نجف اشرف و کاظمین بستند. در چنین شرایطی، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» روز چهار شنبه از وارد شدن پول زیادی به عراق از طریق حواله از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و امریکا برای حمایت از سازمان دهندگان تظاهرات‌های اخیر در کشور خبر داده و گفته که این کشور‌ها در پشت پرده عملیات ربودن و کشتار فعالان و تظاهرات‌کنندگان قرار دارند و هدف آن‌ها از این اقدام، براندازی دولت عراق است.

وی تصریح کرد: امریکا و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، که امارات در رأس آن‌ها است، از برخی شخصیت‌های سیاسی برای ایجاد هرج و مرج در کشور و منحرف کردن روند تظاهرات‌های مردمی حمایت می‌کنند. پول‌های زیادی نیز از طریق حواله از سوی این کشور، کویت و امریکا برای حمایت از شخصیت‌های وابسته به این کشور‌ها و نفوذی‌های حاضر در صفوف تظاهرات‌ها، وارد عراق شده است. این نماینده ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» گفت: بیانیه اخیر امریکا که طی آن به آدم‌ربایی و پاکسازی فیزیکی برخی فعالان مدنی و شماری از روزنامه‌نگاران و معترضان مردمی اشاره شده، بیانگر تلاش واشنگتن برای سرنگونی دولت عراق و شخص «عادل عبدالمهدی» است.

ساعت صفر داعش
«باقر جبر الزبیدی» از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق هم درباره توطئه جدید برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس علیه بغداد هشدار داده و گفته که دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش هستند که ۶ هزار زندانی داعش را از زندان الحوت در جنوب این کشور آزاد کنند. بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، به گفته الزبیدی سه انفجار تروریستی روز سه شنبه مناطق البیاع، البلدیات و الشعب را در بغداد هدف قرار داد. تهدید‌های داعش نیز ساکنان روستا‌های رمضان، شفیق و مردان واقع در ریف شهر خانقین را مجبور کرده است که طی سه ماه گذشته به صورت کامل، منازل خود را ترک کنند. او می‌گوید: «در استان دیاله نیز بر تعداد عناصر داعشی افزوده می‌شود که به صورت مستمر بین روستا‌های دورافتاده‌ای مانند سبیعات، المییته و الساده در تردد هستند. این روستا‌ها از چند ماه پیش به پناهگاه امنی برای هسته‌های داعش در سه استان کرکوک، صلاح‌الدین و دیاله بدل شده و خطر مستقیمی برای امنیت روستا‌های آزاد شده، به ویژه در منطقه العظیم و اطراف آن هستند.»

‌این رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به فعالیت گسترده عناصر داعش در منطقه «المدائن»، جنوب فلوجه و الطارمیه و جزایر واقع در مرکز رود دجله که در نزدیکی «الشرقاط» قرار دارد، خاطرنشان کرد: حضور عناصر داعش برای این است که بتوانند مسیر دیاله در جنوب را به المدائن وصل کنند و این مسئله، خطر واقعی برای بغداد و جنوب غرب آن دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: ساعت صفر زمانی اعلام خواهد شد که تلاش‌های دو کشور حاشیه خلیج فارس در آزادسازی ۶ هزار زندانی داعش از زندان «الحوت» در استان ذی قار به همراه سایر مجرمان محکوم به اعدام، موفقیت‌آمیز باشد؛ همان اتفاقی که در سال ۲۰۱۳ و در زندان ابوغریب رخ داد. در آن زمان بیش از هزار نفر از زندانیان فراری داده شدند.

نظر شما