شناسهٔ خبر: 36636691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در جمع وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره

انتقاد وزیر خارجه فلسطین از حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها

دولت آمریکا و تیم صهیونیستی آن با جانبداری کامل از اشغالگران و سیاست‌های آن و در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن عمل می‌کنند که هدف آن نابودی مسئله فلسطین است

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه عرب در قاهره که برای بررسی پیامد‌های تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری برگزار شد، تصمیم اخیر دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری را تقبیح کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4212123"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2580752/4212123?width=350&height=250"></script></div>
المالکی گفت: به نام ملت فلسطین و محمود عباس از موضع برادرانه و صادقانه احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و سران و شاهان عرب در مخالفت با سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد شهرک سازی، تشکر می‌کنم. این موضع گیری تاکید مجدد بر پایبندی این کشور‌ها به قوانین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل بود و عمق همبستگی عربی را در برابر رنج‌های ملت فلسطین نشان داد. وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان منحوس خود، شهرک سازی را نقض قوانین بین المللی ندانست. دولت آمریکا و تیم صهیونیستی آن علیه ملت فلسطین و حقوق آن، تاکنون ۹ تصمیم اتخاذ کرده اند. آن‌ها با جانبداری کامل از اشغالگران و سیاست‌های آن و در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن عمل می‌کنند که هدف آن نابودی مسئله فلسطین و کنار گذاشتن آن از اولویت‌های جهانی است تا اشغالگران بتوانند یکجانبه و با توسل به زور، ملت فلسطین را در برابر عمل انجام شده قرار دهند. سخنان پمپئو و تلاش او برای مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی هم در همین چارچوب بیان شد.
المالکی افزود: آمریکا به تدریج طرح برنامه ریزی شده‌ای را به صورت گام به گام اجرا می‌کند تا مسئله فلسطین را حذف کند. در چارچوب تلاش‌های دولت ترامپ برای نجات نتانیاهو متحد راستگرای افراطی آن و برای افزایش آرای انتخاباتی ترامپ، حقوق ملت فلسطین را زیر پا می‌گذارند و رنج‌های آن را در برابر اشغالگری و شهرک سازی افزایش می‌دهند. سرکوب اهالی ما در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بخش شرقی قدس ادامه دارد. لازم به ذکر نیست که موضع دولت آمریکا که مایک پمپئو درباره شهرک سازی اعلام کرد، با موضع همه دولت‌های قبلی این کشور در این باره تناقض دارد و ادامه کودتای ترامپ علیه اصول و ارکان نظام جهانی و پایه‌های روابط و توافقنامه‌هایی است که روابط بین کشور‌ها را ترسیم می‌کند. آن‌ها به عمد قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت را درباره شهرک سازی کم اهمیت جلوه می‌دهند. آمریکا با این قبیل اقدامات به دنبال تقویت سلطه خود بر نظام جهانی است و می‌خواهد قانون جنگل را جایگزین قوانین بین المللی و توافقنامه‌های جهانی کند. هدف آن، نقض اصول قوانین بین الملل و تدوین مجدد آن بر اساس مفهوم قدرت است.
وی خاطر نشان کرد: تصمیم آمریکا غیرقانونی است و هیچ استناد قانونی ندارد. این تصمیم کاملا سیاسی است و جانبداری کورکورانه و بی سابقه دولت ترامپ و حمایت آن از رژیم اشغالگر، تروریسم، نژادپرستی، افراط گرایی و فاسد یعنی اسرائیل را ثابت می‌کند. خطر این تصمیم آن است که ممکن است در پی آن، برای اقدامات دیگر زمینه سازی شود که حقوق ملت فلسطین، روند صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی را نابود می‌کند. من درباره اجرای عملی این تصمیم و پیامد‌های فوری و بلندمدت آن هشدار می‌دهم. با وجود آنکه سران اسرائیل در طول ۵۱ سال گذشته، اقدامات مختلف در نقض قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل صورت دادند، تاکنون اقدامی برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل صورت نداده بودند، اما اکنون پس از تصمیم دولت آمریکا، اجرای چنین کاری امکان پذیر شده است. بنیامین نتانیاهو بلافاصله پس از آن تاکید کرد راه برای الحاق دشت اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل باز شده است. آیا نتانیاهو به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به جای الحاق کامل آن به اسرائیل اکتفا خواهد کرد؟ چه چیزی مانع از آن خواهد شد که او چنین اقدامی صورت دهد؟ آیا نتانیاهو نظام آپارتاید را در کرانه باختری اعمال خواهد کرد؟ دولت ترامپ ممکن است برای خوش خدمتی به نتانیاهو یا برای تامین منافع داخلی خود، تصمیمات مشابه دیگری هم اتخاذ کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4212125"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2580752/4212125?width=350&height=250"></script></div>
وزیر امور خارجه فلسطین گفت: پاسخ ما باید به اندازه خطر این تصمیم باشد و باید از هم اکنون تحرکات خود را آغاز کنیم. با تلاش‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک و مبتنی بر هماهنگی مشترک عربی در همه محافل، هر روز جبهه بین المللی در مخالفت با جانبداری کامل آمریکا از اشغالگران و سیاست‌های آن، تقویت می‌شود. نشست اخیر شورای امنیت، نمایش بین المللی واقعی به نفع مسئله فلسطین بود. ۱۳۵ عضو کنگره آمریکا هم سندی را در مخالفت با آنچه مایک پمپئو اعلام کرد، امضاء کردند و خواستار عقب نشینی فوری از آن شدند. این موضوع بیانگر عمق انزوایی است که دولت ترامپ و سیاست‌های جانبداری آن از اشغالگران، با آن روبروست. دولت ترامپ در راضی کردن کشور‌ها برای پذیرفتن دیدگاه و مواضع فریبکارانه آن شکست خورده است. سوال آن است که برای جلوگیری از عملی شدن این طرح‌های اسرائیل چه اقدامی باید کرد؟ باید کاری کنیم که دولت ترامپ، از موضع دسته جمعی کشور‌های عربی آگاهی پیدا کند. در شرایط حساس فعلی که مسئله فلسطین در آن قرار گرفته است، باید تحرکات جدی برای تثبیت دستاورد‌های سیاسی و دیپلماتیک در منزوی کردن جانبداری آمریکا از اشغالگران و انحراف آن از قطعنامه‌های بین المللی، صورت گیرد. باید محصولاتی که در شهرک‌ها تولید می‌شود، تحریم شود.
 
آمریکا هر روز بیشتر منزوی می‌شود
ریاض المالکی در کنفرانس خبری در پایان نشست فوق العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت: سیاست‌های آمریکا امروز در جهان منزوی شده است، زیرا ثبات جامعه جهانی را تهدید می‌کند. آمریکا و اسرائیل دو طرف یاغی در جهان هستند و توافق نظر بین المللی درباره لزوم ادامه فعالیت آنروا وجود دارد. هوشیاری بین المللی درباره اینکه موضع عادلانه‌ای در برابر زورگویی آمریکا داریم، هر روز بیشتر می‌شود.

نظر شما