شناسهٔ خبر: 36634209 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

لزوم گسترش دیپلماسی تجاری بخش کشاورزی در بازارهای منطقه‌ای

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ورود به بازارهای جدید تجاری به دلیل مازاد قابل توجه تولیدات کشاورزی کشور، امری اجتناب ناپذیر بوده و جایگاه وزارت امور خارجه به عنوان بازوی توانمند در تقویت روابط بین‌الملل و کمک به مدیریت صادراتی محصولات پر مزیت کشاورزی حائز اهمیت فراوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، «حسین شیرزاد» در دیدار با « محمدرضا صبوری» مدیرکل اقتصادی وزارت امورخارجه ضمن اشاره به سابقه تاریخی، عضویت میلیون ها نفر و بالغ بر هشت هزار تعاونی و تشکل تحت پوشش سازمان متبوع، افزود: خانواده بزرگ تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور با بهره‌مندی از شبکه گسترده و امکان بازتولید سرمایه بزرگ اجتماعی از جمله مهمترین اهرم های تنظیم مناسبات میان روستاها و نظام حاکمیتی به حساب آمده و با توجه به نقش منحصربفرد روستاها در تولید غذای جامعه، لزوم برنامه‌ریزی فرابخشی و ملی در تقویت توان ذاتی نهاد روستا، به طور کامل احساس می‌شود.

شیرزاد در ارتباط با نقش تأثیرگذار وزارت خارجه در توسعه مراودات بین‌المللی بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری اظهارداشت: افزایش بی سابقه تولید محصولات کشاورزی کشور در سال‌های اخیر به برکت وجود نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل شده و با توجه به نیاز به ورود در بازارهای بین‌المللی و منطقه ای جهت عرضه مازاد تولیدات و شکوفایی زنجیره ارزش کشاورزی، بدون شک، وزارت امور خارجه از جایگاه ویژه‌ای به منظور ورود به بازارهای صادراتی دنیا از طریق گسترش دیپلماسی اقتصادی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تأکید بر اهمیت بازارهای مشترک منطقه ای و عضویت در پیمان‌های مشترک نظیر اوراسیا تصریح کرد: سیاستگذاری‌های منسجم و شکل‌دهی نهاد هدایت کننده جهت بهره‌گیری مناسب از روابط و پیمان‌های اقتصادی بین‌المللی با مساعدت وزارت امور خارجه یکی از راهبردهای ناگزیر کشور در راستای توسعه کشاورزی تجاری و حضور در بازارهای متعدد جهانی به حساب آمده چرا که در غیر این صورت کشور ما ابتکار عمل خود را در استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای از دست داده و به ناچار تحت الشعاع سیاست‌های تجاری و اقتصادی بازارهای هدف قرار خواهیم گرفت.

وی همچنین انعقاد پیمان های دوجانبه جدید با سایر کشورها و گسترش بازارهای نوین صادراتی و نیز تنظیم پروتکل‌های تجارت به ویژه در زمینه ارقام پرمزیت همچون مرکبات و مبادلات تهاتر کالایی با کشورهای طرف معامله و تقویت کارکردهای تجاری مرزهای کشور از طریق رونق بازارچه های مرزی را از دیگر راهکارهای توسعه‌ای با همکاری وزارت امور خارجه دانست.

شیرزاد با یادآوری مزیت‌های ممتاز و گاه مطلق کشور نظیر زعفران، پسته، زیره و نظایر آنها اظهار امیدواری کرد که با مساعدت و همراهی وزارت امور خارجه در ایجاد فضای تجاری برای اتحادیه‌های کشاورزی و روستایی و مکان‌یابی بازارهای مهم و قابل اتکاء در اقصی نقاط جهان و نیز گشودن کریدورهای اختصاصی بازرگانی با کشورهای مستعد، امکان حضور قدرتمند و مستمر محصولات منحصر به فرد کشور در بازارهای متنوع جهانی فراهم شود.

رایزنی ها برای مناسبات جاری محصولات کشاورزی ایران افزایش می یابد

«محمد رضا صبوری » مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر عزم راسخ وزارتخانه مربوطه در گسترش رایزنی‌های اقتصادی جهت نهادینه سازی مناسبات تجاری میان طرف‌های ایرانی و خارجی گفت: برای نخستین بار وزارت امور خارجه اقدام به جذب نیرو و مشاوران اقتصادی مجرب کرده است.

وی افزود: همچنین نشست‌های متعددی جهت هماهنگی با فعالان حوزه تجارت خارجی از جمله سازمان مرکزی تعاون روستایی و شبکه تعاونی های تحت پوشش آن، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

نظر شما