شناسهٔ خبر: 36639541 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

صنعتگران ايراني چند برابر کشورهاي پيشرفته ماليات مي‌دهند

صاحب‌خبر -

 صنعت به تنهايي 61 درصد ماليات کشور را پرداخت مي‌کند. اين در حالي است که در دنيا اين روند برعکس بوده و در اکثر کشورهاي پيشرفته سهم ماليات صنعت کمتر از 10 درصد است.به گزارش ايسنا، سينا احديان، کارشناس اقتصادي در برنامه پايش در خصوص وضعيت صنعت در اقتصاد ايران و نحوه پرداخت ماليات در دنيا تصريح کرد: سهم صنعت در توليد ناخالص داخلي، 12 درصد است. اما صنعت به تنهايي 61 درصد ماليات کشور را پرداخت مي کند. در دنيا اين روند برعکس است.وي ادامه داد: سهم صنعت در توليد ناخالص کشورهاي مالزي، کره جنوبي و فرانسه بيش از 20 درصد است و در پرداخت ماليات نيز 3.2، 13.6 و 16.5 درصد مي باشد. به طور کلي در اکثر کشورهاي پيشرفته سهم ماليات صنعت کمتر از 10 درصد است.احديان گفت: وقتي وضعيت صنعت ما بدين شکل است، پس توان رقابت با کشورهاي پيشرفته را از دست مي دهد.

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: بر اساس قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب سال 1394، واحدهاي مستقر در مناطق کمتر توسعه يافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول ماليات است. همچنين طبق قانون براي شهرک هاي صنعتي که فاصله 120 کيلومتر تا تهران دارند، 5 سال معافيت مالياتي بايد در نظر گرفته شود.

احديان تاکيد کرد: پس از اين موضوع، هيئت وزيران در تدوين آيين نامه اجرايي اين قانون، بندي اضافه مي کند که بايد فاصله هوايي شهرک ها بيش از 120 کيلومتر باشد تا مشمول قانون گردند. همين مسئله باعث شد که خيلي از صنايع اطراف تهران مشمول ماليات شوند.احديان تصريح کرد: همين اضافه شدن بند به آيين نامه، خيلي از صنايع را به تعطيلي کشاند و باعث شد توليد به انزوا برود. همچنين باعث فرار سرمايه گذاران داخلي و خارجي از توليد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما