شناسهٔ خبر: 36588808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

درنشست شورای حکام آژانس مطرح شد

تاکید بر همکاری کامل آژانس و ایران با یکدیگر

صاحب‌خبر -

کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام خواستار همکاری کامل و بجای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. اشاره فروتا به موضوعی است که در گزارش پیشین آژانس درباره ایران مطرح شده بود. آژانس در آخرین گزارش خود درباره ایران اعلام کرد که ذرات اورانیوم طبیعی با منشأ انسانی در سایتی اعلام‌نشده در ایران یافت شده است. ایران در همان زمان در پاسخ به این ادعا اعلام کرد به همکاری با آژانس برای حل‌وفصل این موضوع ادامه می‌دهد.
اما پنجشنبه در وین مدیرکل موقت آژانس بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد و گفت: « اطلاعات بیشتری دریافت نکرده‌ایم و این مسأله حل‌نشده باقی مانده است. الزامی است که ایران سریعا برای حل این مسأله با آژانس همکاری کند. من از ایران می‌خواهم که همکاری کامل و بجایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافق جامع پادمان و پروتکل الحاقی داشته باشد.»
فروتا همچنین درخصوص آنچه او همکاری به‌موقع از سوی ایران نامید هم توضیح داد: «این عبارتی تازه نیست؛ بلکه پیش از این در پایان آگوست در گزارش ما به شورای حکام مطرح شد و از آن زمان ما بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که فرصت محدود است و به اشکال مختلف ایران را تشویق کرده‌ایم که در مورد موضوعات مطروحه توضیحاتی ارایه کند.»
مدیرکل موقت آژانس در پاسخ به این سوال که آیا احتمال بازگشایی پرونده موسوم به «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» وجود دارد یا نه، عنوان کرد که این موضوع مربوط به شورای حکام آژانس است و او در این‎باره گمانه‌زنی نمی‌کند. او افزود: «این مسأله‌ مربوط به اجرای سازوکارهای پادمانی در کشورهای عضو است و اختیار آن با شورای حکام است. شورای حکام اختیار قضاوت درخصوص وضع اجرای سازوکارهای پادمانی را در یک کشور عضو دارد.»
در پایان نشست شورای حکام آژانس درباره ایران نماینده دایمی روسیه در وین سه محور اصلی جلسه را در توییتی گزارش داد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در پیامی توییتری درباره جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: مذاکرات پنجشنبه درباره ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرسختانه انجام شد. سه دیدگاه اصلی وجود داشت:۱) بسیاری [از کشورها] با سیاست آمریکا درباره برجام مخالف بودند.۲) تعداد بیشتری از سخنرانان نیز درباره کاهش تعهدات[برجامی] ایران نگران بودند.۳) تقریبا همه کاملا به برجام متعهد هستند و آمریکا همچنان در انزواست.

نظر شما