شناسهٔ خبر: 36584515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار:

پاسخ سخت به مداخله کشور‌های منطقه در آشوب اخیر

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر ثابت شود کشور‌های منطقه در مسائل داخلی ایران دخالتی کرده و باعث آسیب به مردم و کشور شده باشند، حتماً پاسخ سختی دریافت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: آمریکایی‌ها بعد از سال ۹۷ که تحریم‌های جدید را بازگرداندند، خیلی روی این موضوع تبلیغ کردند که ایرانی‌ها دهه چهارم انقلاب و جشن انقلاب خود را دیگر نخواهند دید.

وی با بیان اینکه طراحی آمریکایی‌ها این بود که با فشار تحریم ها، اقتصاد ایران را ویران کنند، گفت: آن‌ها نتوانستند و موفق نشدند، پس راه را عوض کرده و فکر می‌کنند که می‌توانند با دخالت‌های بیجا، موفق شوند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: کشور‌های منطقه نیز باید بدانند که اگر سر نخی پیدا شود که نشان دهد آن‌ها دخالت‌هایی در مسائل داخلی ایران برای ایجاد آشوب داشتند، روز خوش در منطقه نخواهند دید.

آقای جهانگیری با بیان اینکه ایران جایی نیست که بتوان با آن شوخی‌های اینچنینی کرد، گفت: باید با نهایت ادب و احترام با ایران رفتار شود و اگر معلوم شود دیگران در مسائل داخلی ایران دخالتی داشتند که باعث آسیب به ایران و ملت ایران شده است، حتماً پاسخ سختی دریافت می‌کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201839"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201839?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم مسائل مردم را حل کنیم و من به عنوان معاون اول رئیس جمهور و به عنوان مسئولی در دولت، خدمتِ مردم بزرگوار ایران عرض می‌کنم ممکن است در تصمیم ما دچار اشتباه شده باشیم، ولی تصمیمات دولت همه با این نیت بوده که در جهت منافع مردم باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صدای شما را با عمق جان می‌شنویم، گفت: برای خواسته شما احترام قائل هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان خدمتگزار مردم تلاش کنیم، بخشی از آلام و درد‌هایی که بر مردم وارد شده تسکین دهیم و حتماً در این راستا، همه دوستان و فرزندان ملت در دستگاه‌های مختلف در خدمت هستند که ان شاءالله این کار انجام شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201840"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201840?width=350&height=250"></script></div>

آقای جهانگیری در ادامه ضمن تشکر از آقای رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت و همکارانشان در ستاد تنظیم بازار، افزود: امیدواریم اقدامات با همین جدیت دنبال شود تا ان شاءالله مردم دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند و مطالبی که اشاره کردیم، مخصوصاً مطالبی که رئیس اصناف اشاره کردند که باید یک سهمیه‌ای داده شود، در کارگروه‌های وزارت کشور به بحث و بررسی گذاشته شود.

وی گفت: کارگروه‌های مختلفی ایجاد شده تا تصمیمات لحظه ای، هر کجا که نیاز است اتخاذ شود و هدف این تصمیمات نیز باید این باشد که هیچ بار و هزینه جدیدی از این منظر بر مردم تحمیل نشود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دوستان اختیار کامل دارند و اگر لازم بود که موضوع در دولت مطرح شود، به بنده منتقل کنند تا به سرعت و فوریت در جلسه دولت تصمیمات لازم اتخاذ و مشکلات رفع شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201841"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201841?width=350&height=250"></script></div>

 هیچ علتی برای تغییر عمده قیمت‌ها وجود ندارد 

آقای اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه در بخش تامین کالا از سال گذشته در برابر سیاست آمریکایی‌ها راهبرد مقاومت فعال اتخاذ شده است، گفت: یکی از ابعاد این سیاست آن بود که کالا به وفور در کشور وجود داشته باشد؛ الان نه تنها تا پایان سال ۹۸ برای نیاز‌های کشور کالا وجود دارد بلکه به اندازه ماه‌های پایانی سال ۹۹ هم کالا در انبار‌ها هست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به راهکار‌های وزارت صمت برای تامین کالا‌ها افزود: این وزارتخانه باید به نوعی عمل کند که مطمئن باشد تا پایان سال چه در زمینه تولید و چه در زمینه واردات که بالاجبار باید واردات صورت بگیرد مشکلی نباشد همچنین بانک مرکزی باید نهایت حمایت را انجام دهد تا تولیدکننده‌ها به وزیر مراجعه نکنند و بگویند ما می‌خواهیم برای واردات مواد اولیه ارز بگیریم، اما با محدودیت روبرو شده ایم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201571"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201571?width=350&height=250"></script></div>

وی گفت: در بحث توزیع کالا روند قیمت‌ها منفی است، اما عمدتا در بحث خدمات بوده که روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته شده؛ ستاد تنظیم بازار که تمرکز اصلی اش نظارت بر قیمت کالاهاست نباید نظارت بر قیمت خدمات را از دستور کارش حذف کند. باید گزارش دقیق داشته باشیم که کدام خدمات در ماه‌های گذشته روند صعودی داشته و چرا این اتفاق افتاده است.

آقای جهانگیری همچنین تاکید کرد: حضور قدرتمند بازرسی و نظارت مانع کسانی می‌شود که می‌خواهند از شرایط فعلی سوء استفاده کنند؛ لذا با این شرایط علتی که قیمت‌ها تغییر عمده داشته باشد وجود ندارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201581"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201581?width=350&height=250"></script></div>

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وضع بودجه سخت است و نمی‌توانم بگویم وفور بودجه وجود دارد، افزود: حتی با چنین شرایطی باید بودجه نظارت و بازرسی به طور کامل در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد؛ حقوق هیچ کس که مرتبط با بودجه دولت است نباید عقب بیفتد، فرقی نمی‌کند کارمند قوه قضائیه، ریاست جمهوری و یا بازرسی و نظارت باشد. اگر موردی هست که پرداخت صورت نگرفته باید رسیدگی شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201586"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201586?width=350&height=250"></script></div>

وی در ادامه با اعلام اینکه دولت مکررا اعلام کرده تا پایان سال ۹۸ افزایش قیمت در کالا‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد ندارد، گفت: ممکن است شایعه کنند که قیمت‌ها از جمله قیمت‌های حامل‌های انرژی ممکن است افزایش پیدا کند؛ اما من اعلام می‌کنم این‌ها واقعیت ندارد و دولت تا پایان سال هیچ تغییری در قیمت‌ها نخواهد داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4201588"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2578449/4201588?width=350&height=250"></script></div>

آقای جهانگیری همچنین بر ضرورت پیوستن وزارتخانه‌ها به سامانه جامع تجارت تاکید کرد و افزود: آخرین مهلت پیوستن به این سامانه بهمن ماه است؛ این سامانه باید به سرعت تکمیل شود تا جریان کالا از ابتدا تا انتها در کنترل باشد و همه وزارتخانه‌ها بدانند در چه انباری چه کالایی وجود دارد.

 دولت برای شنیدن حرف و انتقاد مردم گوش بسیار شنوایی دارد 

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت گوش بسیار شنوایی در مقابل حرف، سخن، انتقاد و اعتراض مردم دارد و همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا به آنچه که مردم می‌خواهند جامه عمل بپوشاند.

جهانگیری افزود: علت حضورم در این جلسه این است که حساسیت مسئولیتی را که بر دوش همکارانم در این ستاد است یادآور شوم و این پیام را به جامعه منتقل کنیم که دولت با جدیت مطالبه مردم را شنیده و می‌داند اکنون چه مطلبی را از دولت انتظار دارند.

وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مطالبات مردم به تصمیماتی برمی گردد که در ستاد تنظیم بازار اتخاذ می‌شود البته ستاد تنظیم بازار همیشه مسایل مربوط به خود را با حساسیت دنبال کرده و در روز‌های اخیر نیز این حساسیت مضاعف شده و در این ستاد کار‌های شبانه روزی صورت گرفته حتی شاهد بودم که وزیر صمت و معاونان وی در جمع مردم در فروشگاه‌ها حضور دارند و از نزدیک در جریان مسایل از زبان مردم قرار می‌گیرند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در دولت اشاره کردم که این حضور در میان مردم در واقع معنای عملی مسئولیت است یعنی این که تصمیم بگیریم و در عمل ببینیم چقدر تصمیمات با واقعیات سازگار است اگر نیاز است تصمیمی اصلاح شود یا تصمیمی، جدی‌تر دنبال شود در جلسات، مطرح و پیگیری شود.

جهانگیری افزود: یکی از اصلی‌ترین مسایل دولت در سال‌های اخیر؛ قدرت خرید مردم است، متاسفانه در دهه ۹۰ با دو شوک به اقتصاد کشور روبه رو شدیم، شوک اول در سال‌های ۹۱-۹۰ بود که آثارش تا ماه‌هایی از سال ۹۲ هم ادامه پیدا کرد و بر اثر آن با افزایش تورم، قدرت خرید مردم آسیب جدی دید.

وی با بیان این که البته دولت تلاش کرد در سال گذشته با روش‌های اقتصادی، قدرت خرید آسیب دیده را ترمیم کند گفت: متاسفانه از اوایل سال گذشته با شوک دوم به اقتصاد ما روبه رو شدیم که تورم روند صعودی گرفت و بر قدرت خرید مردم اثر گذاشت البته اقدامی جدی را که بتوانیم از طریق آن، قدرت خرید مردم را ترمیم کنیم هنوز انجام نگرفته است.

جهانگیری ادامه داد:​ این واقعیتی است که هم مسئولان دولت و همه نظام باید بدانند در دهه ۹۰، قدرت خرید مردم تحت تاثیر این دو شوک مهم آسیب جدی دید و به ویژه قدرت خرید طبقات متوسط و پایین جامعه و کسانی که درآمد ثابت دارند تحت تاثیر این شرایط آسیب دیده است. از این رو دولت باید راهکار‌هایی دنبال کند که این آسیب‌ها جبران شود.

معاون رئیس جمهور، اقدام در جهت تحرک اقتصادی، افزایش اشتغال و اقدام در جهت سازوکار‌هایی را که به واسطه آن مردم به طور طبیعی بتوانند از یک درآمد بهتری برخوردار باشند از راهکار‌های اساسی در جهت ترمیم و جبران قدرت خرید مردم بیان کرد.

جهانگیری گفت: در حالت‌های اضطراری، راه حل این است که دولت منابعی پیدا کند و این منابع را از طریق بودجه به کمک طبقات آسیب پذیر جامعه بفرستد و در اختیار مردم قرار دهد و از این طریق تاحدی در قدرت خرید مردم، ترمیم ایجاد شود.

وی افزود: کار اساسی که باید انجام دهیم این است تلاش دولت باید کنترل تورم به عنوان عامل اصلی تضعیف قدرت خرید مردم باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:​ بخشی از اقدام برای کنترل تورم مربوط به حوزه کلان اقتصاد است که در این باره مسئولان کلان اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید راهکار‌های اقتصادی را پیشنهاد و عمل کنند که در عمل منجر به کاهش تورم در اقتصاد کشور شود.

جهانگیری با بیان اینکه نقدینگی جامعه از اصلی‌ترین عوامل تشکیل تورم به حساب می‌آید، افزود: ما باید تلاش خود را صرف کنیم که به ویژه در ماه‌های پایانی سال از طریق بودجه کشور بار جدید بر نقدینگی تحمیل نشود که این امر در دستور کار دولت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار گرفته است. البته راهکارش این است که باید هزینه‌های دولت و دستگاه‌ها به شدت کاهش یابد و باید تلاش کنیم که بودجه کشور در ماه‌های پایانی سال، تعادل داشته باشد یعنی وظیفه قانونی و عقلی همه ماست که هیچ هزینه اضافی در دستگاه‌ها وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: البته همه تلاش دولت بر این متمرکز است که دولت، حقوق‌ها را به ویژه حقوق طبقاتی از جامعه را که از دولت حقوق دریافت می‌کنند به موقع پرداخت کند و لطمه‌ای به این طبقات جامعه وارد نشود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در این بین شاخص‌های مهم تاثیرگذار در قیمت‌ها مانند نرخ ارز که روند نزولی داشته باید این روند نزولی ادامه دار باشد این درحالی است که بانک مرکزی در بهترین شرایط ذخایر ارزی و اسکناسی کشور قرار دارد.

وی افزود: سامانه نیما هم اکنون از نظر ارز در شرایطی است که می‌تواند در واقع کار‌های جدی را انجام و به تقاضا‌ها پاسخ دهد و همانطور که اعلام کردم از نظر اسکناسی، بانک مرکزی هیچ وقت در تاریخ از چنین پشتوانه‌ای قوی برخوردار نبوده است؛ بنابراین روند نزولی شاخص‌هایی که روی قدرت خرید مردم، نرخ کالا و خدمات تاثیرگذار است باید تا پایان سال ادامه دار و نتیجه آن تقویت قدرت خرید مردم و کاهش نرخ کالا و خدمات باشد.

جهانگیری اضافه کرد: با وجود این که برخی از مسئولان و کارشناسان حاضر درجلسه ستاد تنظیم بازار، عدد و رقمی را برای تورم از محل تصمیم اخیر دولت درباره مدیریت مصرف سوخت اعلام می‌کنند انتظاری که جامعه و مسئولان دارند این است که روند کاهنده تورم در ماه‌های پایانی سال هم باید ادامه دار باشد حتی با فرض این که از محل تصمیم اخیر، تاثیری بر تورم ایجاد شود، اما روند کاهنده تورم که از اردیبهشت امسال تاکنون هر ماه نرخ این کاهش در کالا و خدمات ادامه دار بوده در ماه‌های پایانی هم باید این اتفاق بیافتد.

معاون اول رئیس جمهور درباره کنترل تورم در سطح خُرد که همان سطح عرضه و تقاضای بازار است، گفت: بخشی از این اقدام کنترلی به تامین کالا مربوط است که در گزارش وزیر صنعت، معاونان وزیر و دیگر دستگاه‌های حاضر در جلسه، اقدامات انجام شده اطلاع رسانی شده است.

نظر شما