شناسهٔ خبر: 36598904 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویکردهای نوین پلیس در پیشگیری از جرم

امروزه پیشگیری از رفتارهایی که جان و مال افراد را تهدید می کند از شاخص‌ترین وظایف و ماموریت‌های پلیسی محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان، نیاز به مقابله با جرم، قدمتی دیرینه و همسان با تمدن بشر دارد و مسئله‌ای است که در بر دارنده هزینه و موضوعی نگران کننده که همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین برای مهار آن نیاز به یک راهبرد منسجم و اثر بخش است. 

نیاز به مقابله با جرم قدمتی دیرینه و همسان با تمدن بشر دارد و مسئله‌ای است که در بر دارنده هزینه و موضوعی نگران کننده که همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین برای مهار آن نیاز به یک راهبرد منسجم و اثر بخش است، به نظر می‌رسد پیشگیری از جرم از اصلی‌ترین بخش های این راهبرد است که در بسیاری از نقاط جهان هزاران نفر از مقامات، کارشناسان را برای یافتن راه حلی در خصوص پیشگیری از جرم را به خود مشغول نموده است که بلکه بتوانند راه حل هایی را برای کاهش جرایم پیدا کنند.

به منظور تحقق این امر، سیاست‌های حاکم هر کشور و قوانین موضوعه یک سری نهاد ها و سازمان‌ها برای پیشگیری از جرم مشخص شده اند که در میان این نهادها، سازمان پلیس یکی از ارگان‌هاست که ضروری‌ترین وظیفه خود را پیشگیری از جرم می دانند و در طول تاریخ از الگو ها و روش‌های متفاوت برای تحقق اهداف خود بر اساس مقتضیات زمان استفاده نموده‌اند.

در ابتدا شیوه پلیس بر اساس الگوی سنتی یعنی اجرای قانون و سرکوبگرانه بوده است اما به مرور زمان و پیشرفت‌های اجتماعی شیوه ها و رفتار سازمان پلیس که از فرهنگ خاص و ارزشمند برخوردار است به سوی شیوه‌های نوین و تعاملی مانند جامعه محوری و حل مسله و نظارت تخصصی سوق پیدا کرده و در این اندیشه‌ها پلیس مشارکت جامعه و نهادها را امری ضروری برای تحقق پیشگیری دانسته است که بتواند علاوه بر کاهش و پیشگیری از جرم، نظم و امنیت را به جامعه ارمغان دهد.

همه سازمان‌ها از جمله سازمان پلیس برای هدفی تاسیس شده‌اند مثلا هدف از ایجاد بیمارستان‌ها برای درمان است. نهاد پلیس دارای وظایف و اهداف متعدد و گوناگونی است که ناشی از سیاست حاکم جامعه و بر اساس اصول و قوانین همان کشور تعیین می‌گردد.

یکی از وظایف شاید مهمترین وظیفه پلیس امروزه و با توجه به پیشرفت علم و فناوری نوین پیشگیری از جرم می‌باشد، پیشگیری از رفتارهایی که جان و مال افراد را تهدید می‌کند از شاخص‌ترین وظایف و ماموریت‌های پلیسی محسوب می‌شوند.

هر آنچه که باعث شود آرامش جامعه و شهروندان را بر هم زند و منافع آنان را به خطر بیندازد تهدیدی محسوب می‌گردد در این زمینه تلاش پلیس برای پیشگیری از جرم و کنترل آن از اهمیت بالایی برخوردار است و از اهداف اساسی سازمان پلیس می‌باشد و روش های سنتی پلیس در پیشگیری از جرم چندان در عصر نوین موفق نبوده‌اند.

امور پلیسی در گذشته مبتنی بر تعقیب بوده نه مبتنی بر پیشگیری و پلیس مسئول شرایط اجتماعی به وجود آورنده جرم نمی‌باشد بلکه تلاش می‌کند که در حیطه وظایف خود از جرم پیشگیری کند.

پیشگیری از وقوع جرم در کوتاه ترین مدت وظیفه دستگاه انتظامی (پلیس) و در بلند مدت از وظایف سایر نهادها همچون آموزش و پرورش، دانشگاه ها و نهاد های مربوط به مسائل ارتباط جمعی می‌باشد، لذا با توجه به گستردگی حوزه پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در اینجا ما صرفا به بررسی امر پیشگیری اکتفا می‌کنیم.

از آنجا که در طول ادوار تاریخ و در تمامی جوامع انسانی به نوعی با پدیده جرم روبه رو بوده‌اند و این پدیده همواره تاثیر بسزایی در زندگی بشر داشته است و در این راستا حکومت ها سعی داشته‌اند که علاوه بر مقابله با مجرمین نسبت به اصلاح آنان اقدام نمایند و با توجه به این اصل در امور پزشکی که پیشگیری مقدم بر درمان است، در مبحث جرم شناسی پیشگیری را مقدم بر اصلاح می‌دانند زیرا هزینه‌های اصلاح بیش تر از هزینه‌های اقدامات پیشگیرانه است.

پلیس می تواند با تعامل و همکاری با سایر نهادها دولتی رسمی و غیر رسمی، مردمی و با برسی شناخت آسیب های اجتماعی چالش ها و موانع موجود در جامعه و با ارائه راهکارها و آموزش‌های فردی و اجتماعی (عمومی) مناسب و شایسته به مردم دژ مستحکمی در برابر ارتکاب جرم توسط مجرمان باشد ، فرهنگ پلیس و پلیس با فرهنگ می‌تواند با مدیریت پیشگیری از جرم در تحقق کارکرد‌های پیشگیرانه اثر گذار باشد.

منابع:

1- قانون اساسی جمهوری اسلامی

2- محمد نسل،غلامرضا،1386،رویکرد پلیسی برای پیشگیری از جرم،فصلنامه پیشگیری از جرم،سال دوم،شماره پنجم

3- معین،محمد،فرهنگ فارسی،نشر امیر کبیر،تهران:چاپ نهم

4- نجفی ابرندآبادی،علی حسین،1375،تقریرات درس جرم شناسی،دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

انتهای پیام/

نویسنده: سرتیپ دوم ستاد پاسدار حاجی محمد مهدیان نسب فرمانده انتظامی لرستان

 

نظر شما