شناسهٔ خبر: 36658183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوبخت پس از شرکت در کمیسیون اقتصادی مجلس:

فرایند بودجه ریزی هم تغییر می‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه: در صورت موافقت مجلس علاوه بر ساختار بودجه، فرآیند بودجه ریزی هم تغییر می‌کند.

صاحب‌خبر -

فرآیند بودجه ریزی هم تغییر می‌کندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمدباقر نوبخت پس از شرکت در کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه گزارشی از اصلاح ساختار بودجه در جمع خبرنگاران افزود: مقام معظم رهبری طی ابلاغیه‌ای مقرر فرمودند که لایحه بودجه سال ۹۹ باید با اصلاحاتی که در ساختارش بوجود می‌آید به مجلس تقدیم شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در آن ابلاغیه تصریح شد که اصلاح ساختار بودجه در چارچوب و برنامه ریزی صورت گیرد و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه برسد و زمان آن هم تا تیر سال ۹۸ تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح ساختار بودجه از ظرفیت علمی دانشگاهیان و از نظرات مراکزی مثل مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده شد، افزود: این برنامه الان تهیه شده است و در وقت مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم شد و آن‌ها هم بخش‌هایی از آن‌ها را تصویب کردند، اما همه بخش‌های این برنامه اصلاح ساختار بودجه هنوز در این شورای عالی به تصویب نرسیده است.

آقای نوبخت با اشاره به تاکید دوباره مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان بر اصلاح ساختار بودجه گفت: به همین جهت سازمان برنامه و بودجه تلاش کرد قبل از اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه آن را به تصویب برساند اصلاحات لازم را در لایحه بودجه سال ۹۹ اعمال کند.

وی افزود: اکنون پیش نویس این لایحه به دولت ارائه شده است و هیئت وزیران از فردا صبح کار رسیدگی به پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۹ را در دولت آغاز می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما مقید هستیم در ۱۵ آذر و در وقت قانونی کل لایحه بودجه را به مجلس بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح ساختار بودجه ۴ محور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اول اینکه، اساس هدف اصلاح ساختار بودجه این است که ما بودجه هایمان را از نفت جدا و به جای درآمد نفت، درآمد جایگزین اعمال کنیم.

آقای نوبخت با بیان اینکه هزینه هایمان در بودجه چیزی حدود ۴۴۸ هزار میلیارد تومان است به دومین محور اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: برای سال بعد پیش بینی ما این است که هزینه هایمان کمتر از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان شود.

وی افزود: آیا ما نمی‌توانیم با اصلاح دستگاه هایمان، با تغییر نظام اداری، تقلیل ردیف‌های بودجه‌ای و حتی محدود کردن بعضی از ماموریت‌ها و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی بار دولت را از این هزینه‌ها کاهش دهیم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محور سوم این است که ما بتوانیم ثباتی در اقتصادمان داشته باشیم تا نوسانات درآمدی مانع از ثباتی که باید بودجه داشته باشد نشود تا بتوانیم با بودجه‌ای با ثبات، عدالتی همراه با توسعه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بودجه در ۴ مرحله دیده می‌شود، افزود: ابتدا لایحه بودجه در دولت تهیه و تنظیم و بعد از آن به مجلس ارسال می‌شود و پس از تایید و تصویب مجددا به دولت بر می‌گردد و ما در دولت آن را اجرا می‌کنیم و در مرحله چهارم هم سه قوه دولت، مجلس و قوه قضائیه بر آن نظارت می‌کنند.

آقای نوبخت گفت: سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه به ترتیب از طرف قوه قضائیه، مجلس و دولت بر روند اجرای بودجه نظارت دارند.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر در روند بودجه ریزی افزود: طبق سنوات گذشته مجلس باید برای ۴۰ روز ۱۵ جلد کتاب را مطالعه و بررسی کند، اما ما این شیوه را دگرگون کردیم.

آقای نوبخت گفت: اگر مجلس تایید کند نظام بودجه ریزی همراه با ساختار بودجه تغییر خواهد کرد.

وی افزود: اگر مجلس لایحه بودجه سال ۹۹ را به تصویب برساند در واقع پیشنهاد‌ها و اصلاحات مورد نظر ما را هم به تصویب رسانده است.

بیشتر بخوانید؛
پرداخت بسته حمایتی به ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار
رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار بسته حمایتی دریافت کرده اند.

نظر شما