شناسهٔ خبر: 36585208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

ترامپ در راه استیضـاح

اشاره: روز ۹ آبان مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رأی به آغاز فرایند استیضاح ترامپ رسمیت بخشید. این استیضاح به دنبال انتشار یک فایل صوتی به جریان افتاد که در آن ترامپ در برقراری تماس با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، خواستار آن بوده تا نسبت به عملکرد هانتر بایدن فرزند جو بایدن که یک رقیب انتخاباتی وی در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، تحقیق کند. گفته می‌شود او اعطای کمک‌های امنیتی به اوکراین را که مصوبه کنگره بوده است به انجام این تحقیقات منوط کرده بود. قانون اساسی آمریکا اجازه داده است نمایندگان کنگره، رئیس‌جمهوری حاضر در قدرت را استیضاح کنند. البته درصورتی‌که موارد استیضاح در کمیته اطلاعاتی مورد تأیید قرار گیرد، موضوع در صحن مجلس نمایندگان مطرح و رأی‌گیری می‌شود. اگر مجلس نمایندگان به موارد استیضاح رأی مثبت دهد، آنگاه سنای آمریکا موظف خواهد بود تا در محکمه‌ای به موارد اتهامی رئیس‌جمهوری رسیدگی کند و درصورتی‌که دوسوم سناتورها، این اتهامات را وارد بدانند، رئیس‌جمهوری از قدرت برکنار می‌شود. دونالد ترامپ دو روز پیش و در شرایطی که نسبت به نشست‌های علنی تحقیقات استیضاح خود بسیار ناراحت و عصبانی به نظر می‌رسید، در جملاتی کوتاه گفت: «من هیچ‌چیزی از رئیس‌جمهوری اوکراین نخواسته‌ام.» در همین حال یک مقام کاخ سفید گفته است که ترامپ خواهان برگزاری دادگاه استیضاح در سنای آمریکا و شهادت دادن کسانی است که دمکرات‌ها از مصاحبه با آن‌ها خودداری می‌کنند. بر اساس گزارش نشریه «فوربس»، جلسه استماع شهود درباره روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ بر سر ماجرای «اوکراین گیت» فقط در روز چهارشنبه (۲۹آبان) ۱۱.۵ میلیون بیننده تلویزیونی داشت. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

دونالد ترامپ بعدازظهر چهارشنبه و در شرایطی که گوردن ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا برای ادای شهادت درباره ماجرای «اوکراین گیت» به کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا رفته بود و اعلام کرد که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از ارائه اسناد مربوط به این موضوع امتناع ورزیده‌اند، در جمع خبرنگاران گفت: «من هیچ‌چیزی از رئیس‌جمهوری اوکراین نخواسته‌ام.»

ادعای ساندلند، پاسخ ترامپ
گوردن مدعی شده بود وزیر انرژی سابق آمریکا، خودش و دیگران در موضوع اوکراین بنا به دستور رئیس‌جمهوری با رودی جولیانی کار می‌کردیم درحالی‌که نمی‌خواستیم. وی این سؤال را مطرح کرد که نمی‌دانست سیاست ترامپ درباره اوکراین چیست و می‌خواهد چه‌کار کند. این سؤال باعث خشم ترامپ شد و درحالی‌که می‌گفت تلویزیون را خاموش کرده است، به خبرنگاران افزود: «من چیزی از اوکراین نمی‌خواستم، من هیچ بده بستانی با زلنسکی انجام نداده‌ام.» وی که از روی نوشته‌ای می‌خواند، تکرار کرد: من هیچ‌چیزی نمی‌خواهم، هیچ بده بستانی نداشته‌ام که زلنسکی بخواهد آن را انجام دهد. این پاسخ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا است.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که از شهادت روز چهارشنبه گوردن که به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین حلقه‌های اوکراین گیت محسوب می‌شود، به خشم آمده بود، از رسانه‌ها که بازهم آن‌ها را «فیک نیوز» نامید، خواست این اظهاراتش را پوشش دهند.

جزئیات جلسه پنجم
گوردن ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در پنجمین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، وقوع بده بستان در موضوع اوکراین را تأیید کرد و گفت ترامپ دستور داده بود درباره اوکراین با جولیانی کار کنیم و او هم خواستار بیانیه عمومی ولادیمیر زلنسکی درباره شرکت انرژی بوریسما و انتخابات ۲۰۱۶ بود. وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین در نشست غیرعلنی به موضوع مرتبط با اوکراین حضورداشته است، افزود: «من پیش از این ۱۰ ساعت برخلاف تخریب‌هایی از سوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا انجام شد، همچون دیگران حضور یافتم.» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا ادامه داد: «گفت‌وگو با رهبران خارجی ممکن است برای برخی از مردم خاطره‌انگیز باشد اما این شغل من است. با این حال من و وکیلم از کاخ سفید و وزارت خارجه درخواست کردیم اسناد مربوط به موضوع اوکراین را در اختیار من قرار دهند تا به کمیته ارائه دهم اما آن‌ها این درخواست را رد کردند.»

پیروی از دستورات
ساندلند با تأکید بر اینکه این اسناد، طبقه‌بندی شده نیست و باید در دسترس عموم قرار گیرد، اضافه کرد: «ما نمی‌خواستیم با جولیانی همکاری کنیم و بازیچه او شویم اما همه ما می‌دانستیم اگر این کار را نکنیم، فرصت بسیار مهم روابط اوکراین و ایالات‌متحده از دست می‌رود. بنابراین ما از دستور رئیس‌جمهوری پیروی می‌کردیم.» وی درعین‌حال گفت: «آنچه جولیانی برای برنامه‌ریزی سفر زلنسکی به کاخ سفید انجام می‌داد یک «مبادله و بده بستان» بود. جولیانی می‌خواست اوکراین درباره سرور (کامپیوتری) حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ و شرکت انرژی بوریسما (که هانتر بایدن فرزند معاون اول اوباما عضو هیئت‌مدیره آن است) یک اعلامیه رسمی صادر کند.» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا با بیان اینکه به‌عنوان یک برگزیده رئیس‌جمهوری همواره از دستورات او تبعیت کرده است، اظهار کرد: «ما با جولیانی کار می‌کردیم برای اینکه رئیس‌جمهوری دستور داده بود که این کار را انجام دهیم. به‌شخصه هیچ علاقه‌ای برای تعیین شرط برای اوکراینی‌ها نداشتم.»

میلیون‌ها بیننده تلویزیونی
براساس گزارش روز جمعه تارنمای «فوربس» درحالی‌که اعضای جمهوری‌خواه حاضر در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان -که این کمیته اکنون روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را دنبال می‌کند-  بارها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته بودند جلسه‌های استماع شهود که از تلویزیون پخش می‌شود، در میان آمریکایی‌ها بیننده‌ای ندارد، اما شمار بینندگان تلویزیونی این جلسه‌ها فقط در روز چهارشنبه به ۱۱.۵ میلیون بیننده رسید. برای مثال شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر روز چهارشنبه ۲.۵ میلیون بیننده داشت که پرشمارترین برنامه در این روز بود. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» هم گزارش داد: «پس از گذشت دو هفته تحقیق و استماع شهادت شهود و داشتن شواهد و مدارک به میزان کافی، مجلس نمایندگان هرچه بیشتر به سمت استیضاح دونالد ترامپ نزدیک شده و وی احتمالاً به سو استفاده از قدرت در ماجرای اوکراین متهم خواهد شد.»

نظر شما